Jag lånar tråden då den berör min fråga.
Har just köpt en manuell glugg med Canon-adapter och AF confirm-chip. Den uppträder som #3, jag kan ändra bländare och det visas i display och sökare och kommer i EXIF.
Men - exponeringen blir helt fel. Vid största öppning, 1.7, och samma värde inställt i kameran (nåja 1.6) blir det bra. Vidare till 2.8: OK men lite ljus exponering dock histogram inom gränserna. 4.0: överexponerad och vidare med mindre öppning än värre.
Jag kör M-läge och sätter tiden för en korrekt exponering. Canon 40D. Motivet är jämnt belyst och enkelt. Byter jag till Av så blir det samma - ju mindre bländaröppning och i kameran matchad bländarinställning, desto mer överexp.
Om jag i stället bara ändrar bländare på objektivet men behåller största öppning, 1.6, i kamerans värde, så blir det bättre men överexponeringen kommer ändå om än inte lika mycket och först senare i bländarstegen. Kameran räknar väl med att det är fullöppningsmätning och när insläppt ljus minskar vid nerbländning så kompenserar kameran för det plus om jag angett det högre bländarvärdet till kameran så räknar den in det också. Dubbelt! Kvar står att det ändå blir fel om jag låter kameran tro att det är full öppning hela tiden.
Det blir väl inte bättre om jag tar bort chip-et även om nyttan med det är ytterst tveksam?
Byter jag till EF-optik och samma bländarrunda så blir det rätt. (Förstås)
Vidare har den AF confirm. Den stämmer inte alls. Visst lyser fokuspunkten och den gröna indikeringen men fokus är fel. Så den struntar jag i och kör förstorad live view i stället.
Tidigare hade jag ett manuellt objektiv utan chip. Bländarvärdet i kameran blev 00. Minns tyvärr inte hur exponeringen blev. Använde det väldigt lite.
En utväg utom att lära sig hur exponeringskurvan går, är att skaffa en NEX-adapter och köra på den. APS-C där också så bildvinkeln blir samma. Den klarar exponeringen (med andra manuella än just det här).
Någon med tips och trix och kanske förklaringar varför min 40D inte klarar uppgiften. Någon inställning jag missat?