Annons

Nikon till naturfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotoskytten

Ny medlem
Undrar om någon har tips på vilken kamera som är bäst för naturfotografering. Helst ska det vara en Nikon då jag är mest van vid dessa kameror.
Tack för svar på förhand!

Jag har ingen budget för tillfället. Jag forskar lite nu innan så att jag vet vad jag vill ha m.m.
Är mest intresserad av att fota fåglar och vilda djur. Även naturen.

Både Nikon och Canon fungerar utmärkt, och det finns bra uppsättningar objektiv för detta. Nu vet jag ju ingenting om din budget, men den enda stora skillnaden jag känner till är att Canon har sitt 400/5.6 teleobjektiv som troligen är "bäst för minst pengar" om man ska fota fåglar (kostar runt 12.000-13.000). Nikon har såvitt jag vet ingen motsvarighet till detta. I de högre prisklasserna tror jag både utbud och prisnivåer är likvärdigt.

Budgetvalet på Nikon är d7000 med 70-300/4,5-5,6VR. Nästa steg är ett 300/4 med 1,4x telekonverter eller ett Sigma 100-300/4 med 1,4x telekonverter.

Vill du ha det bästa för fåglar så kör Nikon D3s med 600/4VR men kostar 125 000 kr och väger 6,3 kg exklusive nödvändigt stativ.

Ett anvancerat mellanalternativ med många fördelar är D7000, 200/2 VR och telekonvertern TC-20EIII. Ger 400/4 med stabiliseing och om 200/2 köps beg blir budgeten realistisk.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto