Annons

Nikon- undvik!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ser till reparation och service verkar många fler vara nöjda med Nikons service än Canons. Jag har bara en erfarenhet av garantiärende genom Canon och det var inte imponerande. Nikon har aldrig gett mig problem.

Men en tråkig upplevelse trots allt. Bra idé att kontakta deras chef! Men man ska nog inte döma ett företag med tiotusentals (?) anställda pga av ett fåtal dryga individer.

/Pontus
 
Låt inte några sura försäljare bestämma vad som är bra och prisvärt...

Sura och mindre bra försäljare kan man stöta på var som helst och när som helst. Alla de större producenterna lär vara representerade i den sura skaran...

FotaPå istället!

MVH Niclas,
 
Jag träffar aldrig Nikons representanter så de får gärna vara otrevliga för mig! Mina lokala fotohandlare är desto trevligare. Vill man byta bort en hel professionell utrustning bara för ett enstaka taskigt bemötande så är det upp till var och en!
 
Man bör veta att ofta jobbar denna typ av säljpersonal inte på det företag som dom står å visar prylar för, utan de är inhyrda.
Så det behöver inte vara nån på Nikon du pratade med. Det finns nämligen en uppsjö med firmor som bara sysslar med att stå och demonstrera olika företags produkter.

Så om du tyckte de var oengagerade och otrevliga kanske det är bäst att du ventilerar det med Nikons huvudkontor, som för övrigt alltid varit trevliga då jag pratat med dem.
 
Lotus skrev:
Man bör veta att ofta jobbar denna typ av säljpersonal inte på det företag som dom står å visar prylar för, utan de är inhyrda.
Så det behöver inte vara nån på Nikon du pratade med. Det finns nämligen en uppsjö med firmor som bara sysslar med att stå och demonstrera olika företags produkter.

Så om du tyckte de var oengagerade och otrevliga kanske det är bäst att du ventilerar det med Nikons huvudkontor, som för övrigt alltid varit trevliga då jag pratat med dem.

Det är många som skrivit detta eller liknande i tråden. Naturligtvis är det den specifika personen som är problemet och inte nödvändigtvis Nikon i allmänhet. Men det är ändå väldigt anmärkningsvärt att det kan ske för en sådan organisation som Nikon. Och det var detta som var hela poängen med tråden.
 
Har läst denna tråd och kan bara konstatera:
Ibland blir det bara för "glyttigt" som vi säger i Malmö.
Om jag blir behandlad illa av försäljare så säger jag till denna direkt på plats och lyssnar inte han/hon, så finns det väl en chef i närheten.

INTE går jag väl och gnäller i forumet, att jag skall aldrig köpa Nikon eller Cannon eller Minolta, för att deras försäljare var otrevliga mot mej.
Det är väl kameran eller vad det nu är för en pryl som är det viktiga. Om den funkar OCH om servicen är OK, det är det viktiga.
Det finns väl fler ställen att köpa prylen på...

Tycker Conny som inte skäms för at han har en Fuji S2:a med Nikon-gluggar.

PS
Glyttig betyder på skånska barnslig
 
connyM skrev:
Har läst denna tråd och kan bara konstatera:
Ibland blir det bara för "glyttigt" som vi säger i Malmö.
Om jag blir behandlad illa av försäljare så säger jag till denna direkt på plats och lyssnar inte han/hon, så finns det väl en chef i närheten.

INTE går jag väl och gnäller i forumet, att jag skall aldrig köpa Nikon eller Cannon eller Minolta, för att deras försäljare var otrevliga mot mej.
Det är väl kameran eller vad det nu är för en pryl som är det viktiga. Om den funkar OCH om servicen är OK, det är det viktiga.
Det finns väl fler ställen att köpa prylen på...

Tycker Conny som inte skäms för at han har en Fuji S2:a med Nikon-gluggar.

