Annons

Nikon pressrelease D80 och 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Tur att det inte var en fotbollsmatch i reklamen, för då skulle väl Nikon vara lögnare för att D80:n inte hade 8fps... ;-)

Skämt åsido, 90% av D80:ns tilltänkta målgrupp vet knappast vad "vädertätning" på en kamera är, eller vad det innebär. Ännu färre förväntar sig sådan på en prosumer-kamera i plast. Ytterst få skulle säga att Nikon är lögnare, bara för att det var regn i reklamen. Det är nog att övertolka reklamen en hel del.
 
jorgene skrev:
Tur att det inte var en fotbollsmatch i reklamen, för då skulle väl Nikon vara lögnare för att D80:n inte hade 8fps... ;-)

Skämt åsido, 90% av D80:ns tilltänkta målgrupp vet knappast vad "vädertätning" på en kamera är, eller vad det innebär. Ännu färre förväntar sig sådan på en prosumer-kamera i plast. Ytterst få skulle säga att Nikon är lögnare, bara för att det var regn i reklamen. Det är nog att övertolka reklamen en hel del.

Av ren nyfikenhet - hur tolkar du regn ihop med texten "But it's a beautiful day for photography"?
 
Reklamtolkning 20p

"D80 är så rolig att fotografera med att det inte spelar någon roll att det är "dåligt fotoväder" .. man vill ändå fotografera".
Det är min tolkning av reklamen och jag kan inte förstå hela den här vädertätningskarusellen.
Det var någon inomhus som såg ett busväder utanför fönsterrutan, men vill ändå fotografera hela dagen för kameran är så inbjudande. Jag såg aldrig någon som stod ute i skogen i hällregn och knäppte!

OBS! :)

// Kalle
 
Nu kommer jag med den eviga frågan. ;)
Är det någon idé att byta upp(?) sig till en D80 från en D70s ?

Om vi säger så här, jag förlorar inga pengar på det så nu snackar vi ren prestanda och inte prisvärdhet. Isf blir det att jag säljer iväg min D70s med 18-70mmm och inhandlar en D80 + 18-135.

Ni som har känt på den, känns den plastig ? Jag gillar känslan i D70n, rätt tyungd och robust.

Mvh Tim.
 
PHILUREN skrev:
Nu kommer jag med den eviga frågan. ;)
Är det någon idé att byta upp(?) sig till en D80 från en D70s ?

Om vi säger så här, jag förlorar inga pengar på det så nu snackar vi ren prestanda och inte prisvärdhet. Isf blir det att jag säljer iväg min D70s med 18-70mmm och inhandlar en D80 + 18-135.

Ni som har känt på den, känns den plastig ? Jag gillar känslan i D70n, rätt tyungd och robust.

Mvh Tim.

Nya D80:an är MYCKET mera plastigare än D70 serien.
Men känslan av att ha så mycket egenskaper från D200:an i ett D50 skal är ju inte fel!

//Mattias
 
Aouch va svårt det blir.. :/ Jag får fnula lite på det.. Men jag lär ju skriva upp mig på en lista ifall jag vill ha den i år ;)

Mvh Tim
 
m.bucht skrev:
Nya D80:an är MYCKET mera plastigare än D70 serien.
Men känslan av att ha så mycket egenskaper från D200:an i ett D50 skal är ju inte fel!

//Mattias

Man blir förvirrad för mindre, klipper in en text från Imaging Resource:

The overall impression is one of greater quality than the Nikon D70. It feels more solid, and still big in terms of features and capability, yet it takes up less space and is easier to bring along.

Vad ska man tro?

PS. Hela testet kan läsas på:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80A.HTM

mvh fluffen
 
Ifall den här urlen varit upp tidigare i tråden eller kanske i Sonydelen så ignorera mig...

http://photo-cafe.jp/scoop/index.html

Nån glad asiat som tagit bilder med både en D80 och en A100, vilket var en rätt intressant jämförelse att se.

Speciellt som jag valde att ställa mig i kö på en D80 istället ;)
 
sne skrev:
Nån glad asiat som tagit bilder med både en D80 och en A100, vilket var en rätt intressant jämförelse att se.

Jag är verkligen inte rätt person att göra den bedömningen, men ser inte Nikon-bilderna ut att vara lite 'fake' - typ brusreducerade? Bruset verkar vara anmärkningsvärt lågt, samtidigt som ytan (ffa på iso1600-bilden) ser heterogen ut på samma sätt som den brukar göra när man kört kraftig brusreducering?
/Per
 
fluffen skrev:
Man blir förvirrad för mindre, klipper in en text från Imaging Resource:

The overall impression is one of greater quality than the Nikon D70. It feels more solid, and still big in terms of features and capability, yet it takes up less space and is easier to bring along.

Vad ska man tro?

PS. Hela testet kan läsas på:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80A.HTM

mvh fluffen

Det är väl alltid så att det cirkulerar många spekulationer kring en ny modell.
Det kommer en massa tester o.s.v på olika sidor.
Skall bli roligt att följa tråden när kameran har kommit ut på marknaden och fler har hållt i den!

Jag själv skriver utefter mina egna upplevelser utav kameran, jag har ju själv hållt i den ;-)
 
En fråga, om man är sugen på en D80 skulle det räknas som dumsnålt att nöja sig med 18-70 objektivet istället för det nya 18-135??

Mvh
 
Johan Ba skrev:
En fråga, om man är sugen på en D80 skulle det räknas som dumsnålt att nöja sig med 18-70 objektivet istället för det nya 18-135??
Nej, det är nog alldeles tillräckligt bra. En del vittnar ju om att det ger fina bilder med D2X, och då ska det väl duga till D80.
Det kan lika gärna vara så att 18-135 är sämre.
 
m.bucht skrev:
Nya D80:an är MYCKET mera plastigare än D70 serien.
Men känslan av att ha så mycket egenskaper från D200:an i ett D50 skal är ju inte fel!

//Mattias

________________________________________________

Jag undrar vilken D80 du hållt i, när jag klämde på båda två tyckte jag att de kändes väldigt lika. Men med plus för knapplaceringen på D80, sen att den nafsar D200 i baken i prestanda gör ju inget.

Adam
 
Tyckaren skrev:
________________________________________________

Jag undrar vilken D80 du hållt i, när jag klämde på båda två tyckte jag att de kändes väldigt lika. Men med plus för knapplaceringen på D80, sen att den nafsar D200 i baken i prestanda gör ju inget.

Adam

Antagligen så har vi nog inte hållt i samma exemplar men kanske samma modell antar jag!
Men som jag har skrivit tidigare i forumet så är ju tydligen tycke och smak väldigt olika bevisligen :-/
Att den är hack i häl på D200:an är vi helt klart överens om :)

//Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.