Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon och FF

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Sensorn är tillverkad av Sony, jag har fått uppgiften av en säker källa, men nikon står för designen och specifikationerna.
Sony kan alltså inte själva använda den sensor som sitter i D3.

Mikael

Jag vet också från mycket säker källa att D3:s sensor i alla fall INTE är tillverkad av Sony (inte heller av Canon).

Där står vi nu:) Vem vet bäst?

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:

Jag vet också från mycket säker källa att D3:s sensor i alla fall INTE är tillverkad av Sony (inte heller av Canon).

Där står vi nu:) Vem vet bäst?

Hälsningar

Adam

Men Nikon har ju ingen egen sensortillvärkning, vilka skulle i sådana fall har tillverkat den om inte Sony som har tillverkat t.ex till D300?

Det har funnits en mäng rykten, det har spekulerats i att Canon har varit inblandad, andra säger Kodak.
Före jul fick jag veta att Sony är den som tillverkar sensorn .
Om jag har fel får väl framtiden utvisa.
Mikael

Petsan skrev:
Att Nikon genom att tillverka egna sensorer skulle slippa stora utgifter till ett annat företag. Det ÄR säkert så att Nikon inte klarar denna tillverkning till rimligt pris och det tycker jag var synd. Genom att starta egen tillverkning finns åtminstone MÖJLIGHETEN att i FRAMTIDEN komma billigare undan.

/Peter
Det kostar ohyggligt mycket pengar att dra igång en halvledartillverkning. Det finns inte något egenvärde i att ha en egen fabrik. Det finns gott stora leverantörer av komponenter som inte har och alldrig har haft någon egen tillverkning. Det finns också en hel del fd stora tillverkare som numera är "fabless" dvs de låter någon annan tillverkar chippen de själva designar. Det finns massor av allianser som t.ex. IBM, Sony, Toshiba , stora företag som tycker är för kostsamt att var för sig hålla med egen tillverkning och därför gått ihop.

Det finns inga kostnadsfördelar för Nikon med en egen tillverkning, tvärtom skulle de förmodligen gå under om de försökte. Bättre då att bli bra på att konstruera sensorer och låta någon annan tillverka. Är sensorn baserad på en industriell standard cmos process borde finnas en hel del möjliga fabrikanter. För det är väl en av de viktigaste drivkrafterna bakom en sensor i cmos, att kunna göra dem "var som helst"?

Håller en "peng" på mikael.

Förra veckan köpte jag en D300 av en välkänd Nikonförsäljare och han var bergsäker. Nikon och Sony kommer i sommar att lansera en 24Mp.

Nikons produktnamn är D3x och för Sonys del är väl A900 inte någon vågad gissning.

Vad vi då väntar på är en FF i ett "D300-hus"

förbannade 3:2 fixering..

Själv skulle jag vilja se en D300 med en kvadratisk 24mm sensor, Eller i.a.f. 24x18mm. (eller 19.2)

(Med en kvadratisk sensor skulle man ju spara in lite på att det inte längre behövs vertikalgrepp)

(Man kanske skulle önska sig en D3 med en kvadratisk 36mm sensor när man ändå håller på ;)

JOLidman skrev:
Håller en "peng" på mikael.

Förra veckan köpte jag en D300 av en välkänd Nikonförsäljare och han var bergsäker. Nikon och Sony kommer i sommar att lansera en 24Mp.

Nikons produktnamn är D3x och för Sonys del är väl A900 inte någon vågad gissning.

Vad vi då väntar på är en FF i ett "D300-hus"

Jag sätter en peng på att det kommer en 5D utmanare.

Kolla hur Nikon tänker - Volym! D40/D40X/D60/D80, mottävlare - 400D (i viss mån 30D som i antal sålt dåligt) och nu ersätts den av 450D.
D200/D300, har kört skjortan av 30D/40D och 5D i antal sålda.

Mål D3, ta alla pressfotografer, börja slå sönder den gråa dominansen runt t.ex. fotbollsarenor.

Viktigaste målet efter det? Inte är det i första hand de få >20mpix kamerorna som säljs, nä det är såklart glappet i mellan D300 och D3 som antalet finns.

Sony däremot gör ju helt annorlunda. Först lanserar de A100, som till slut blir en lagersuccé. De lanserar A700, som också ligger och gör lagerhyllorna lite ljumma. De släpper ut info att nu minsann skall de klippa till det dyraste segmentet med en 24mpix. Kolla Herr Risedals tester hur viktig optiken är (D3 vs. MKIII 1DS). Efter det kommer A200 (som är det första riktigt smarta steget för en ny leverantör på marknaden).

