Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon service?

Produkter
(logga in för att koppla)

FiLLez

Aktiv medlem
Fick lämna in min D80 på service den 29:e november, och hade då ägt den i lite mer än en månad. (Min första dslr) Har fortfarande inte fått tillbaka den...
Det är via fotovideo som den åkt in på service pga att kameran inte registrerade bilderna.

Har ringt till fotovideo ett antal ggr, och de har ringt till nikon osv. Men de kan inte säga något.

Det har alltså gått 6 veckor nu, och från början sa de 1-4. Hur länge ska man behöva vänta??
 
Det är de som ordnar nästintill alla problem medan man väntar - ett alternativ är Nikon i Solna..
 
Jag hade ett problem vid leveransen av min Nikon D80 för rätt länge sen.
Men Cyberphoto som jag köpt kameran av skickade mig en fraktsedel sen skickade jag kameran till Nikon i Solna.
Sen kunde jag följa repararationen via Nikons hemsida hur den låg till.
Och efter nån vecka såg jag att den var på väg tillbaka via hemsidan.

Så här lång tid är väl egentligen inte normalt men det har ju varit hiskeligt med mellandagar också!
Och även servicepersonal tar väl ut klämdagar och semester gissar jag.
 
Asså fotovideo skickade den till nikon direkt, för jag fick ett kvitto på de osv. Det var till sthlm så förmodligen solna då ja. Två ggr har de på fotovideo hört av sig till nikon, första gången (för en vecka sedan) SÅ sa de att de hade fått reservdelen innan jul och skulle bara sätta ihop den och skicka den. Andra gången (idag) Sa de att de tydligen inte hade fått ngn reservdel än och att de förmodligen skulle få den nästa vecka..

...Kolla om kameran verkligen var trasig gjorde dom medans jag var där med den, så man kan ju inte skylla på fotovideo direkt.
 
Som medlem i NPU får entusiaster och andra avancerade användare av Nikon professionella kamerahus, objektiv och andra produkter tillgång till förmåner som gör det ännu roligare och enklare att använda Nikons professionella produkter.

Medlemskap i NPU är tillgängligt för alla registrerade ägare av Nikons professionella kameror, objektiv och annan utrustning.

Kanske lite svårt att söka inträde med en D80;-)
Mvh
JB
 
Som medlem i NPU får entusiaster och andra avancerade användare av Nikon professionella kamerahus, objektiv och andra produkter tillgång till förmåner som gör det ännu roligare och enklare att använda Nikons professionella produkter.

Medlemskap i NPU är tillgängligt för alla registrerade ägare av Nikons professionella kameror, objektiv och annan utrustning.

Kanske lite svårt att söka inträde med en D80;-)
Mvh
JB

Om man har ett professionellt objektiv till då?
 
Okej... Men det är inte någon fråga om NPU här, finns det någon gräns för när man kan kräva en ny kamera elr nått? 2 månader om en vecka liksom
 
Två månader ligger nog på gränsen till det oacceptabla. Gör en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. De har visserligen en lång väntetid men de hör i regel snabbt av sig till din motpart och det brukar räcka. Jag har själv provat med gott resultat. Tycker också att du kan begära en ny produkt, du har haft den i en månad och de i två. Ställ ultimatum: antingen levererar de inom en vecka eller så vill du ha en ny kamera. Passa på att upplysa om att du anmält ärendet så blir det nog fart. Glöm det där med ersättning för det kan du bara få för ekonomisk skada du lidit och är du amatörfotograf kan du knappast göra gällande någon annan skada än telefonsamtal.
Nu är inte konsumenträtt mitt huvudområde men två månader låter för mycket för en ny kamera. Om det inte händer något inom den närmsta veckan kan jag kolla med någon kollega som sysslar med konsumenträtt om du vill?
 
Grejen är att då du får tillbaks denna så har den säkert kollats upp mer ordentligt än en vanlig leveranskontroll.. Så efter så här lång tid skulle jag nog välja att få den gamla tillbaks i alla fall hellre än en ny..

Skillnad vore om du fått en ny samma dag.. Men efter två månader kvittar det ju.. Då är en genomgången kamera mer värd i mina ögon sett...
 
Fortsatt OT: NPU är det tramsigaste marknadsföringstilltaget på länge! Det ger absolut INGENTING av värde som man inte kan få ändå, och de möjligheter som prylregistreringen faktiskt ger, t.ex. påminnelser om ny firmware för min kamera utnyttjas inte. I bästa fall är det bara reklam, är man lite mer cyniskt lagd noterar man också vilka möjligheter det ger Nikon att slippa betala garantireparationer åt andrahandsägare. Vilket förstås inte är fel, men då borde de väl åtminstone verkligen leverera de fördelar som de hävdar att registreringen ska ha! För som NPU-medlem skulle man kunna ha svårare att sälja sina prylar beg, köparen kan ju vara säker på att garantin är puts väck. Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.