Annons

Nikon SB800 LR Sb600 & 50/1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Exiffen

Aktiv medlem
Hej lurar på att beställa en blixt men vet inte om jag i nuläget verkligen är i behov av en nikon sb800.
Utan jag tänkte att för de pengarna en sådan kostar får jag en sb600 och ett nikkor Af 50/1,8D.
Finns det mycket som talar för sb800 för mig som aldrig riktigt fotat med externblixt?

Jag resonerar som så att om jag fastnar så kan jag köpa en sb800 då och använda 600som slav.

Låter mycket smart. Du har säkert mycket mera nytta av 50/1.8D än skillnaderna mellan SB-600 & SB-800.

Jag brukar normalt rekommendera SB-800 men inte i ditt fall. Nikkor 50/1.8D är en mycket bra och användbar glugg.

/AnWi

Vad har du för kamera? SB-600 är ingen slav när du har SB-800, eller de kameror som hanterar trådlöst (D70/s, D200, D80), utan den fungerar fullt ut trådlöst med iTTL.

I SB-800 ingår dessutom, bouncer och olika färgfilter.

Hälsningar

Adam

Har du D70 så är det inte många finesser du missar med 600, om du bara har en extern blixt alltså. Passande bouncer kan du köpa löst för ca 200:- (cyberphoto) och de färgfilter som följer med 800 är bara varm och kallton, det saknas filter för lysrör, vilket jag tycker är konstigt.

Det som saknas på 600 är 1/128 på M-läget, att styra andra blixtar, A-läge (kameran mäter själv a'la 70-talet), strobe, slavfunktion (vanlig ostyrd slav) och automatisk ledtalsberäkning (ISO + bländare => max avstånd). Jag saknar bara det sista, men har du aldrig använt extern blixt så gör du nog inte det.

Jag glömde skriva att miun kamera är en D80.
Jag är väldigt sugen på 50mm gluggen men har oxå börjat snegla på den ngt dyrare 50/1,4 men det blir nog 1,8 modellen då priset e bra mycket mer passande så här i "spädbarnstider".

Köp sb-600 nu och en sb-800 senare om du upptäcker att du behöver en blixt till. Visst är det trevligt att ha den "värsta" blixten men ett bra objektiv är ännu trevligare.

Jo misstänker at det är det och ett billigt ljuskänsligt objektiv måste jag ändå införskaffa så det lir nog sb600 med objektiv.
Får övertyga lillkillen att inte använda så mycket blöjor ett tag framöver :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar