Annons

Nikon och Canon vill dominera som vänner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror detta snarare kommer ge en fördel för de mindre aktörerna. Priserna på Canon och Nikons kameror lär bli högre och deras utveckling bromsas om de ska samarbeta och dela upp marknaden mellan sig istället för att konkurrera.
 
Canon och Nikon har nu "bara" 80% av marknaden. Den ökande konkurensen börjar synas i statistiken men så länge marknaden växer är det nog inget problem för någon tillverkare. Man har missat Samsungs satsning i artikeln...
 
Svårt att förstå

Ja, dom måste hitta på nåt om dom inte vill förlora/ bli 2 av dom 7.
Men jag har lite svårt att förstå om tex Nikon ska sälja kameror för 5.000:-, 15.000:- och 30.000:-, och Canon ska sälja kameror för 10.000:-, 20.000:- och 50.000:-. Det är ju ett system dom säljer och inte bara kameran, eller menar dom att fotograferna ska byta hela utrustningen när dom köper kamera i prisklassen över????????
Och om fotografen X vill använda två kameror i olika prisklass, ska då X använda både Canon och Nikon???

Men dom kanske tänker Nikon för sport och Canon för pressen???

Sonys satsning börjar nu märkas med A700, medans Panasonics kameror inte har övertygat än. Samsung har satsat tidigare med tex TV, video och mobiltelefoner med framgång, så jag tror att dom kommer med en ~egenutvecklad kamera 08 och blir en av dom 7 om ett par år, och inte på jumboplats.

Fuji kanske går in i samarbetet med Nikon/Canon(har redan en del med Nikon), men dom kanske satsar ihop med Mitsubichi?
 
hmm det låter ju som en bra teoretisk lösning att de delar på markanden istället för att konkurrera, men det låter inte som en bra lösning för konsumenterna.
 
Dez skrev:
Vid första anblicken låter det rent av olagligt. Kartellbildning va?

du kan ha en poäng där, ja ghar för mig att man måste äga båda företagen för att få göra så....(som i uppsala där den ena fotoaffären köpte upp den andra för att kunderna inte skulle springa emellan)
 
Re: Svårt att förstå

Bofoto2 skrev:
Ja, dom måste hitta på nåt om dom inte vill förlora/ bli 2 av dom 7.
Men jag har lite svårt att förstå om tex Nikon ska sälja kameror för 5.000:-, 15.000:- och 30.000:-, och Canon ska sälja kameror för 10.000:-, 20.000:- och 50.000:-. Det är ju ett system dom säljer och inte bara kameran, eller menar dom att fotograferna ska byta hela utrustningen när dom köper kamera i prisklassen över????????
Detta är absolut ingenting nytt. Canon och Nikon har alltid mallat in sina digitala modeller mer eller mindre mitt emellan varandra. Vilket är upphovet till många av alla dessa oändliga Canon/Nikon-diskussioner -- eftersom det i stort sett inte finns några rent matchande modeller att jämföra rakt av.

Det är liksom: "400D - D80 - 40D - D200/300 - D2Hs - 1DmkII - D2Xs - 1DsmkII", för att ta en av de senare produktlinjerna. Och där ligger modellerna; i stort sett mitt emellan varandra, i både pris och prestanda.

Inget säskilt nytt alltså.
 
If you can't beat them, join them......

...är ett gammalt uttryck.
Marknaden är nog en större konkurrent en vad Can/Nik ser hos varandra.

Intet nytt under kjolen.........

Hmmm, tror någon här att dom är bättre marknadsstrateger enn dessa firmor???
 
Om dette blir realiteter og ikke bare tomt snakk sp synes jeg det er skremmende fra et forbrukersynspunkt.

Spesielt når det ses i lys av at Canon Frankrike har trukket alle annonser fra Chasseur d'Images som reaksjon på at magasinet tar opp problemene som en del brukere har hatt med autofokusen på 1D mk III.
Når et firma tilsynelatnde utøver sensur og samtidig diskuterer kartellignende samarbeid med konkurentne, da blir jeg betenkt.

Mvh Tim Typo
 
Hei Tim, takk for sist....
Vist er det betenklig, men so ist das leben....
Tiden går, Gjensidige består vet du...

Vi, små, men viktige brikker i spillet; tar aldrig stilling til dette allikevel; så hjulet spinner bare vidre.
Godt Nytt År på deg!
Erik J
 
Jag är inte förvånad för det ligger liksom i den fria marknadens natur att ständigt sträva efter en större marknadsandel genom att konkurrera ut de andra aktörerna, köpa upp dom eller om det inte går att samarbeta så att man till slut kommer i en monopolställning och kan diktera villkoren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.