ANNONS
Annons

Nikon till Canon-adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Sitter och kolla lite på adapters för att använda Nikon objektiv på min 40D och då står det följande på vissa adapters med AF confirm "EXIF is fixed 50mm f1.4" och vad menas med det?
Jag vill ju ha AF confirm men betyder det att det bara funkar med 50mm f1.4 eller är det att det kommer stå 50mm f1.4 i EXIF eller kan någon förklara det där? För jag vill kunna använda Nikon AF 85/1,4 D IF och Nikon AF 20/2,8 D på min 40D och få AF confirm (så det piper till när den hittar focus).
Är lite snurrig och trött för jag sitter och jobbar natt men jag hoppas någon förstår vad jag menar ;)

[gissning] Sannolikt skall det tolkas som att den EXIF-info som adaptern lämnar ifrån sig alltid är den samma 50 mm och f 1.4 oavsett faktiska använda värden[\ gissning] Ngn som faktiskt vet eller har en bättre gissning?

Not sent from an I-thing...

Jag har själv två olika Nikon -> Canon adapter som även dem har AF-confirm.
Vad dessa gör förutom AF-confirm är att du får in brännvidd samt bländare i EXIF info.

Det finns tre typer av AF-confirm chip;

#1) Brännvidden samt bländaren är fast som aldrig går att ändra.
(Som med adaptern du funnit kommer det alltid stå 50mm/1.4 i EXIF infon för dina bilder tagna med adaptern).

#2) Brännvidden samt bländaren går att programmera om till nya fasta värden.
(Kräver att du går in i chippets setup mode varje gång du ska justera, kräver rätt lång manual, inget man kommer ihåg utantill).

#3) Brännvidden samt bländaren går att programmera om, men du kan ställa om bländaren för EXIF med ratten som vanligt utan att behöva gå in i setup mode.

Jag föredrar helt klart variant #3 även om det är lite dyrare. Använd en sådan adapter per objektiv du har, ställ in bländaren på objektivet och sedan ratta in motsvarande bländare på kamerahuset så sparas allt rätt.

Samtliga chip klarar dock bara en brännvidd (ej zoom) men då du hade fasta objektiv så ska detta inte vara något problem.

Notera att det i princip ska stå definierat vad varje adapter klarar.
Står det t.ex. att du kan ändra brännvidd och bländare så kan du anta att det är variant #2.
Det bör stå rätt ordagrant att du kan ställa i bländaren med ratten för att du ska vara säker på att det är variant #3.

Om jag förstår det rätt sä är det så att med alternativ 1 så kommer det stå 50mm f1,4 i EXIF men jag kommer kunna använda alla bländare från 1.4 uppåt om jag har ett objektiv med säg fast bländare 1.4 bara det att det som sagt kommer stå 50/1.4 i filen när jag kollar?

Stämmer bra att den alltid kommer visa 50mm f/1.4 i EXIF. Ljusmätning och annan automatik ska fortfarande fungera.

Bra kombination

Köpte en med autofokus confirm, men utan exif. Billiga på Tradera och Ebay. Nikkor 1,2/50mm och Nikkor 1,8/105mm fungerar perfekt. Bokeh utan dess like.

Köpte en med autofokus confirm, men utan exif. Billiga på Tradera och Ebay. Nikkor 1,2/50mm och Nikkor 1,8/105mm fungerar perfekt. Bokeh utan dess like.

Det låter nice, vad ska jag söka på eller en länk?
En till fråga, bländaren ställer jag ju så klart in på bländarringen och gör jag det samma på kameran så dom matchar varandra eller hur funkar det?

Det låter nice, vad ska jag söka på eller en länk?
En till fråga, bländaren ställer jag ju så klart in på bländarringen och gör jag det samma på kameran så dom matchar varandra eller hur funkar det?

Det behövs inte. Om inte Canon ändrat det nyligen kommer bländaren visas som 00 när kameran inte kan kommunicera med en objektiv och istället anpassa slutartiden för att få en bra exponering med det ljus som kommer in.

Jag lånar tråden då den berör min fråga.
Har just köpt en manuell glugg med Canon-adapter och AF confirm-chip. Den uppträder som #3, jag kan ändra bländare och det visas i display och sökare och kommer i EXIF.
Men - exponeringen blir helt fel. Vid största öppning, 1.7, och samma värde inställt i kameran (nåja 1.6) blir det bra. Vidare till 2.8: OK men lite ljus exponering dock histogram inom gränserna. 4.0: överexponerad och vidare med mindre öppning än värre.
Jag kör M-läge och sätter tiden för en korrekt exponering. Canon 40D. Motivet är jämnt belyst och enkelt. Byter jag till Av så blir det samma - ju mindre bländaröppning och i kameran matchad bländarinställning, desto mer överexp.
Om jag i stället bara ändrar bländare på objektivet men behåller största öppning, 1.6, i kamerans värde, så blir det bättre men överexponeringen kommer ändå om än inte lika mycket och först senare i bländarstegen. Kameran räknar väl med att det är fullöppningsmätning och när insläppt ljus minskar vid nerbländning så kompenserar kameran för det plus om jag angett det högre bländarvärdet till kameran så räknar den in det också. Dubbelt! Kvar står att det ändå blir fel om jag låter kameran tro att det är full öppning hela tiden.
Det blir väl inte bättre om jag tar bort chip-et även om nyttan med det är ytterst tveksam?

Byter jag till EF-optik och samma bländarrunda så blir det rätt. (Förstås)

Vidare har den AF confirm. Den stämmer inte alls. Visst lyser fokuspunkten och den gröna indikeringen men fokus är fel. Så den struntar jag i och kör förstorad live view i stället.

Tidigare hade jag ett manuellt objektiv utan chip. Bländarvärdet i kameran blev 00. Minns tyvärr inte hur exponeringen blev. Använde det väldigt lite.

En utväg utom att lära sig hur exponeringskurvan går, är att skaffa en NEX-adapter och köra på den. APS-C där också så bildvinkeln blir samma. Den klarar exponeringen (med andra manuella än just det här).

Någon med tips och trix och kanske förklaringar varför min 40D inte klarar uppgiften. Någon inställning jag missat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar