ANNONS
Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är en riktigt spännande nyhet. Fast det blir svårare för mig som vill komplettera min DSLR-väska med en spegellös.

Ska man satsa på en Olympus E-PM1 med 17/2.8 eller en Nikon J1 med 10/2.8? Undrar hur många kreativa filter som finns i Nikonen och hur enkelt är det att ställa in bländare/iso de få gånger man behöver ändra det. När kamerorna finns i butik får jag se vilken som är minst på riktigt och vilken som är vettigast att använda.

Kanske kan vara sunt att se nyheten så också.

Fast visst är en J1:a med 10, 10-30 och 30-110 oerhört sexig - http://nikon.se/resources/styles/gl.../nik1images/gallery/products/Nikon1_3lens.jpg

---
En spegellös med samma eller bättre bildkvalitet än Sonys NEX KAN nog vara vad jag är ute efter.
---
Den enda möjlighet som du med dagens sensor-teknologi har att få BÄTTRE bildkvalitet än med Sonys NEX-kameror är ifall någon tar fram en fullformats spegellös kamera. Det finns ingen som helst antydan någonstans om att någon tillverkare skulle hålla på med detta. Utesluter naturligtvis inte att någon skulle kunna göra så, men den marknaden är ju väldigt liten, så sannolikheten är låg. Tyvärr.

---
Som jag ser det så TROR jag att Nikons 2,7:a inte kan matcha dessa kriterier.
---
Även om jag inte har tillgång till någon Nikon 1-serie kamera, utan bara en nyligen införskaffad NEX, så vågar jag ändå påstå att jag VET att ingen 2,7x crop sensor kan vara lika bra som de sensorer som sitter i NEX-kamerorna. Ett så stort tekniksprång har aldrig tagits i sensorvärlden, och ju bättre sensorerna blir, ju mindre blir nästa förbättring, tills man har kommit nära vad som är teoretiskt maximalt möjligt. Och den gränsen torde vara synbar för sensortillverkarna vid det här laget.

Jag ser en del stora fördelar med dom och kommer förmodligen inhandla en av dom.
Dom är små, mycket små om man jämför med min D700. Dom verkar filma bra och att kunna filma med 1000fps har jag alltid velat leka med. Med f-adaptern så kan man slänga på ett 18-200 och ha ett 49-540 vilket också kommer passa mig vid vissa tillfällen.

/Karl

Den enda möjlighet som du med dagens sensor-teknologi har att få BÄTTRE bildkvalitet än med Sonys NEX-kameror är ifall någon tar fram en fullformats spegellös kamera. Det finns ingen som helst antydan någonstans om att någon tillverkare skulle hålla på med detta. Utesluter naturligtvis inte att någon skulle kunna göra så, men den marknaden är ju väldigt liten, så sannolikheten är låg. Tyvärr.

....

Leica M9 är väl just en sådan fullformats spegellös kamera?

Både NEX7 och Samsung AX200 verkar betydligt intressantare än Nikon 1 för den som vill ha en liten ficksystemkamera utan att kompromissa med kvaliten. Nikon siktar säkert in sig på kompaktinnehavare i första hand.

Jag ser en del stora fördelar med dom och kommer förmodligen inhandla en av dom.
Dom är små, mycket små om man jämför med min D700. Dom verkar filma bra och att kunna filma med 1000fps har jag alltid velat leka med. Med f-adaptern så kan man slänga på ett 18-200 och ha ett 49-540 vilket också kommer passa mig vid vissa tillfällen.

/Karl

Nikkor 18-200 är en bra superzoom men den avtar i skärpa ju mer man zoomar in. V1 har en sensor som är 1/3 av storleken i DX så förvänta ingen särskild skärpa på en V1.

Tycker det ser riktigt intressant ut och jag tillhör ändå inte den avsedda konsumenten enligt Nikon.

Jag vill ha ett alternativ till min D700 som jag kan bära med mig under jobbdagarna eller då jag vill synas lite mindre. Gatufoton verkar bli ett perfekt användningsområde för 1 systemet.

Jag har tittat en hel del på konkurenterna, även kompaktkamerorna men allt faller på hastigheten, Antingen hastigheten i AF eller hastigheten i AF samt tiden det tar att spara RAW bilderna vilket gör att kameran inte går att använda under tiden. I nuläget vet vi ju inte hur 1 systemet hanterar hastighet i RAW bilder men att döma av att Nikon säger att den kan hantera data snabbare än D3x så torde det ju inte vara några problem.

Lägg en F-bajonets konverterare så blir det ju precis som intervjun visade riktigt intressant med ett vanligt Macro objektiv eller varför inte ett teleobjektiv till sport eller naturbilder?

Folk verkar inte riktigt förstå att en liten sensor ger mindre objektiv, vi har redan sett en massa klagomål på att Nikon skulle ha släppt kameran med en DX eller FF sensor men då sitter man där precis som NEX med stora objektiv och får fortfarande inte ner den i en ficka (nu menar jag inte bröstfickan på en skjorta).

Blir recensionerna bra så kommer jag garanterat slå till.

Grymt bra släpp från Nikon enligt mig!

Leica M9 är väl just en sådan fullformats spegellös kamera?

Både NEX7 och Samsung AX200 verkar betydligt intressantare än Nikon 1 för den som vill ha en liten ficksystemkamera utan att kompromissa med kvaliten. Nikon siktar säkert in sig på kompaktinnehavare i första hand.

Om det är så så är det väl lite unikt. Det skulle innebära att vi ser ett ovanligt vägval där en av kameratillverkargiganterna medvetet lämna ett helt segment (det med små kompakta system med topprestanda) till konkurrenter som Sony och Samsung. Ska det då tolkas som att de insett att de kommit för sent? Jag tycker det låte väldigt konstigt.

Uppenbart är att det är en hel del potentiella Nikon-kunder som är alltifrån mycket förvånade och ganska besvikna på denna omotsedda lansering till de som bara lite förundrat försöker förstå hur Nikon resonerat kring sin positionering.

Det kanske är som du själv och Magnus Garpendal säger att Nikon helt riktar in sig på kompaktfolk som vill uppgradera till ett system men inte ha något alltför stort och klumpigt.

Jag har inga problem med Nikons tänkta målgrupp. Vad Sony sett, enl de själva, är att många avancerade användare har tagit till sig NEX och kör äldre optik på kamerorna. Detta segment missar Nikon. Sedan, även om jag föredrar mina FF hus så tror jag att spegellöst kommer att bli allt viktigare, och då inte bara till kompaktkameraanvändare utan som huvudsystem hos entusiaster och där har Nikon begränsat sig. Det blir till att lansera ytterligare ett spegellöst system och de användare som avvaktat Nikons lansering innan man klippt till på t ex NEX kan nu förloras från Nikon. Då Nikon är sist ute i detta segment behöver de locka kunder bort från NEX, NX och m43 och det är frågan om 1systemet gör det. Lägg därtill det ologiska i lanseringen - det är välkänt att familjefotografer överlag inte använder "system" utan köper sin kamera och kitzoom och aldrig byter objektiv. Om man nu har detta som målgrupp - varför lansera en kamera med utbytbar optik om målgruppen endast är denna? Vill man åt mer avancerade användare för att sälja tillbehör, ja då är konkurrenten inte Nikon DX utan andra märken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar