Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon pressrelease D80 och 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
En kioskvältare till kamera, lika bra att ställa sig i kö direkt. Specarna är ordentligt sockrade och kommer ge både Canon EOS 5D och 30D en rejäl match. Enda hotet mot kameran är Sonys A100 som har samma sensor plus att den har inbyggd bildstabilisering, samt rengöringsanordning för sensorn.

________________________________________________

Jag fick hålla i både D80 och A100 i en butik igår (Nikonkillen var där), samt sköt några bilder. Och utav den lilla "minitesten" så förstår jag varför D80:an är lite dyrare.
A100 är extremt plastig, klonkar när man skjuter en bild. Även stor skillnad (i displayen) när man jämförde bildresultat, A100 underexponerade nästan 1 steg, jämfört med D80. Och D80 känns som vanligt när det gäller Nikon.
 
schaki skrev:
Jag är mycket väl medveten om det.

Men Nikon ska väl knappast vara sämre än Canon, särksilt inte när det är fullt möjligt.


Vet inte om du missade det, men jag kan upprepa mig: Canon ger mätsökare på deras _budgethus_.

Varför kan då inte Nikon det? Det är ju en stor fördel för förstagångsKöpare att kunna skaffa begagnad kvalitetsOptik för en snudd på struntsumma, gentemot vad man får ge för nya zoomObjektiv med halvdan skärpa. m.m. och med en ljusstyrka på 3.5 som lägst.

Nu när Nikon glädjande nog möjliggör Manuell Fokus med en stor sökare, varför då inte också se till att det iaf finns 1 enda (bättre än ingen alls) databank där värden för 1 MF-objektiv kan matas in, som på D200.

Att D70 och D50 har en mindre sökare och delvis därav inget stöd för MF-objektiv är förståeligt, in minst med tanke på sökaren.
_______________________________________________

Å andra sidan sade ju Canon bye bye till alla gamla objektiv när de bytte fattning 1986 eller vad det nu var. Och du kan ju fortfarande använda din glugg från 1971 på en Nikon anno 2006. Och med en DSLR är det ju bara att ta en bild - titta på skärmen, ändra och ta en till.
 
Tyckaren skrev:
_______________________________________________

Å andra sidan sade ju Canon bye bye till alla gamla objektiv när de bytte fattning 1986 eller vad det nu var. Och du kan ju fortfarande använda din glugg från 1971 på en Nikon anno 2006. Och med en DSLR är det ju bara att ta en bild - titta på skärmen, ändra och ta en till.

Grejen är den att man med ett Canon-hus + adapter (utan lins som försämrar kvaliten) får ljusmätning med Nikon-Objektiv.

Inte ska man väl behöva köpa en Canon-kamera för att få ljusmätning med MF-objektiv?

Om jag vill ha ljusmätning med ett Nikonhus hänvisas jag till D1x eller D200, som i nuläget är Nikons enda med skapligt upplösning till humana priser. (utesluter D1)

För en D200 får jag betala cirka 13 000 - 14 000kr.

Ett budgetCanonHus med adapter och sökarförstorare går på betydligt mindre.


Jag hoppas att jag slipper köpa ett Canonhus, då jag inte har för avsikt att byta system.
 
Senast ändrad:
schaki skrev:
Grejen är den att man med ett Canon-hus + adapter (utan lins som försämrar kvaliten) får ljusmätning med Nikon-Objektiv.
Du får ljusmätning, men du transporteras tillbaka till 50-talet och tappar automatisk nedbländning.

Om du skall fotografera något annat än helt statiska objekt från stativ så lovar jag dig att automatisk nedbländning är en mycket viktigare funktion på en digitalkamera än ljusmätning. Ja, även från stativ är det det.

Avsaknad av ljusmätare kan du kringgå genom ett snabbt histogramtest och sen plåta på. Men att fotografera utan automatisk nedbländning kommer aldrig att bli smidigt annat än om du enbart plåtar på största bländare.
 
Jag fick testa kameran för lite drygt två veckor sedan , man kan nästan säga att likheterna slutar vid bildkvalitén (Min högst personliga uppfattning :)). D80 upplevs något mindre och inte alls så proffsig som D200. Således en mycket prisvärd entusiastkamera för den som inte ställer så höga krav på robusthet och dessutom inte använder den som ett arbetsredskap.

Jag som även har testat Sony Alpha 100 kan bara säga att känslan mellan dessa två är väldigt stora (till Nikons fördel), dessutom tycker jag inte skärmen på Sonyn är alls så bra som hos D80. Alpha 100 är ju en som sagt en "faceliftad" KM 5D.
 
Känns bra!

Nu har jag fått känna på nya Nikon D80 med nya optiken 70-300mm VR

Kan bara säga att den känns jätte bra!

//m.bucht
 

Bilagor

  • dscf0078.jpg
    dscf0078.jpg
    92 KB · Visningar: 1,199
Re: Känns bra!

m.bucht skrev:
Nu har jag fått känna på nya Nikon D80 med nya optiken 70-300mm VR

Kan bara säga att den känns jätte bra!

//m.bucht
Hur kunde du få den så snabbt? Den är ju precis releasad. hur som helst så måste du bara ge ett omdöme om 70-300:an framöver.
 
I jämförelsen mellan D70s och D80 så läste jag att D70s har en ”1005 pixel RGB sensor” medan D80 har ”420 pixel RGB sensor”.
Vad är det och gör det någon egentlig skillnad på resultatet?
 
Det har knappast någon större praktisk betydelse. Jag upplever inte att mätaren i D200 skulle vara särskilt mycket säkrare än mätarna i tidigare Nikonkameror där man kunde räkna segmenten med ena handens fingrar.

I teorin skulle ett stort antal pixlar kunna möjliggöra en intelligent mätning som försöker exponera så rikligt som möjligt utan att bränna ut mer än ett visst maxantal pixlar. Det vore verkligen en kanongrej som skulle göra att man kunde förlita sig mer på ljusmätarens intelligens. I praktiken är de dock fortfarande viktade mot att centrera histogrammet, vilket funkar i princip lika bra med urtida centrumvägda mätare.
 
Nikon meddelar att värdetätningen INTE är samma som D200, utan specifikationerna är som i D70. Detta är en av anledningarna till att D200 är dyrare.
 
stooss skrev:
I jämförelsen mellan D70s och D80 så läste jag att D70s har en ”1005 pixel RGB sensor” medan D80 har ”420 pixel RGB sensor”.
Vad är det och gör det någon egentlig skillnad på resultatet?


http://www.nikonimaging.com/global/technology/scene/14/index.htm

citat från ovanstående artikel:

"Well, if we aim for our metering system to perform with the sophistication of the human eye, which performs at levels that even scores of millions of pixels can't match, we must consider our current system of just 1,005 pixels to be truly inadequate. So ideally, we will aim to use an image sensor of at least several hundred thousand pixels, for deeper analysis and higher precision."

oj oj...det gäller att ligga på topp..

:)
 
elmfeldt skrev:
Nikon meddelar att värdetätningen INTE är samma som D200, utan specifikationerna är som i D70. Detta är en av anledningarna till att D200 är dyrare.
Vad trevligt, de ljög alltså mer eller mindre i reklamen. Det inger verkligen förtroende. Undrar vad baktanken var? Att folk skulle bli besvikna?
 
Makten skrev:
Vad trevligt, de ljög alltså mer eller mindre i reklamen. Det inger verkligen förtroende. Undrar vad baktanken var? Att folk skulle bli besvikna?

Det står inte i annonsen att det var "a beautiful day for outdoor photography"

Misstänkte detta, men får nog hålla med om att reklamen är lätt vilseledande.
 
inte ens ken rockwell lyckades väl få det till att D80 skulle få vädertätning...

protesten avslås..målet läggs ner..
;)
 
Det är påfallande ofta en stor skillnad mellan vad en produkt innehåller och vad den spekulerande allmänheten tror att den skall innehålla. ;-) Tro mig, jag jobbar i mobiltelefonbranschen...

Men i det här fallet kan jag hålla med om att de valda bilderna i reklamen var, om inte vilseledande, så i alla fall inte så väl valda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.