PS
Glyttig betyder på skånska barnslig

Ordet kan ha en positiv betydelse också, jag är rätt glyttig :)
 
Självklart är det produktens prestanda som spelar störst roll , MEN, som någon skrev så kan otrevligt bemötande vara något som får en att väga åt det ena eller andra hållet!
Många personer som har fotandet som intresse lägger ner väldigt stora summor och jag tycker faktiskt att det har en viss betydelse i sammanhanget.
Om jag är på en fiskeaffär och ska köpa ett spö tillexempel så kanske jag kan stå ut med att bli lite dåligt bemött, men har jag sparat och gnetat, pallat äpplen och ätit nudlar för att få råd att köpa utrustning för flera tiotusentals kronor, då vill jag fan i mej bli väl bemött oxå!
/ J.
 
Tråkigt när man möter säljare med den attityden.
Har bara goda erfarenheter av Nikon i Sverige och utanför Sverige.
Var på resa förra veckan med jobbet, och på flyget ner till Marrakesh är halva flyget Nikon folk(och troligtvis ett gäng journalister). Till och med gränskontrollen hade Nikon en egen kö! :)
Pratade med några i sällskapet eftersom man var nyfiken och i samma veva läser man att D200 haft premiär!
 
jo men som alla säger här så tycker alla att Nikon foket är trevlig på HK. Men det kvittar egentligen eftersom det är inte dom man har kontakt med?

Alla som har en Nikon logga på tröjan eller informerar eller säljer produkten åt Nikon är ju Nikons representanter, Ju längre ner i kedjan dom kommer desto viktigare är det att deras bemötande är bra och proffsigt eftersom det är dom vi möter vid en affär.

Självklart skulle jag inte byta till Pentax bara för att en försäljare är sur, jag skulle helt enkelt sluta handla av honom. Skulle kräva en annan försäljare helt enkelt. Gör alla så här så kommer ju försäljaren bli överflödig eller piskad till bättring.
Visst kan jag köpa argumentet att man ibland har dåliga dagar. Men privatlivet lämnar man bakom sig när man kommer till jobbet. Framför allt när det gäller presentation eller information om en företags produkt som saken här gällde! det är trots allt massa pengar som vi amatörer/proffs plöjer ner i våran utrustning
 
Jag vet inte riktigt vem du pratade med vid nikon-bordet. Men han jag snackade med var trevlig, tillmötesgående och svarade på de frågor jag ställde. Stod där en rätt bra stund och märkte inte av några dåliga vibbar.
Tyckte det fungerade klockrent!
 
Kunden har alltid rätt och upplever kunden att säljaren är otrevlig så är han förmodligen det.

Det finns köpare man vill ha ihjäl för att dom är så förbannad jobbiga, men rubbar man sitt pokerface är man i fel branch.

Jag är inte försäljare men jobbar med support, skulle jag vara sur dom dagar jag haft det jobbigt på ett eller annat sätt utanför jobbet, då hade jag stämplat nu.

Att vara proffs på kundbemötande ingår i försäljningsyrket.

Dom man möter ute på såna här ställen ÄR NIKON, sen om det sitter en hel stab med fantastiskt trevliga människor på ett kontor är väl skit samma för kunden som bara möter dessa killar och/eller tjejer i en butik.

Vissa kanske skiter om man så får en snyting av försäljaren, men samtidigt ska man respektera dom som har som enda önskan att få ett proffsigt bemötande.

Det är banne mig inga stora krav.
 
Jag tror de var sura för att de fått ungefär 1000 frågor om när de kan leverera D70 innan du kom till dem. Något de inte verkar veta själva så då mulna de väl till så småningom. Ska ju iofs inte gå ut över andra, men de är väl inte mer än människor de heller...

Eller så är det kanske så att de har anställt grisen i säcken, det är ju okej när det gäller nikon tydligen...

