ANNONS
Annons

Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag håller på att införskaffa en adapter som möjliggör att jag kan använda EOS optik på en Nikon fattning.

Anledningen är att jag skaffar en mini35 för min dv kamera och den mini35 jag tittat på kan endast fungera med Nikon optik. Så all min canon optik går åt fanderns om jag nu måste införskaffa Nikon optik just för detta.
Så om någon vet en adapter så vore det till stor hjälp!

Någon adapter finns inte att köpa. Problemet är att avståndet mellan filmplanet och bajonetten är större på Nikon än Canon, det behövs därför en lins i adaptern eller så förlorar du helt möjligheten att fokusera på oändligheten.

Så det blir nog till att välja en annan mini35:a om du vill använda dina Canonobjektiv.

/Daniel

dano skrev:
Någon adapter finns inte att köpa. Problemet är att avståndet mellan filmplanet och bajonetten är större på Nikon än Canon, det behövs därför en lins i adaptern eller så förlorar du helt möjligheten att fokusera på oändligheten.

Så det blir nog till att välja en annan mini35:a om du vill använda dina Canonobjektiv.

/Daniel

Uh, det går visst det.

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0001PNLBO/kenrockwellcom

En av de flera olika adaptrarna som finns mellan Nikon och Canon.

Googla på "Nikon to Canon Adapter" eller dylikt så hittar du nog lite fler länkar.

Produkten du länkar till är för att använda
Nikongluggar på ett Canonhus.
Det var väl inte riktigt det som var målet.

Rasmus M skrev:
Googla på "Nikon to Canon Adapter" eller dylikt så hittar du nog lite fler länkar.

Blir inte så många träffar om man söker på det rätta "Canon to Nikon Adapter", och jag hittade inga länkar där till ställen man kunde köpa på.

Man tycker docka att det borde finnas en marknad för en sådan adapter, även om det måste vara en lins i, byggd tex som en 1.4x telekonverter.

En sån adapter måste förutom telekonverteroptiken ha en komplicerad mekanisk-elektrisk omvandlare för att kunna styra bländaren. För ni har väl inte glömt bort att EF-optiken inte har vare sig bländarring eller någon annan mekanisk väg att kontrollera bländaren?

Det finns väl ingen anledning att sätta ett Canon objektiv på en Nikon kamera? Tvärtom är ju däremot ett lyft för Canonkameraägare att kunna dra nytta av Nikons förnämliga optik, vilka bilder det blir sen!!! Ok att man får fokusera manuellt, men ändå!

Förstår mig aldrig på nikon/canon kriget. Tycker det bara är en massa nördar som försöker visa sig duktiga. Canon optik har vissa gluggar som är bättre än Nikon och Nikon har vissa gluggar som är bättre än Canon. Det handlar helt enkelt om den individuella gluggen, så lägg ner sånt där fanboy snack.

Vissa ta åt sig direkt... Enda gången du kan använda Canon linser på en Nikon är vid Macrofotografering med omvändningsring eller bälg.

Maxieboy skrev:
Det finns väl ingen anledning att sätta ett Canon objektiv på en Nikon kamera? Tvärtom är ju däremot ett lyft för Canonkameraägare att kunna dra nytta av Nikons förnämliga optik, vilka bilder det blir sen!!! Ok att man får fokusera manuellt, men ändå!

När du skriver så barnsliga inlägg förstör du
för dig själv, du "kommer ut" med ditt
mentala handikapp och kommer aldrig mera
tas på allvar.

Barnsligt eller ej men faktum kvarstår och det är kanske svårt att smälta, lurad är lurad! Du kan ju inte ändra på de mekaniska förutsättningarna hur enkelt som helst och tyvärr inte med någon adapter hellre. Sorry.

Whops. Jodå visst har jag läst min länk men jag var inte speciellt uppmärksam när jag läste inlägget.

Vem är lurad? Du påstår på fullt allvar att
all Nikons optik alltid är bättre än Canons.
Jag påstår inte att det är tvärt om men
du borde veta att även Canon har ett gäng
gluggar där Nikon inte ens har någon motsvariget.

Jordi skrev:
Ven är lurad? Du påstår på fullt allvar att
all Nikons optik alltid är bättre än Canons.
Jag påstår inte att det är tvärt om men
du borde veta att även Canon har ett gäng
gluggar där Nikon inte ens har någon motsvariget.

Bra att det är så, men dom går ändå inte att använda på en Nikon kamera! Det var det som frågan gällde!

Maxieboy skrev:

Jag kommenterar detta du skrev.
Kan tillägga stt dina porträttbilder
inte hade mått dåligt av ett EF 85mm f/1.2L II USM.

Jag är nöjd med dem som dom är! Sigma 70-200mm/2,8 för det mesta eller Nikon 50mm/1,8

Canon 50mm/1,2 har ganska ful bokeh vid full bländareöppning så det är inget att sukta efter.

Lägg ner nu Max. Läser du ditt inlägg som triggade hela cirkusen så ser du att det är väldigt otrevligt och inte innehåller något alls om att det skulle vara tekniskt svårt. Tvärtom antyder du bara att det skulle vara onödigt för att Canonobjektiv inte är åtråvärda att montera, medan Nikonobjektiv av någon anledning är det.

Jordi skrev:
När du skriver så barnsliga inlägg förstör du
för dig själv, du "kommer ut" med ditt
mentala handikapp och kommer aldrig mera
tas på allvar.

Bara jag som tycker det är du som intar den självklara bottenpositionen i denna tråden genom att göra ett personligt påhopp?

Vad har mentala handikapp med denna tråden att göra? Jag undrar också om du menar att man inte bör ta folk som verkligen har mentala handikapp på allvar? Bör man hålla tyst om man har ett mentalt handikapp så att det inte "kommer ut"?

Det skulle isåfall vara djupt respektlöst mot folk som redan har det svårt här i livet, men min gissning är att du bara slängde den förolämpningen ur dig utan att tänka efter först... nästan lite ironiskt att det var intelligens och barnslighet som var ämnet.

Sorry, ja det var respektlöst, barnsligt och ironiskt av mig att använda de termerna.
Det kan bero på mitt mentala handikapp.
Blir bara så irriterad på folk som (ofta upprepade gånger) försöker trigga "Canon-Nikon kriget".
Varför sitta och läsa tekniktrådar om ett
system man inte använder bara för att slänga
in meningslösa inlägg om att det man själv använder är bättre. Antar att du som hugger på mig nu använder Nikon och sitter och läser Canontrådar
för att sätta folk på plats.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar