Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon service - sensor. Dåligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,

Jag hade tänkt lämna in min D800E för sensor rengöring snart då jag närmar mig 10000 tagna foton och på massa engelska forums läser jag att man får en rengöring per år gratis.

Svenska Nikon service svarar att den servicen gäller inte proffs kameror (D800/D800E, D4, D700, D3s). Så har du en billigare dSLR så ger Nikon dig gratis sensor rengöring en gång per år i 3 år.
Jag som sparat ihop till min D800E och ett par fina objektiv i över 20 år tycker inte att jag skulle få sämre service än de som handlat för mycket mindre. I alla andra fall så brukar man få bättre service ju dyrare produkt man köper av producenten.

Så tänkte jag också när jag hade en Nikon D300. Nu har jag en D7000 men deras "check & clean" är inget att hurra för.
1. Både jag och andra har upplevt att kameran kommit tillbaka med mer skit på sensorn än var det var när man skickade in den. Det måste vara skillnad på denna och en man betalar för annars är det illa.
2.Har du en konsument kamera hamnar du sist i kön. Med proffs kameror följer ett medlemskap i NPU. En NPU medlem går före i kön så på det viset får du bättre service. 2-4 veckor får man räkna med om man har en konsument kamera och vem kan vara utan kamera så länge?
/simon

Hej,

Jag hade tänkt lämna in min D800E för sensor rengöring snart då jag närmar mig 10000 tagna foton och på massa engelska forums läser jag att man får en rengöring per år gratis.

Svenska Nikon service svarar att den servicen gäller inte proffs kameror (D800/D800E, D4, D700, D3s). Så har du en billigare dSLR så ger Nikon dig gratis sensor rengöring en gång per år i 3 år.
Jag som sparat ihop till min D800E och ett par fina objektiv i över 20 år tycker inte att jag skulle få sämre service än de som handlat för mycket mindre. I alla andra fall så brukar man få bättre service ju dyrare produkt man köper av producenten.

NPU ger inget företräde i kön, det är bara NPS som gör det.

Jag lämnade in min D800 i förra veckan och blev garanterad att det inte skulle ta mindre än två veckor... Gav dem mitt NPU-nummer, men det fäste de inget avseende vid. Mer som en klubb för inbördes beundran det där NPU, några riktiga förmåner förutom Nikons visserligen rätt trevliga tidning och en gnutta rabatt på de obscent dyra kurserna.

Ja så kanske det heter. Men det spelar ingen roll servicen är kass
/Simon

Jag lämnade in min D800 i förra veckan och blev garanterad att det inte skulle ta mindre än två veckor... Gav dem mitt NPU-nummer, men det fäste de inget avseende vid. Mer som en klubb för inbördes beundran det där NPU, några riktiga förmåner förutom Nikons visserligen rätt trevliga tidning och en gnutta rabatt på de obscent dyra kurserna.

Så tänkte jag också när jag hade en Nikon D300. Nu har jag en D7000 men deras "check & clean" är inget att hurra för.
1. Både jag och andra har upplevt att kameran kommit tillbaka med mer skit på sensorn än var det var när man skickade in den. Det måste vara skillnad på denna och en man betalar för annars är det illa.
---
Förvånar mig inte ett ögonblick. Har varit på några fotomässor där det satt folk från Nikon och Canon och gratis rengjorde sensorer för folk som orkade stå i de långa köerna. Efter att ha sett hur C/N-folket gjorde, så investerade jag istället i en för ändamålet specialanpassad lupp samt riktiga rengöringsutensilier, trots att detta gick på 2.500 spänn.
.

Ja jag har också tröttnat därför köpte jag ett Delkin sensor scope kit. Fungerar jättebra, det ända jag funderar på är om man vågar ta en svab med lite rengörings medel för att göra ren focus skivan

/Simon

Förvånar mig inte ett ögonblick. Har varit på några fotomässor där det satt folk från Nikon och Canon och gratis rengjorde sensorer för folk som orkade stå i de långa köerna. Efter att ha sett hur C/N-folket gjorde, så investerade jag istället i en för ändamålet specialanpassad lupp samt riktiga rengöringsutensilier, trots att detta gick på 2.500 spänn.
.

Prova alltid först utan vätska.

Fokusskivan är ömtålig, men det är naturligtvis inte alls lika kritiskt som vid sensorrengöring, där man generellt bör undvika våtrengöring överhuvudtaget. I 99% av fallen behövs inte detta.
.