Hälsningar

Adam

Canon's 5D bevisade att FF kräver mycket bra objektiv och många blev besviken när man kopplade en mellanklass-optik på huset.

Därför släppte Nikon också två nya zoom samtidigt som D3. Och däras prislapp är ganska häftigt. En "billigt" fullformats D3XX skulle därmed också kräva ganska dyra investeringer i nya objektiv, med konsumer-klassens optik blir man säkert inte glad med FF!

ku_och skrev:
Canon's 5D bevisade att FF kräver mycket bra objektiv och många blev besviken när man kopplade en mellanklass-optik på huset.

Därför släppte Nikon också två nya zoom samtidigt som D3. Och däras prislapp är ganska häftigt. En "billigt" fullformats D3XX skulle därmed också kräva ganska dyra investeringer i nya objektiv, med konsumer-klassens optik blir man säkert inte glad med FF!

är det inte precis tvärtom? det finns ju någon lång artikel på någon sida jag inte minns om att det är precis tvärtom, att konsumentoptik på FF presterar bättre än t.ex. 85/1,4 på APS-C

med bilder, menar jag, förstås. så man kunde se i artikeln med egna ögon, och det var stor skillnad. det var en jämförelse mellan 5D och något konsumenttele och typ d200 med nikons 85/1,4 och 5D gav MYCKET bättre bilder.

Rent upplösningsmässigt är det ju så, dvs att en mindre sensor med låt oss säga 12MP ställer större krav på optikens upplösningsförmåga än en FF med 12MP. Men däremot så finns det objektiv som vinjetterar eller ger oskärpa när man kommer ut i kanterna på bildcirkeln. Här har ju Nikon två nya varit vissa framsteg vad jag förstår det.

macrobild skrev:
Sensorn är tillverkad av Sony, jag har fått uppgiften av en säker källa, men nikon står för designen och specifikationerna.
Sony kan alltså inte själva använda den sensor som sitter i D3.

Mikael

Ja det vore ju konstigt annars, med tanke på Nikon och SONYs långtgående sammarbete.
Istort sätt alla sensorer i Nikons kameror kommer från SONY, designade och tillverkade, även LCD etc.

Nikon kommer alltså "snart" få en 25MP studio kamera, om nu inte sony vill ha den för sig själva, vilket jag inte tror. De tjänar ju pengar på att sälja sensorer också!

ondjultomte skrev:
Ja det vore ju konstigt annars, med tanke på Nikon och SONYs långtgående sammarbete.
Istort sätt alla sensorer i Nikons kameror kommer från SONY, designade och tillverkade, även LCD etc.

Nikon kommer alltså "snart" få en 25MP studio kamera, om nu inte sony vill ha den för sig själva, vilket jag inte tror. De tjänar ju pengar på att sälja sensorer också!

Du måste förstå hur branchen för integrerade kretsar fungerar runt om i världen.
De flesta _tillverkare_ har inte en egen fabrik för 'tillverkning' av varken kiselskivorna eller kapsling av kretsarna.

När det gäller D3 så är sensorn en Nikon-sensor. Nikon har konstruerat den i en Sony-process och Nikon äger de fullständiga rättigheterna till sensorn.

Sony's nya 25MP sensor är alltså en Sony-sensor och har inte så mycket med Nikon's 12MP sensor att göra.
De skulle dock kunna vara designade för samma process och vara tillverkade i samma fabrik.

Hm ? Ja D3 sensorn är designad av Nikon, aldrig påstått något annat.

SONY satsar på sensor tillverkning just nu och säljer ut fabriker för halvledare.

Nu är jag ingen Canonman och minnet är inte den bästa, men jag tror med vidwinkel-optik fanns tydligt oskärpa utanför bildmitten. Jag kan inte optik, men tydligen är det svårare att bygger bra vidwinkel som tele. Olympus kräver säkert inte helt utan grund att deras optik är byggt telecentrisk - ingen randstral ska kommer i för lågt vinkel.

Min tanke är helt enkelt: tå en mellanklass objektiv, räknat för 24x36mm. När du sätter den på ett DX hus, använda du bara bildets bästa del i bildmitten. Sätta den sen på ett FF hus och du måste använda hela bildytan. Och där kan det blir problem!

Varför skulle en mellanklass-optik ge bättre bildkvalität som dyrt optik t ex av klassen 2.8/17-55?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar