Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor 18-135mm, gnissel vid autofokus?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag passade på att köpa ett 50/1.8 när jag lämna in mitt objektiv och är än så länge imponerad av objektivet och då främst när det är dåligt ljus. Rekommenderas varmt!
 
fokuseringsgnissel 18-135

Köpte en D80 med 18-135mm i mars, det har också börjat gnissla vid fokusering. Hur lång tid efter era köp råkade ni ut för gnissel/krångel?
 
Re: fokuseringsgnissel 18-135

gnux skrev:
Köpte en D80 med 18-135mm i mars, det har också börjat gnissla vid fokusering. Hur lång tid efter era köp råkade ni ut för gnissel/krångel?

Jag köpte min i april och fick problem i augusti.Lämnade in den på service och fick den ca två veckor senare.
 
Re: fokuseringsgnissel 18-135

gnux skrev:
Köpte en D80 med 18-135mm i mars, det har också börjat gnissla vid fokusering. Hur lång tid efter era köp råkade ni ut för gnissel/krångel?

Köpte 18-135 i juli och fick väl problem för några veckor sedan.
 
Ett vanligt fel på det objektivet, dessutom så verkar det kunna sammanfalla med jagande focusering. Min kompis råkade ut för exakt samma fenomen men har fått gluggen utbytt.
 
Tack för alla svar! Kameraaffären vill inte byta ut den mot en ny, så de skickade in kamera och allt till Nikon. Längtar redan efter den.
 
Kan följa upp tråden med att jag skickade in mitt 18-135 till Nikon i Solna för kontroll och fick tillbaka det idag, 10 dagar senare. Enligt reparationsföljesedeln har de bytt AF-motor och det har förstås gått på garantin.

Är väldigt nöjd med Nikons service, gick smidigt och snabbare än jag vågat hoppas. Nu känns objektivet bra igen!
 
Gnisslet tillbaka...

Har nu haft min D80 med 18-135 i snart ett år.
Jag hade tidigare problem med att objekt gnisslade och skrapade vid fokusering, och det verkade ha lite problem med att fokusera. In på Nikon med den. De bytte nån magnetgrunka i den, men den lät fortfarande när jag fick tillbaka den. Några månader

senare gnissar den värre igen och återigen problem med fokus. Jag försökte övertala dem i butiken att byta den mot ett nytt objektiv, för garantin går snart ut men (Bergströms Foto i Malmö) vägrar...
"Vi skickar D80 + objektivet till Nikon och hoppas på det bästa. Kanske Nikon är snälla och kanske byter ut det mot ett nytt om du har tur, eftersom den varit på service en gång innan". Varför känns det som jag köpte mitt måndagsex i fel affär...
 
Efter någon veckas väntan fick beskedet att kameran var tillbaka och jag kunde komma och hämta den. Dock hade den aldrig varit iväg, i butiken hade de i stället provat och lyssnat på ljudet från ett nytt icke-gnisslande objektiv. Trevligt nog kom de fram till att jag skulle få ett nytt objektiv istället!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.