Annons

Nikon versus Canon ständigt återkommande

Produkter
(logga in för att koppla)

sla

Aktiv medlem
Hej,

Har Nikon D700, 7000, 7100, gluggar 50 1,4, 50 sigma art, 70-200 vr1, 24-70 2,8, nya 80-400, gammal 600 5.6, har 2 speedligthblixtar och 1.7 converter.

Funderar på Canon! Varför? 1 allt som oftast så ställs vitbalansen om när jag fotar, och jag fotar inte alltid i raw, kan vara näsan som ställer till det, men har inte haft sådana problem tidigare med Nikon, D2XS, D300S.

Dessutom så tror jag att Nikon hatar sina slutanvändare. Ingen fast 400 5.6 ögonmusslan till D7000 och D7100 är olika alltså passar inte utan två olika modeller.

Jag har haft en Canon 7D med en underbar glugg Canons 400 5.6 USM, såldes för det kändes orimligt med 2 system

Nu med nya 7Dmark ii så funderar jag på Canon igen.. Fotar mkt fågel. byta system=ekonomisk förlust. Men i magen har jag länge känt att Canon ev passar mig bättre trots att jag tycker Nikons system är intuitivt och trivts rätt bra med Nikon. Visste jag att Nikon snart skulle släppa en kamera i samma prisklass/prestanda som 7d mark ii hade jag väntat, det borde dyka upp en uppgraderad D300s typ D400, men med Nikon vet man aldrig. Så antingen byta eller vara kall och vänta men samtidigt uppgradera D700 till D750...

Råd?

Stefan
 
Hur lyckas du trycka in WB-knappen på D700 med näsan? Kommer din näsa ut ur pannan?
Problemet borde rimligen bara uppstå på D7000 och D7100, om det nu verkligen går till så. I det fallet är det idiotiskt att köpa en D750 utan att ändra beteende. Den har WB-knappen på samma ställe som de två senare kamerorna. Det är först D810 (eller D800(e)) som har ett hus som liknar D700.
 
Det skulle bli rejält dyrt att byta ut dina grejer mot motsvarande Canon-utrustning, så om jag vore du så skulle jag tänka efter både en och tre gånger först. Minst.

Jag tror inte att den tekniska kvaliteten skulle ändras speciellt mycket, så den stora anledningen till att byta vore om du vantrivs rejält med Nikon-grejerna.
 
Gaffatejp, dra näsan i lämplig riktning. Varför är det orimligt med två system? Kan man inte plocka lämpliga bitar ur flera? Just Canon Nikon ger väl en del praktiska problem vid manuell fokusering men annars kan det väl inte vara omöjligt att köra in sig på två eller flera system och plocka godbitarna,

Micke.
 
Det är nog många som väntat på en D400, ser ut som att väntan är för evigt, varför är det ingen som vet. D7200 är väl nog så kraftfull ser det ut som, fast jag trodde nog att den skulle få 8b/sekund, just för att dom inte verkar att vilja släppa någon efterföljare till D300s. D7200 är nog så bra så det blir svårt att överträffa den mer än på lite design och högre antal b/sek.


Fotosidan är väl en bra plats att lyfta sina funderingar, under en längre tidsperiod går det väl att ha två system, man behöver ju inte byta allt på samma gång, 7D har väl kunnat hängt med några år till betald sedan länge som den förmodligen var. 7DmkII skulle jag vänta in bättre pris på.


//Bengt.
 
fantastiskt av Nikon att man kan ställa VB med näsan, det måste dom vara ensamma om
hur lång snok krävs det?
 
Varför byta?

Varför byta system? Det går väl utmärkt att ha 2. När du är ute i markerna så sitter ju alltid telegluggen på (om inte så kanske du ska fundera på det). Behåll nikonkameran (sälj om du har flera) till dina övriga gluggar. Jag gjorde så på 90-talet när Canon kom med sina usm-objektiv där Nikon inte hade någon motsvarighet och det funkade utmärkt. Canon för långa telet och Nikon för resten så jag slapp byta allt och förlora massa pengar.

Sedan kan man väl bara konstatera att Canon är det enda systemet som kan erbjuda lång räckvidd, riktigt bra skärpa, lätt vikt, bra seriebildstagning och buffert och ett pris under 30 lax. (7DII+400/5,6 med möjlighet till extender 1,4).
 
Senast ändrad:
---
Funderar på Canon! Varför? 1 allt som oftast så ställs vitbalansen om när jag fotar, och jag fotar inte alltid i raw, kan vara näsan som ställer till det, men har inte haft sådana problem tidigare med Nikon, D2XS, D300S.

Dessutom så tror jag att Nikon hatar sina slutanvändare. Ingen fast 400 5.6 ögonmusslan till D7000 och D7100 är olika alltså passar inte utan två olika modeller.
---
Är dessa detaljer verkligen så betydelsfulla för dig att det motiverar ett systembyte? Det finns både mindre och större knasigheter inom alla system. Och är det verkligen näsan som är problemet? Dessa kameror har ju en rad med knappar längs vänstra kanten. För egen del tycker inte heller jag att detta är idealiskt, det är lätt att oavsiktligt trycka in en knapp när man "grabbar tag" i kameran. Det är kanske vad som händer för din del - är nog inte övertygad om att det är näsan som är skyldig...

Sedan tillhör jag i och för sig dem som tycker att fördelen med märkes-lojalitet är betydligt överdriven... Äger / har genom livet ägt kameror från trettio olika SYSTEM.

Min nuvarande favoritkamera, som jag f.ö. är synnerligen nöjd med, är helt immun mot den typ av problem du beskriver. Den har nämligen inte en enda knapp längs vänsterkanten. :)
 
själv har jag en kort snok och kan varken på mina Canon eller Nikon påverka VB
Canons 400/5,6 är en erkänd bra glugg för priset men det finns idag andra gluggar oavsett om man har en Canon eller Nikon som presterar bra, Tamron, Sigma och upp till 600mm med stabilisering
 
Jag tycker du skall gå på din egen magkänsla, då brukar det bli bra
Med vänlig hälsning Mattias
 
Behåll dina Nikon och komplettera med en Canon 7D(mk II) och 400/5.6. Ska du ha den till fågelfoto behöver telet sitta på kameran alltid i vilket fall.
 
Behåll dina Nikon och komplettera med en Canon 7D(mk II) och 400/5.6. Ska du ha den till fågelfoto behöver telet sitta på kameran alltid i vilket fall.

Det kan ju vara ett sätt att börja med att köra med dubbla system och känna på Canon. Om du då märker att ni blir störtförälskade i varandra och alla bitar faller på plats så är det ju bara att göra slut med Nikon och avyttra de prylarna till förmån för tillökning i Canonfamiljen. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.