Annons

Nikon Produktplacering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Ni som gillar att titta på CIS kanske har märkt att det körs med Nikon, det finns en annan serie som heter Navy CIS, ganska ok serie förövrigt. Dessa kör också med Nikon, överlag kan nämnas att Nikon är verkligen duktiga påatt produktplacera sig i dessa samanhang, var är Canon?!?

Men till saken, Jag tittade idag på ett avsnitt som sändes i USA i början av 2006. I detta avsnitt spionernar en agent med en Nikon D100! varför inte D200? om dom vill profilera sig och marknadsföra sig så borde dom väl kunnat använda ett demo ex av D200?

Vi ska sedan inte tala om hur hon håller i kameran eller knäpper korten... notera tungan i munnen... det läget hon har kameran på nu är "avtryckarläget" hon tittade aldrig in i sökaren, längre upp en sådär kom aldrig kameran. Hoppas hon fick med det hon ville...

Jag bryter säkerligen mot någon regel som lägger upp en bild som jag fotograferat av på datorn
 

Bilagor

  • _mg_6473.jpg
    _mg_6473.jpg
    80.4 KB · Visningar: 1,900
Har också tänkt på detta! Har sett Nikon kameror i massa olika filmer. Tror dom kör hårt på detta med produktplacering i film.

Ett exempel som jag har i huvudet just nu är Jurissic Park 2 ("the lost world" eller vad den heter). Där används också Nikon för fullt...

M.V.H. Johan Runesson
 
Och är det en analog kamera så räcker en filmrulle till ett oändligt antal bilder. Precis som ammunitionen i westernfilmernas sexskjutare.
 
Kalle_B skrev:
...
Men till saken, Jag tittade idag på ett avsnitt som sändes i USA i början av 2006. I detta avsnitt spionernar en agent med en Nikon D100! varför inte D200? om dom vill profilera sig och marknadsföra sig så borde dom väl kunnat använda ett demo ex av D200?
....

hahah kanske för att nikon inte hade räknat med att Kalle Bexelius skulle pausa och studera kamerorna för att sedan ifrågasätta deras produktplacering på fotosidan.se's forum?

xD

Peace man!

/Simon
 
Re: Re: Nikon Produktplacering

jimh skrev:
De kanske fortfarande står i kö och väntar på att få en? ;-)

haha... ja.. kanske det.. :)

Simon: Deras målgrupp är köpstarka personer som vill köpa sig en avancerad systemkamera, alltså inte en målgrupp som är helt ointresserad av kameror. Även om det syns dåligt i en pausad video så var det vid flera tillfällen mycket enkelt att läsa D100.

För merparten spelar inte detta någon roll, men för deras målgrupp som tex jag så reagerar man eftersom man är lite insatt i deras modellutbud. Jag tror inte dagens James Bond skulle sätta sig o köra en Aston martin från 2003 eller använda en Ericsson 388 från 1996... Näe.. även om bara en promille ragerar så är det endå viktigt med rätt prylar, därav att jag undrar varför dom inte körde med en D200
 
Att ta kort på detta sett är underskattat... =P
Som att lägga ut engångskameror på en fest och sen framkalla.
Bara köra manuell focus på nästan oändligt , liten bländare och grovrikta.
Det är kul att kolla efter felaktighter på film. =)
 
Anledningen till att dom inte använde D200 i CSI skulle jag helt klart tro bero på att den inte fanns då avsnitten spelades in. Dom lär ju vara gjorde en tid innan dom sänds. Så då fanns nog inte kameran att få tag på...

M.V.H. Johan Runesson
 
De har inte det senaste kamerorna eftersom de eftersträvar åtminstone en gnutta realism. CSI-avdelningen är ju även i USA statsfinansierad och det vet ju alla hur dålig budget de har då ;-) Såg ni inte då Warrick Brown ville köpa en ny mekanisk "näsa" men Grissom tvärvägrade med motiveringen att pengarna kunde användas till annat.....
 
Tja! Pengar är det nog inte problemet för objektivet på bilden är ju den bekanta 70-200mm VR linsen. Inte den billigaste precis.Den kostade över 20 papp då..i Svea rike förståss.
 
Har för mig att jag såg lite Nikon prylar i filmen "Tolken" med Sean Penn o Nicole Kidmann, tror det var en F6 o D2x som användes.. nån som kan bekräfta?

mvh johan
 
Sen får vi inte glömma den kära Veronica Mars som springer runt med alla möjliga nikonkameror och objektiv. Vill minnas att i minst ett avsnitt har hon ett 70-200 VR och i ett annat något som såg ut som ett 200/2 :D
 
Var o kollade på nya versionen av Omen och där var Nikon i bild länge och mycket. En ganska stor biroll var ju fotograf så det var inte alltför påtvingat. Fint klassisk svart rem med gul text hade han oxå! :p
 
Angående kameror och teve/filmer.
Vad är det för program de använder för att förstora nästan obegränsat, och med bibehållen kvalitet?
Typ zooma in ett öga och se mördaren i ögats spegelbild...
 
FILM) (ulltand skrev:
Angående kameror och teve/filmer.
Vad är det för program de använder för att förstora nästan obegränsat, och med bibehållen kvalitet?
Typ zooma in ett öga och se mördaren i ögats spegelbild...

....och detta görs nästan alltid med en yster dans på tangentbordet, är musen ett okänt begrepp i filmens värld ? :)
 
Hittils i Fotbolls-VM har (vad jag sett) det varit fullproppat av ett annat kameramärke när TV-kameran zoomat in fotograferna....dom tar en riktig closeup vid nåt tillfälle och man ser bara, inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon rätt in i nyllet bara. Verkar otroligt!!! Det måste ju finnas drösvis med Nikonister där bland fotograferna! Det andra märket måste ha betalat bra för detta eller?

/ Kenneth
 
Anders_Dahl skrev:
....och detta görs nästan alltid med en yster dans på tangentbordet, är musen ett okänt begrepp i filmens värld ? :)

OT:
Vad är det för virus som de goda eller onda stoppar in i varandras datorer?
Det får ju alltid tangetborden (?!??!) att explodera.

/ E
 
Kem skrev:
Hittils i Fotbolls-VM har (vad jag sett) det varit fullproppat av ett annat kameramärke när TV-kameran zoomat in fotograferna....dom tar en riktig closeup vid nåt tillfälle och man ser bara, inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon,inte Nikon rätt in i nyllet bara. Verkar otroligt!!! Det måste ju finnas drösvis med Nikonister där bland fotograferna! Det andra märket måste ha betalat bra för detta eller?

/ Kenneth

Canon har kanske sponsrat det här bildspelet i DN oxå ;-)

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/47/jsp/bildspel.jsp?a=552852
 
Slowfinger skrev:
Canon har kanske sponsrat det här bildspelet i DN oxå ;-)

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/47/jsp/bildspel.jsp?a=552852

;) Ja...kanske det? många vita objektiv och röda ränder är det ju. Läste i en annan tråd om en trolig förklaring till det andra märkets dominans i VM, något om att flertalet frilansare använder sig av Nikon men hos de stora byråerna, pressfotograferna osv. har det andra märket lagt mycket krut och lyckats sälja in sig bra, rimligtvis är det dessa pressfotografer som nu syns i VM överallt.

/ Kenneth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.