Mvh
Maverick
 
Första inlägget på fotosidan

Hej alla.
Som "nollåtta" med en D2X om halsen måste jag tyvärr säga att jag inte är förvånad.
Fick den här länken via mail i kväll från en kollega som besökte Scandinavian idag.
Vi pratade om det här problemet som inte är något nytt.
Den person som inlägget syftar på har jag sedan första kontakten för drygt ett år sedan bara en sak att säga om.
Arrogant, dryg, ointresserad och dessutom okunnig.
Jag har jobbat med försäljning i över tio år innan jag började plåta på heltid. Den här killens bemötande av tilltänkta kunder strider mot varenda punkt i "regelboken" för en bra säljare.
Tyvärr för Nikon så vet jag att allt för många delar min uppfattning.
 
Gomer, det är det jag menar med aktivt agerande... det hjälper ju inte så mkt att beklaga sig i ett forum, skicka ett mail till Nikon kontoret eller Ring upp dom! Det är ju vi kunder som kan påverka, ge feedback och i slutändan ge folket på Nikon kontoret lön. Om ingen säger något och ingen i ledningen av en slump stöter på denna killes agerande så komemr han ju att få fortsätta vara en idiot. Ingen vinner.
 
dsandlund skrev:
Kom precis hem från Scandinavian Photo som håller öppet hus i Göteborg idag med tillverkare som bla Nikon, Canon, Konica-Minolta, Fuji, Samsung, Elinchrom, Phase One osv.

Kom dit med min Nikon D1H och Hasselblad 503CX för att få kolla på det nya lite och kanske jämföra.

Så sjukt otrevliga Nikons folk var! Inte bara mot mig utan mot alla. Det syntes tydligt att de inte alls var intresserade av att sälja något. Oengagerade och avspisande svar på frågor. De såg småsura ut hela tiden. Stockholmare som är tvungna att komma ner från HK för att handskas med "packet" (=kunderna).

Canon var betydligt trevligare. Phase One var extremt trevliga och ville oerhört gärna visa sin utrustning för mig. Tyvärr hade de inget bakstycke för Hasselblad v-system med idag, något som de var väldigt ledsna för men de erbjud sig omedelbart att låna ut Mamiyan de hade med istället så jag kunde ta lite bilder i dagsljus utanför butiken och spara på mitt cf-kort.

Tyvärr är det väldigt dyrt för mig att byta till Canon med tanke på all den utrustning jag har, men efter dagens erfarenheter lutar det definitivt mer åt ett Phase One digitalt bakstycke än någon D200/D2X i nästa uppgradering.

Till er som funderar på att köpa nytt och som inte redan är fastlåsta i Nikon, ta en allvarlig funderare.

Man måste be om att få köpa Nikons utrustning. Så ska det inte vara. Jag skäms för att jag äger Nikon-utrustning idag. Fy!

Det är bla pga detta som jag aldrig kommer att köpa Nikon. Jag har arbetat med Nikon kameror och de är helt ok, men säljarna är lite väl dryga...
 
Hur dryg hinner en säljare bli om man går in i butiken, säger att "En sån ska jag ha!", betalar och går ut? Säljare på Siba och liknande brukar bli förvånade och överrumplade för att de inte får chansen att köra igång med sitt säljsnack iofs men...

För övrigt finns det många ställen att handla Nikonprylar på och det har aldrig varit lättare att köpa sina grejer utomlands heller, för den delen.
Orka bry sig liksom. Handla inte från säljaren ifråga utan från någon annan så är problemet ur världen. *sucka* Om alla gör likadant kommer hans statistik att visa dålig försäljning och han får dålig provision, så som start får han sämre lön och i slutändan, om han inte skärper sig, se sig om efter ett annat jobb.
 
Jag undviker alltid Nikon men på invigningen av Scandinavianphoto i Stockholm var dom faktiskt riktigt trevliga till och med när dom frågade vilken bild som var tagen med 350D och jag svarade rätt (måste ha svidit i deras själ ;))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.