Annons

Nikon SB 600 till 18-50 glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Shutterfish

Medlem
Tänkte köpa en blixt. Har en 18-50 glugg kommer SB 600 funka? Har aldrig riktigt fattat det där med ledtal och vidvinkel. Nån som kan förklara för en stackars okunnig amatör blixtanvändare=)
Kameran är en D200.
 
Ledtal och vidvinkel har väl inget samband jag kan komma på. Är det utlysning du tänker på så, ja det funkar. 600:an lyser ut bildvinkeln hos en 16mm på D200 och med vidvinkelskivan ner till...9? Så det är lugnt.
 
MattiasL skrev:
Ledtal och vidvinkel har väl inget samband jag kan komma på. Är det utlysning du tänker på så, ja det funkar. 600:an lyser ut bildvinkeln hos en 16mm på D200 och med vidvinkelskivan ner till...9? Så det är lugnt.
Ok, tackar för svaret. Som sagt, är ingen fena på att fota med blixt därav de korkade frågorna=)
 
MattiasL skrev:
Ledtal och vidvinkel har väl inget samband jag kan komma på. Är det utlysning du tänker på så, ja det funkar. 600:an lyser ut bildvinkeln hos en 16mm på D200 och med vidvinkelskivan ner till...9? Så det är lugnt.

När blixten "zoomar ut" blir ju ljuset mindre koncentrerat, så då får den ett lägre ledtal. Ledtal för en blixt är meningslösa om de inte specificeras med brännvidd och ISO-tal.

Min SB-800 lyser inte ut så stor bildvinkel som du uppger, så jag misstänker att du har lite fel även för en SB-600. Men helt säker är jag inte, och 18mm skall definitivt inte vara något problem. Möjligen kan motljusskyddet skugga blixtljuset, så det får man kanske plocka av om man inte vinklar blixten. Så är det på 18-70, men 18-55 är väl lite kortare.
 
Har en Sb 600 och den funkar fint med mitt Sigma 10-20, så ett 18-50 blir inga problem. Kanonnöjd med blixten i övrigt.
 
Nja, det står ju ner till 24 resp 14 mm på displayen, men jag förmodar att det är småbildssiffror. 600 lär väl inte vara sämre än gamla SB24.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.