Jag tror t o m att tidningen är indragen för NPU-are. Åtminstone fick jag det till svar av Nikon när jag efterlyste den.
Anders W

Var kan man lämna in sin kamera för ordentlig sensorrengöring mot betalning då? Lasses kameraservice har ju lagt ner..

Ja jag har också tröttnat därför köpte jag ett Delkin sensor scope kit. Fungerar jättebra, det ända jag funderar på är om man vågar ta en svab med lite rengörings medel för att göra ren focus skivan

/Simon
Fokusskivan är väldigt känslig då det är väldigt lätt att förstöra den matta ytan. Påverkar ju inte bilderna men inte desto mindre irriterande.
Själv brukar jag lossa stålbygeln som håller den och plocka ur den för rengöring eftersom jag av någon anledning alltid får skit emellan mattskivan & prismat.
Inget jag rekommenderar iofs om man inte har de rätta verktygen.

Och de rätta verktygen är *trumvirvel*..........

Fokusskivan är väldigt känslig då det är väldigt lätt att förstöra den matta ytan. Påverkar ju inte bilderna men inte desto mindre irriterande.
Själv brukar jag lossa stålbygeln som håller den och plocka ur den för rengöring eftersom jag av någon anledning alltid får skit emellan mattskivan & prismat.
Inget jag rekommenderar iofs om man inte har de rätta verktygen.

Det är det som är kruxet,, Man har inga alternativ! Jag tröttnade och köpte ett delkin senorscope fungerar väldigt bra. Sensorn är känslig men inte så känslig,med sunt förnuft klarar man göra rent den själv.
kolla länken:
http://www.youtube.com/watch?v=rMEDVevxXCQ

/simon

visst allt ser enkelt ut men det händer att det blir repor på sensorn om man har otur o då är det inte billigt. För det första så byter dom aldrig utan något skyddsglas på sensorn utan dom byter hela o på min D700 kostade det ca 8400kr. Jag har gjort rent ff sensorer sedan 1ds kom alltså länge o jag kör med sensor loupe för att kunna se var dammet sitter,sedan blåser jag bort med blåsborste, sedan om det sitter kvar tar jag visible dust pensel, o sist våtregöring med pads från visible dust.
I mitt fall när jag fick 2 feta repor så måste det ramlat ner något damm eller kraftigare efter blåsningen o kollen med lampan det kan hända alla o jag anser att jag är rätt van att göra rent o har alla (rätta redskap) o följer rekommendation hur man ska använda dessa.
Så händer det så kostar det en slant så mitt råd är att undvika våtrengöring utom i nödfall o köra blåsborste för sensorn tål mindre än vad många tror o jag är inte den enda som fått repor.....

Hur svårt var det att byta på en skala 1-10?
Jag vet inte om jag har skit på min eller om det är en skada efter att försökt göra rent den.
det är som ett litet diagonalt ljusgrått streck i sökaren jämte den centrerade fokuspunkten.
/Simon

Jag fick med ett när jag köpte en ny mattskiva men det är nog inga större problem att fixa till en själv av en 4-5mm:s insexnyckel.

Liten instruktion: http://www.focusingscreen.com/work/d90en.htm

Hur svårt var det att byta på en skala 1-10?
Jag vet inte om jag har skit på min eller om det är en skada efter att försökt göra rent den.
det är som ett litet diagonalt ljusgrått streck i sökaren jämte den centrerade fokuspunkten.
/Simon

Tar man det bara lugnt och metodiskt så är det väldigt enkelt. Se bara till att ha en ren arbetsyta, pincett & bygelverktyget inom räckhåll så är det inga problem.
När du knäppt loss bygeln underlättar det om man vänder kameran för att skaka loss mattskivan försiktigt.
Det sitter en bricka/ram i koppar under som gärna vill följa med men den är lätt att få tillbaka med pincetten igen. Även själva mattskivan har ett distinkt spår den ska sitta i.
Det kan vara bra att notera vilken sida som är upp/ ner på skivan så man sätter in den rätt igen.

Senast ändrad:
Jag tror t o m att tidningen är indragen för NPU-are. Åtminstone fick jag det till svar av Nikon när jag efterlyste den.
Anders W
Mmm, när du säger det så var det ett bra tag sedan den trillade in! Har inte riktigt tänkt på det, men utan den kan det ju kvitta fullständigt att vara med i NPU...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar