Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon tar ej minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

skakfyra

Ny medlem
Har en nikon D70s som inte accepterar minneskort. den visar bara CHD i displayen. Minneskorten är formaterade och fungerar i andra nikon kameror.
Kameran har inte varit utsatt för stötar eller fukt.
Den ser ur att vara hel och ren i minneskortanslutningen.
Vad kan det bero på, mjukvara eller????
 
Ingen aning vad som gäller på Nikon-kameror. Men för nytt/gammalt kort, eller ett kort som överstiger kamerans kapacitet. Antingen i utrymme eller hastighet.
Några tänkbara anledningar. Kolla manualen för vad som gäller för den kameran.
 
Hur stora är korten du försöker med? Om du har din D70s uppdaterad till senaste mjukvara skall den stödja 4 GB CF, annars är gränsen 2 GB.

/Jon
 
Jag har provat med de kort som tidigare fungerat i kameran 1G och 2G, Dessutom har jag testat de i en D200 och de fungerar där och den kamerans kort kan min inte läsa. Ett av dem var ett 1G.
Det står CHA i kamerans display. Som jag förstår kan den inte läsa av kortet. Har någon råkat ut för detta problem?
 
Får du din D70s att fungera med något kort?

Annars skulle ett av stiften i kortdonet kunna vara böjt.
 
Tyvärr, inget kort fungerar. I minneskortplatsen så kan jag se stiften i botten och så vitt jag kan se så är alla stift ok, och det är inte smutsigt heller. Det känns som om det är något i mjukvaran eller att minneskortmodulen har lagt av.
Provade även att resetta kameran med den lilla knappen undertill men den beter sig likadant i alla fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.