Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

therese7907

Medlem
Nu har jag precis fått en nikon d70s.
Har ett objektiv 18-70 mm men vill ha ett som man kan ta riktigt fina närbilder...

Nån som kan ge mig råd och vilka det finns att välja mellan, gärna pris om ni vet något..

Någon bra sida att beställa från.?

Therese

Macro: köp Tamron AF 90/2,8 Sp Di macro 1:1

Om du med "närbilder" menar macro så föreslår jag detta Tamronobjektiv som ett prisvärt köp.

Har lite surrig autofokus, men eftersom jag föredrar att fokusera manuellt vid macrobilder så har det mindre betydelse.

Optiskt är objektivet outstanding - du kommer att bli nöjd.

Jag köpte mitt nytt på Scandinavian Photo. Dyker begagnat upp då och då på Fotosidans annonsmarknad.

Re: Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Super Macro II För Nikon

therese7907 skrev:
Är det bra objektiv?

Therese

Jag har detta objektiv och jag tycker man får bra valuta för pengarna, finns givetvis dom som är mycket bättre men då rasslar det till i lädret.

//Danne.

therese7907 skrev:
Men duger autofokus då? Jag menar det är inte suddiga bilder av det...?
Tamronobjektivets autofokus väsnas och är långsammare än vad jag är bortskämd med från Nikonobjektiven med inbyggda fokuseringsmotorer (och som ofta kostar det dubbla eller mer), men den färdiga macrobilden blir skarp och fin.

SIGMA OBJEKTIV 28-300/3.5-6.3 CHZ MAKRO NIKON

Nu har jag hittat ett annat objektiv...
Vad tycker ni om detta.

idag har vi af-s nikkor 18-70 mm 3,5-4,5

Om man jämför dessa två, hur är skillnaden mellan de.
Objektivet jag nämde sist fick jag till när jag köpte kameran.

Therese

Re: Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Super Macro II För Nikon

therese7907 skrev:
Är det bra objektiv?

Therese

Säkert bra i förhållande till pris och användningsområde.

Vill du ta fina närbilder däremot skall du skaffa dig ett renodlat makro-objektiv. Tamron AF90/2,8 SP Di som nämnts här ovan är just ett sådant objektiv som ger ett toppklassigt resultat.

Har själv ett telezoom 70-200, som jag fuskar med som närbildsoptik. Resultatet blir dock inte toppklass.

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Super Macro II

Inget av dessa två är "riktiga" makroobjektiv. De har en makrofunktion, så till vida att man kan komma relativt nära, jämfört med andra liknande objektiv, men inte så nära som med ett riktigt makroobjektiv.

Tamron 90/2.8 som redan nämts är bra. Vill man komma billigare undan har Sigma ett 50mm makro åxå, men då måste man komma närmare motivet.
Cosina 100/3.5 är ett annat objektiv som är lite billigare. Väldigt plastig, men mycket bra optiskt.

Sigma 70-300 enl. ovan är ju dock bra så tillvida att man får en telezoom och "fuskmakro" i ett.

therese7907 skrev:
Robert:

Vilken av de hade du mest rekommenderat då?

Tack

Therese
Om plånboken är tjock skulle jag köpa Nikons 105 2,8 afs vr. En suverän macro och porträttoptik med utsökt bokeh och härligt tyst autofocus, som dessutom är mycket snabb. Jag bifogar en bild tagen med mitt ex.

Bilagor

• gotland-06 281 kopiera.jpg
    gotland-06 281 kopiera.jpg
    96 KB · Visningar: 855
Skulle jag köpa ett 3:e partsobjektiv så skulle jag gå på Tokinas macro.. Där ligger konstruktionen och bildkvalitet på topp och pris i botten..

j3n5 skrev:
Skulle jag köpa ett 3:e partsobjektiv så skulle jag gå på Tokinas macro.. Där ligger konstruktionen och bildkvalitet på topp och pris i botten..
Helt riktigt men en irriterande ska med Tokinan är den stora förlängning av gluggen som sker när man focuserar kring närgränsen. Den expanderar väldigt mycket.

paul innergård skrev:
Om plånboken är tjock skulle jag köpa Nikons 105 2,8 afs vr. En suverän macro och porträttoptik med utsökt bokeh och härligt tyst autofocus, som dessutom är mycket snabb. Jag bifogar en bild tagen med mitt ex.
Ytterligare en fördel med Nikongluggen är att den har innerfocusering vilket innebär att den inte expanderar vid macrofotografering. Det gör den både estetisk och praktisk.

28-300 3.5-6.3 behöver väldigt mycket ljus och väldigt långt Zoom område. 300mm x 1,5i kameran ger 450mm. Du kommer nog inte ha sån stor använding av hela zoom om du inte har stativ. Jag vet inte hur mycket pengar du vill lägga på objektiv men kolla på www.cyberphoto.se där kan du få iderer om priser mm.Finn även en sida med funderingar kring optik. Jag anväder 18-70 till familj och lite till vardags och den funkar bra så spar den. För att komma längre köp sigma 70-300 med "fusk" macro som nämdes ovan lite enklare och långsammare men bra pris. Vill du lägga en större slant på optik så prova sigma 70-200 2.8 men den kostar runt 8000kr. Ett alternativ till macro objektiv är mellanringar som man sätter mellan din vanliga optik och kameran man jag har tyvärr ingen erfarenhet av sådana. Vet bar att dom kostar 1000-1500 för dom billigaste.

MVH Örian

Senast ändrad:
Sigma 70-200/2,8

Om du vill ha mycket för pengarna så köp en Sigma 70-200mm/2,8 för ca 6000:- och ett set mellanringar. Då får du fina macrobilder och ett objektiv som kompletterar ditt 18-70mm. 70-200/2,8 är perfekt för porträttfoto och sport om du är intresserad av det.

Alla dessa bilderna är med Sigma 70-200/2,8:
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=11827

Här hittar du fina macrobilder som är tagna med Sigma 70-200mm/2,8 och Soligor mellanringar:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=95710

Jag har själv funderat på att köpa mellan ringar till min 70-200. Fungerar det bra med autofokus? Jag har hört att det svårt att få till skärpan, stämmer det? Om detta är rätt väg för dig Theres vet jag inte men du får ivarjefall ett bra objektiv för foto utomhus.

MVH Örian

Soligors mellanringar är kopplade elektriskt så kameran har direkt kontakt med objektivet. Funkar kanonbra. Det finns ju kvar möjligheten att fokusera manuellt ändå.

svårt val

Tack alla som har svarat, men fortfarande är jag vilse i alla dessa objektiv ;)

jag får fundera lite och kolla långt ner i plånboken :)

Therese

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto