ANNONS
Annons

Nikon Produktplacering

Produkter
(logga in för att koppla)
Kem skrev:
Hittils i Fotbolls-VM har (vad jag sett) det varit fullproppat av ett annat kameramärke när TV-kameran zoomat in fotograferna....dom tar en riktig closeup vid nåt tillfälle och man ser bara, inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon rätt in i nyllet bara. Verkar otroligt!!! Det måste ju finnas drösvis med Nikonister där bland fotograferna! Det andra märket måste ha betalat bra för detta eller?

/ Kenneth

Det är precis som med datormärken/operativsystem.
Vi behöver dock inte bry oss, vi VET vilket märke som gäller.

/ E
 
Thunderbird skrev:
Det är precis som med datormärken/operativsystem.
Vi behöver dock inte bry oss, vi VET vilket märke som gäller.

/ E

.....är inte säker på att du vet att jag uteslutande kör....törs jag säga det? ...NÄh vi kallar det för "andra märket" :)

Trots detta är D200 den rejälaste/skönaste kamera jag testat!

/ Kenneth
 
Å andra sidan ser jag inte speciellt mycket ren TV-reklam för Nikon. Nikon verkar bara vilja smyga in lite här och där. Canon å andra sidan har reklam som syns i både tid och otid. Några av de som sänds är rätt tråkiga, men den längre utstrålar faktiskt en hel del glädje. Men kanske därför många "vanliga" personer köper 350D och polisen valde Nikon till sina skåp. Vore ju trist om man alltid associerade sin kamera till mord och polisarbete liksom... :p
 
Fast jag vill minnas att jag sett ett gäng om ca 10-20st D2Xs som man kunde låna för att utvärdera under VM.

http://www.fotosidan.se/cldoc/5749.htm

Så det är väldigt konstigt att man inte ser några andra än "det där andra märket"...

Sedan är det värt att påpeka att Nikon också gör vita objektiv, så man kanske blir lite lurad när man ser utzoomade bilder och tror att det är "det där andra märket"?
 
Senast ändrad:
Jo, fast det är ju känt att Canon dominerar i pressfotovärlden. Och har man en gång köpt in sig i ett märke byter man inte i första taget. Tyvärr har ju många redaktioner bytt från Nikon till Canon och jag tror att största anledningen är Canons bättre egenskaper i dåligt ljus. Nikons D2h skulle ju vinna tillbaka pressanvändare men blev något av ett fiasko med sina dåliga egenskaper på höga iso och en del tekniska problem. Och D2X är ju inte heller bra på högiso. Så vad gäller press verkar loppet ganska kört för Nikon. Canons EOS 1-serie är ju känd för sin stora driftsäkerhet och kvalitet.

Nä, Nikon behöver fusionera eller samarbeta med Fuji snarast möjligt. Det skulle båda tjäna på. DÅ skulle Canon få en riktigt tuff utmanare...
 
Senast ändrad:
Kalle_B skrev:
.....var är Canon?!?


Vi ska sedan inte tala om hur hon håller i kameran eller knäpper korten... notera tungan i munnen... det läget hon har kameran på nu är "avtryckarläget" hon tittade aldrig in i sökaren, längre upp en sådär kom aldrig kameran....


Canon kanske inte behöver köpa in sig...
så mycket ännu..
Produkten säljer tillräckligt ändå..!? ;) :)

Man får nog se det vad det är,
en filmskådis...
"ett blickfång" ;)
som plötsligt skall vara bakom en kameran..!!!! ;)

Och kanske,
vad vet jag,
va Nikonloggan större på detta kamerahus..
tyckte marknadsföringsgrabbarna hos Nikon..??

Eller nå't sån't. :) ;) :)
 
I filmbranchen får de använda vilka kameror som helst, spelar ingen roll för mitt val av kamerautrustning!
I några Pippi Långstrump filmer hade en grabb en häftig Instamatic kamera.
Den produktpaceringen var helt rätt för filmen, men sålde nog inte många Instamatic kameror ändå.
Reklam kan nog påverka, men de flesta kunniga fotografer vet vad de ska ha iaf.
 
Det göttaste med CSI är ju att man kan höra filmuppdragningen på deras digitalkameror. I alla fall i äldre avsnitt nu vet jag inte om det är så fortfarande.

Vad gäller Nikon i VM så nog har man sett en hel del när man kollar bakom reklamplanket där de sitter. Kolla efter den röda trekanten under avtryckaren så hittar ni dem. :eek:)
 
Lite beroende på var man är i världen och vilken sport.
Jag har skrivit tidigare att exv motorsport i USA är enligt en vän som kör tävlingar och dessutom är mycket fotokunnig - Nikon kamerorna överrepresenterade.
Bott själv i USA och redan 1974 var Nikon det stora märket. I USA har Nikon som namn alltid haft lite högre status än Canon. DVS Leica, Hasselblad , Nikon var de stora namnen bland fotointresserade amerikaner under de två år jag bodde i USA.

Nikon hade ett gyllene tillfälle med sin första D1 att återerövra marknaden, under en längre tid, nästan 1år fanns det ingen motsvarande Canonkamera alls, många kollegor var frusterade att se sina konkurrenter fotografera digitalt och de själva var tvungna att ha film.
Idag vet vi hur det gick, Canon satsade för fullt och dominerar återigen.

Jag hoppas att Nikon får arslet ur vagnen och återigen kan konkurera fullt ut med Canon, vi som konsumenter vinner inget på att Canon dominerar.

Mikael
 
Då måste dom få till egen sensortillverkning och inte behöva betala dyrt för tredjepartssensorer. Särskilt nu när Sony gör egna systemkameror. Glöm att Sony kommer att släppa det bästa till Nikon först. Nej - Fuji kan göra sensorer men inte hus. Nikon gör kanske de bästa husen men inte bra sensorer. Vi får hoppas att de fattar att Nikon-Fuji är "a marriage in heaven"...
 
I de flesta amerikanska serier (Vita huset, vänner m.fl) brukar den bärbara datorn vara en Apple PowerBook, fast med det lysande äpplet övertejpat. Jag har ofta funderat på om detta är medveten produktplacering eller om det bara är så att man valt macen för att den silverfärgade laptopen är mindre störande på bild.

/ Joacim
 
FILM) (ulltand skrev:
Under VM finns ju en hel del annat att kolla på, inte bara kameror.
Som tur är kan man dock kombinera sina intressen - (fotboll är _inte_ ett av dem)

http://static.tv4.se/imagesdb/editor/fotbolls-vm_2006/CF24928A-16CD-4DFF-B1AC-16977D70ED38.jpg

Snygg kamera!

Apropå bilderna i DN's bildspel så tycker jag mig iallafall se en Nikon på ett par av bilderna, eller rättare sagt ett långt svart objektiv med en guld-skylt på (70-200 VR?).
Under matcherna tycker jag mig även noterat en viss mängd stora feta svarta gluggar runt planen, och inte bara stora gråvita stuprör. Kommer Canons proffstelegluggar i svart också?

Annars, av bilderna på fotograferna att döma så verkar det som att det inte bara är fotbollsspelarna som måste vara vältränade atleter... de där mastodontobjektiven måste väga en del.

/E
 
macrobild skrev:
Lite beroende på var man är i världen och vilken sport.
Jag har skrivit tidigare att exv motorsport i USA är enligt en vän som kör tävlingar och dessutom är mycket fotokunnig - Nikon kamerorna överrepresenterade.
Bott själv i USA och redan 1974 var Nikon det stora märket. I USA har Nikon som namn alltid haft lite högre status än Canon. DVS Leica, Hasselblad , Nikon var de stora namnen bland fotointresserade amerikaner under de två år jag bodde i USA.

Nikon hade ett gyllene tillfälle med sin första D1 att återerövra marknaden, under en längre tid, nästan 1år fanns det ingen motsvarande Canonkamera alls, många kollegor var frusterade att se sina konkurrenter fotografera digitalt och de själva var tvungna att ha film.
Idag vet vi hur det gick, Canon satsade för fullt och dominerar återigen.

Jag hoppas att Nikon får arslet ur vagnen och återigen kan konkurera fullt ut med Canon, vi som konsumenter vinner inget på att Canon dominerar.

Mikael

----------------------------------------------

Det är egentligen ganska enkelt:

Canon gick till t.ex. Gettys, som har 100 anställda fotografer, samt ca 700 frilansare. Och sade: -Vi vill att ni skall ha Canon, vi finansierar utrustningen. Gettys fotografer skall bara synas tillsammans med Canon utrustning, de skall skriva under ett tystnadslöfte, de skall ringa de här speciella supportnumrena när det är problem.

Och en fotograf vill som vi andra tjäna pengar, varför betala för sin utrustning när man kan få en utrustning?

Till saken hör ju det nu att Nikon under senaste året sålt fler D2X och D2Hs än EOS 1D II och EOS 1Ds II i europa.... Alltså de köper hellre Nikon än får Canon:)(?)

Adam
 
Jag jobbade på tekniska roteln hos Västeråspolisen i början av 90-talet. Den nyaste kameran där var då från tidigt 80-tal ;)
 
Tyckaren skrev:
----------------------------------------------


Till saken hör ju det nu att Nikon under senaste året sålt fler D2X och D2Hs än EOS 1D II och EOS 1Ds II i europa.... Alltså de köper hellre Nikon än får Canon:)(?)

Adam

Hej

Var hittar man den statistiken, har du någon länk eller annan källa.

Hälsningar

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.