Annons

Nikon Nikkor AF 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

k-persson

Aktiv medlem
Hej,
Jag har haft en Nikon d90 i över 2 år snart. Jag skulle vilja skaffa ett nytt objektiv. Jag sökte lite recensioner på fotosidan. Men jag har inte begrepp på alla ord som har med kameror o göra. Vad är detta objektivet gjort för? är det mest porträtt?

tack för svar!

Det är till exempel mycket bra för porträtt men mycket annat också! Är det porträtt du ska fota är det ett bra val! Billigt är det ju också.

Det har kommit en efterföljare, AF-S 50/1,8 G, men det är inte någon större skillnad på dem tillsammans med din kamera.

Det är till exempel mycket bra för porträtt men mycket annat också! Är det porträtt du ska fota är det ett bra val! Billigt är det ju också.

Det har kommit en efterföljare, AF-S 50/1,8 G, men det är inte någon större skillnad på dem tillsammans med din kamera.

jaha, tack så mycket! jag vet inte riktigt vad jag vill, men har sett på en del fotobloggar att de har fotat andra saker med, så det är inte bara ett bra objektiv för porträtt?
mvh kajsa

Det går att använda till en hel del annat också, nästan vad man vill närmare bestämt ;-)

Jag antar att du har en zoom som 18-55 eller 18-105 nu?

Ställer du in den på 50 mm och tejpar fast zoomringen får du se hur det blir med ett fast 50 mm objektiv. Det fasta är förstås mycket ljusstarkare men annars blir det likadant.

Det finns ett liknande 50/1,8 som heter 85/1,8 som också är bra till porträtt. täcker din zoom 85 mm kan du göra samma test för att se om det skulle passa bättre.

Testa att tejpa zoomringen, sedan går du så ett tag och fotar det du vill fota.

För övrigt, köper du ett av de här och ångrar dig kan du sälja dem igen med bara ett par hundra i förlust så det är inget oåterkalleligt beslut :)

Det går att använda till en hel del annat också, nästan vad man vill närmare bestämt ;-)

Jag antar att du har en zoom som 18-55 eller 18-105 nu?

Ställer du in den på 50 mm och tejpar fast zoomringen får du se hur det blir med ett fast 50 mm objektiv. Det fasta är förstås mycket ljusstarkare men annars blir det likadant.

Det finns ett liknande 50/1,8 som heter 85/1,8 som också är bra till porträtt. täcker din zoom 85 mm kan du göra samma test för att se om det skulle passa bättre.

Testa att tejpa zoomringen, sedan går du så ett tag och fotar det du vill fota.

För övrigt, köper du ett av de här och ångrar dig kan du sälja dem igen med bara ett par hundra i förlust så det är inget oåterkalleligt beslut :)

tack så mycket,& tack så jätte mycket för tipset!! :D
jag hat ett 18-105 jag tycker det är väldigt tungt o bära runt på, som när man ska träffa tjej kompisar eller bara ha med sig när man ska shoppa för att ta fina kort. :)

Ok, då finns ett annat alternativ du kan lägga till, AF-S 35/1,8.

Samma som innan fast du sätter zoomen på 35 mm för att testa.

Största fördelen med den typ av objektiv är den större bländaröppningen som ger fin bokeh och man kan ta bilder med snäva skärpedjup. På köpet har man har ju också ett ljuskänsligt objektiv i sämre ljus också.

Personligen så tycker jag ett 35/1.8 oftast är lite mer användbart då det är mer en normal på en dx-kamera, men en 50/1.8 funkar ju också, kan vara mer lämpad mot porträtt. Vill man ha ännu mer inriktning mot porträtt så finns ju också Nikkor 85/1.8. Alla dessa objektiv är ganska billiga så man får mycket för pengarna vad man än väljer

Största fördelen med den typ av objektiv är den större bländaröppningen som ger fin bokeh och man kan ta bilder med snäva skärpedjup. På köpet har man har ju också ett ljuskänsligt objektiv i sämre ljus också.

Personligen så tycker jag ett 35/1.8 oftast är lite mer användbart då det är mer en normal på en dx-kamera, men en 50/1.8 funkar ju också, kan vara mer lämpad mot porträtt. Vill man ha ännu mer inriktning mot porträtt så finns ju också Nikkor 85/1.8. Alla dessa objektiv är ganska billiga så man får mycket för pengarna vad man än väljer

okej, tack så mycket. så 35/1.8 är med till allt, medan 50/1.8 är lite mer till för porträtt ?

Skall du fota inomhus blir 50mm på en DX-kamera (D90) litet mycket, det blir svårt att komma tillräckligt långt ifrån. Då passar ett 35mm mycket bättre. Skall det först och främst användas till porträtt är 50mm att föredra och det är svårt att hitta ett mer prisvärt objektiv. /Frode

okej, tack så mycket. så 35/1.8 är med till allt, medan 50/1.8 är lite mer till för porträtt ?

Glöm inte rådet du fick nyss: du kan prova hur 35/1.8 och 50/1.8 är - nästan - genom att ställa ditt 18-105-objektiv på 35 respektive 50 mm. Skillnaden mot de objektiv du funderar på att köpa är att de nya objektiven kan ge bra bilder i sämre ljus och kan ge kortare skärpedjup. Men bildens utsträckning blir exakt densamma.

Du fattar, va?

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar