Annons

Nikon TS 85mm vs Canon TS 90mm

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som varit förunnad att jämföra Nikons och Canons båda tilt/shift optik i 90mm klassen mot varandra.

Nikons PC Micro-Nikkor 85/2.8D och Canons TS-E 90/2.8.

Skulle vara intressant att veta vilken som är skarpast (om det nu inte är så att båda är knivskarpa) och vilken som ger bäst bilder.

Den optiska kvalitén kan jag inte säga något om vad gäller Canons. Nikons är riktigt bra.

Vad som gör hela skillnaden är att Nikons är ett makroobjektiv.
Vid närbildsfotografering har man stor nytta av att tilta skärpeplanet.

/Erik

När det gäller tilt- och shiftobjektiven har Canon en fördel med sin elektriska bländare som gör att man slipper blända ner manuellt. En annan fördel är ett bredare utbud av objektiv med både tilt och shift. Canon har tre objektiv med både och, Nikon har ett plus två med enbart shift.

Så om man skall välja system med dessa objektiv som viktigaste kriterium ligger nog Canon bäst till.

När det gäller närbildsmöjligheter kan ju båda fabrikaten kompletteras med mellanringar och konvertrar.

Sen vilket som är skarpast har jag ingen aning om. Men jag tror nog att båda är skarpa så det räcker och blir över. Relationen mellan bildvinkel och bildcirkel är ju ungefär normalobjektivets, och såna brukar ju sällan innebära allt för många konstruktionskompromisser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar