Annons

Nikon Nikkor 18-135mm, gnissel vid autofokus?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Will3

Aktiv medlem
Nikon AF-S DX Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED objektivet gnislar/tjuter när den autofokuserar, ska den göra det?
 
Mitt gör också det, men kan inte riktigt komma ihåg om det var så från början. Jag tror faktistk att så var fallet.

Det fungerar i alla fall bra i övrigt, och det är väl huvudsaken?
 
Hade gnissel i mitt 70-200/2.8 men det åtgärdades utan problem av Nikon, garanti.

Mitt gnisslade från det var nytt men det blev värre med tiden.

Tror Nikon helt enkelt smorde upp det.
 
Har för mig att det bara tog 1-2 veckor ... snabbare än väntat. Jag tror inte det är någon större operation ... om det är samma bekymmer som mitt objektiv hade.

Jag hade visserligen turen att kunna prata med Nikons servicetekniker på skidtävlingar här i Åre så de kunde konstatera bekymret på plats så när jag skickade ner objektivet refererade jag till deras bedömning.

Mitt tips är att ringa Nikon och beskriva hur det låter. De var mycket tillmötesgående när jag pratade med dom.
 
Har pratat med dom nu och de vill att jag ska skicka in hela kameran, det lär väll ändå vara objektivet som det är fel på? autofokusmotorn sitter ju i objektivet!
 
Frågan är hur det skulle kunna vara så? får ta med kamera och objektiv till Expert där jag köpte dem, och be att få testa med någon annan kamera där.
 
Will3 skrev:
Frågan är hur det skulle kunna vara så? får ta med kamera och objektiv till Expert där jag köpte dem, och be att få testa med någon annan kamera där.

Hur fortlöpte historien? Jag tycker mitt 18-135 också börjat gnissla mycket mer senaste tiden, så jag funderar på om man kanske skulle skicka in det men tanken på att vara utan kamera i två veckor gör att jag drar mig...
 
Ursäkta det försenade svaret men jag har inte kollat mailen på ett bra tag, det gick välldigt smidigt faktiskt, tog kamera och garantin och åkte in på expert, testade ett annat 18-135mm på mitt hus, det gnisslade inte, expert tog mitt som var väck och bytte det mot det fungerande och fick garantisedeln till det och åkte hem :) tackar för det expert, service på toppnivå :)
 
Inte illa.

Här känner jag verkligen av nackdelen med att köpa på nätet... Cyberphoto ligger i Umeå och det är väl en 60 mil från Uppsala där jag bor.
 
Kan fortsätta historien om 18-135 med att mitt jag också började misstänka att mitt inte riktigt presterar som förut, och fick det idag bekräftat på en fotoaffär i stan. Det får bli att åka in till Nikon i Solna så man slipper vara utan kamera i två veckor.
 
Visste faktiskt inte att det var i Umeå, blir kanske att åka förbi där nu om ett par veckor då man ska dit :) funderar på att köpa ett 50/1.8 eller ett 50/1.4 objektiv :)
 
Jag hade samma problem och till slut slutade autofokusen att fungera. Den fokuserade bara fram och tillbaka hela tiden vilket var väldigt irriterande.
Tog tillbaka den till Scandinavian Photo som sa att de hade problem med dessa objektiv.Det var någon magnet som strulade i objektivet så det vart inskickning till Nikon för garantijobb.

Så det kanske är lika bra att ni lämna in er objektiv innan garantin går ut.
 
AndyWe skrev:
Jag hade samma problem och till slut slutade autofokusen att fungera. Den fokuserade bara fram och tillbaka hela tiden vilket var väldigt irriterande.

Låter precis som mitt beter sig just nu. För att den ska hitta fokus måste jag fokusera på en punkt med tydliga kontraster, annars står den bara och tuggar fram och tillbaka. Får bli ett besök hos Nikon i Solna någon dag.
 
Will3 skrev:
Visste faktiskt inte att det var i Umeå, blir kanske att åka förbi där nu om ett par veckor då man ska dit :) funderar på att köpa ett 50/1.8 eller ett 50/1.4 objektiv :)

Köpte 50/1.8 häromdagen och är jättenöjd. Har fortfarande svårt att förstå hur det kan vara så billigt när det känns så skarpt och gediget. Säljaren i affären där jag köpte det sa att 50 mm var en brännvidd som var lätt att tillverka av någon anledning och att det var därför det var så billigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.