Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon TC-14E 1.4x Teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Preihs

Aktiv medlem
Hej,

Jag blir inte klok på vilken konverter som jag ska köpa. Har sökt men blev mest förvirrad. Jag tror att det jag söker är en Nikon TC-14E


En enkel fråga.

(Hur) fungerar TC_14E 1.4x tillsammans med ett 80-200/2.8 D, (Tvåringsvarianten)?

Om inte denna kombination fungerar bra, vad ska man i så fall skaffa till ett 80-200/2.8 D.

Jag är inte så känslig på snabbhet utan söker bildkvalitet samt att konvertern är bra byggd.

mvh Erik
 
Nikon TC-14E passar inte ihop med D-objektiv, endast AFS gluggar.

Till ditt objektiv är troligen Kenkos 1,4x PRO300 bästa valet.

kent.
 
Zoso skrev:
Nikon TC-14E passar inte ihop med D-objektiv, endast AFS gluggar.

Till ditt objektiv är troligen Kenkos 1,4x PRO300 bästa valet.

kent.

Tack!

Finns det ingen Nikon Original som är bra?

Har du egen erfarenhet av Kenko 1.4x?

mvh Erik
 
Nikon har ingen telekonverter som ger autofokus med icke-AF-S-objektiv. Så vill man ha autofokus är det pirat som gäller.

TC-14E går att fila så det passar ihop med icke-AF-S. Men utan autofokus då.

Jag skulle köpa TC-14E (och fila). Den har både kvalitet och framtiden för sig.
 
jimh skrev:
Nikon har ingen telekonverter som ger autofokus med icke-AF-S-objektiv. Så vill man ha autofokus är det pirat som gäller.

TC-14E går att fila så det passar ihop med icke-AF-S. Men utan autofokus då.

Jag skulle köpa TC-14E (och fila). Den har både kvalitet och framtiden för sig.

Förstår jag dig rätt tycker du att de optiska egenskaperna gör det värt att fila den och få manuell fokus på 80-200/2.8D?

Vad tycker du om en Kenko 1.4x Pro? Är det stor klassskillnad mellan dessa båda.

Hur är Sigmas alternativ mot Kenkos?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.