Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon vs canon

Produkter
(logga in för att koppla)

jens.j

Ny medlem
tjena

funderar på att köpa en kamera. för att dokumentera mina fågel obsar, samt fota lite allmänt. har tiitat på canon 3oo och nikon f65. är det någon som har någon rekomendation. vad kör ni själva med för grejor och är ni nöjda etc. har tittat under recensionerna. men skulle vilja ha lite mer personliga omdöme. gissar att man tycker om antingen canon eller nikon, men det kan väl va skoj med lite "paj kastning" också:D

Tjena. jag har en nikon F65 och är hel-nöjd. Jag tittade visserligen aldrig på canons kameror men jag tycker att de är lite väl hm... plåttriga. Nikons reglage är på något sätt enklare. Kanske bara inbillning men jag tycker att du ska välja en nikon. Det finns ju gott om tillbehör och annat smått och gott.:D

Prova sökfuntionen, jag fick många träffar på F65. Du kommer hitta mycket info.

Det är nog ganska klokt att gå in i en affär och jämföra de båda kamrerna. Båda är nog ganska likvärdiga egentligen, så det viktigaste är hur kameran känns att hålla i händerna.

Vad talar för Nikon: Robust kamera, Stort utbud på begangade objektiv. Känns bra åtminstonde i mina händer

För Canon: Möjligen lite fler finesser.

För att göra det hela lite mer komplicerat kan man ju också rekomendera pentax och minoltas kameror.

Prova runt och lycka till

Äuum...

För Canon: Också stort (minst lika stort, om inte större) utbud av begagnade gluggar.

Så vidare robust är varken F65:an eller EOS300:an

Får hålla med om att F65:an ser renare ut. Men jag gillar inte alls inmatningsratten som sitter på baksidan. Känns krångligt med tummen. Båda kamerorna är dock lika plastiga tycker jag.

De har ju ganska likvärdiga funktioner.

Själv kör jag EOS (EOS100 och 600) som jag är störtnöjd med.

Det bästa är att kolla funktionerna, fråga här om det man undrar över, klämma på kamerorna och sen bestämma sig.

Gott om tillbehör och annat smått och gott har liksom Nikon, Canon också.... Jag inbillar mig att canons AF system är bättre än Nikons, därför tycker jag att du ska välja canon.
Sådär, då börjar pajkastningen
;)

Jag har precis köpt in 3 st nikon f-65 med 28-205 samt batteripack. För min egen del kör jag sedan ett år tillbaka med canon (nikon förut). När det enbart gäller att jämföra de specifika modellerna är det nog ganska lika. Till Canon finns det billiga objektiv med ljudlösa USM-motorer, det har inte nikon (föruton proffsvarianterna), nikon har inte avtryck på sitt batteripack, canon finns inte i svart bara silver, omständigt val av focuspunkter på f-65, fler punkter på canon... Det går att göra listan lång på vad som skiljer. Testa och bedöm själv det som passar. Anledningen till att vi köpt in f-65 på jobbet är att vi har nikon sedan innan. Det skall sägas att båda är kompetenta kameror, men vill man ha en mindre plastig sådan finns det ju alltid begagnat... (har förövrigt en mycket fin 28-105 II USM för canon till salu!)

/Mats

En liten varning när det gäller gamla Nikon-objektiv: F65ans ljusmätare funkar inte med gamla (manuell fokus) objektiv.

Tja, ett svårt val. Båda kamerorna är bra och du kommer säkert att bli nöjd med båda.

Efter egna erfarenheter skulle jag nog välja Nikon. Framförallt tycker jag F65 känns aningen mer gedigen och har en bra och tydlig sökare, dessutom är den lättanvänd.

Autofocusen är lika bra på båda kamerorna, däremot lär F65an ha något bättre ljusmätarsystem (samma som i dyrare F80) än EOS300an.

Till sist, det är du som väjer, ta tid på dig känn på kamerorna. Att kameran känns bra är viktigast.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar