Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon PROschool

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en D300 och fick en tjock bibel till instruktionsbok. Jag fick samtidigt veta att Nikon har en kurs nu nästa månad som heter Nikon PROschool för 2000 kronor av säljaren. Någon som har erfarenhet av denna kurs och är den värd 2000 kronor? Jag har gått från D70s.
 
Lägg de 2.000:- på en bra bok om D300.

Kursen har du glömt veckan efter, boken har du kvar.

Sök på Adlibris!
 
Du har inte mera detaljerad information om kursen?

Jag kan mycket väl tänka mig att kursen är mycket effektiv och väl värd pengarna. Det förutsatt att man har erfarenhet av Nikon DSLR från tidigare. Då kan man ta till sig infon mycket bättre.
Vore intressant att höra från någon som gått en sådan kurs.

Jag blev nämligen att tänka på de kurser jag gått inom IT på Informator, Learning Tree etc. De var mycket komprimerade och rakt på sak och det gällde att hänga med i svängarna men de som kunde ta till sig informationen fick så långt mycket mera än vad den vanliga litteratur kan erbjuda. Oftast gavs också litteratur där det viktigaste var listat.
Men det gäller att ha tidigare erfarenhet för att kunna ta till sig informationen på effektivt sätt.
 
Tommy Törnquist skrev:
Klart att en kurs med en bra pedagog är mer värd än en bok. Men 2000 kronor är mycket pengar för 4 h. Eller?
Om Nikon kursen är lika effektiv som typen av kurser jag nämnde så säger jag utan tvekan att det är värt pengarna, även för privatperson. Men utan att få höra från någon som gått dessa kurser är det omöjligt att veta vad dom egentligen erbjuder.
 
Jag har gått en kurs för länge sedan (Dschool 4 timmar för bl a kameran D70) som var guld värd. Jag gick kursen hos Nikon i deras tidigare lokaler i Solna och det var en kunnig Nikon-anställd som höll kursen.
Innan jag gick kursen hade jag använt kameran i några månader och kunde på ett ungefär det mest grundläggande om den. Vi var 7 deltagare som fick en grundlig genomgång av kamerans menyer och hur man får ut det optimala ur kameran genom förslag på olika inställningar samt ordentligt med tid att ställa frågor. Särskilt frågestunden gav massor av ny kunskap och fördjupning. Om Nikon PROschool håller samma klass som Dschool gjorde, skulle jag inte tveka att rekommendera den. Allt hänger nog på hur mycket du redan kan om kameran och dess finesser samt vem som håller kursen. Förhoppningsvis presenterar Nikon en bra utbildning för de vill väl inte riskera att få missnöjda deltagare, särskilt när priset på kursen är så hög.
/Nonno
 
Ja det låter lite så som jag trodde då. Jag tänker gå någon kurs när det passar med plats och tid. Kanske i samband med byte av kamera modell.
 
Jag har gått PRO School för ett tag sen, då jag fick detta i present, och jag var knappt sugen på att gå. Det jag lärde mig var mest sånt jag aldrig orkat fippla på så mycket i inställningar i menyerna. Det grundläggande med bländare, slutare osv gick inte igenom alls. Jag var väl varken missnöjd eller nöjd, men efter ett tag märkte jag att jag faktiskt använder inställningarna myclet mer aktivt, så jag förmodar att kursen var riktigt bra egentligen...

En bok har man kvar...det man lär sig av en bra pedagogisk lärare ersätter inga adlibris-böcker... :)
 
ANNONS