Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon MB-D200. Bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håkan Karlsson skrev:
Det funkar bra med stativ men käns inte lika stadigt som med D2x
Tack för svaren! Men undrar fortfarande hur det ser ut på undersidan, där stativfästet skruvas fast, är det gummiklätt på samma sätt som på kamerahuset?
 
Nej, det är en av de missar man gjort och det är endast gummerat på framsidan så att säga. Hade det varit beklätt runt om, så hade intrycket höjts högst betänkligt.
 
Torda skrev:
Nej, det är en av de missar man gjort och det är endast gummerat på framsidan så att säga. Hade det varit beklätt runt om, så hade intrycket höjts högst betänkligt.

Tack för ditt svar!
Då tolkar jag det som att det är ren blank plast där stativfästet skruvas fast, låter inte så bra! Är min tolkning riktig?

Kan förstå att det är bra med batteripacket för hanhållen fotografering, men för min del är det mest stativ som gäller och om det är så undermåligt på undersidan vid fästet avstår jag nog helt.
 
Helt rätt, lite räfflad halvmatt plast och jag tycker kameran blir betydligt svajigare med greppet monterat på stativ, än utan. I och för sig är det ju inte några stora ingrepp att montera av greppet, men det kanske blir jobbigt i längden.

För min egen del, så har jag greppet enbart för att bättre balansera kameran, när man har blixt och lite större objektiv monterde.
 
Stebes skrev:
Tack för ditt svar!
Då tolkar jag det som att det är ren blank plast där stativfästet skruvas fast, låter inte så bra! Är min tolkning riktig?

Kan förstå att det är bra med batteripacket för hanhållen fotografering, men för min del är det mest stativ som gäller och om det är så undermåligt på undersidan vid fästet avstår jag nog helt.
Jag har använt stativ en del ihop med mitt micronikkor 105 2,8 afs vr. Det är förmodligen en av de tyngre kombinationerna där kamerans stativfäste används, tycker det fungerar problemfritt. Oftast har ju snabbplattorna ett ytskikt av gummi som fixerar plattan mot ex batterigreppets yta. med tyngre objektiv så används ju som regel gluggens stativfäste. Jag gick idag på Kolmårdens djurpark och noterade att det knappast råder något glapp mellan grepp och kamerahus. Däremot så kan man med visst våld få gummipackningen att ge med sig ca en halv millimeter på sin höjd. Det som stör mig är dock den plastiga lucka som håller batteierna på plats, den känns väldigt skör. Tur att den utsätts för extremt lite påfrestningar, för den håller inte för många grams tryck i fel riktning.
 
Hej.

Över lag så är jag nöjd med greppet. Balans och ergonomi blir ännu bättre med greppet monterat. Dock gick en av plasthakarna som håller fast batterierna av när jag råkade krocka kameran lite lätt mot ett bord.
Konstruktionen med dessa små hakar för att hålla inne de förhållandevis tunga batterierna känns väldigt oigenomtänkt. Samma sak med batteriluckan, som någon tidigare nämnde.

Vh,
Johan
 
Efter alla lovord till vertikalgrepp och alla förbannelser de senaste åren över att D70 inte har något batterigrepp gick jag in till Scandinavian Photo och klämde på deras D200 med grepp för att bilda mig egen uppfattning.

Tyvärr blev jag inte imponerad. Byggkvaliteten var inte lika störande som att jag inte tyckte det var hälften så bekvämt att ha handen på vertikalgreppet som på det vanliga greppet, ren smakfråga alltså. Även när jag satte på några av de större telena tyckte jag inte att balansen förbättrades så avsevärt mycket att jag skulle lägga pengarna på ett sådant. Personligen prioriterar jag andra saker först. Visst tror jag att man vänjer sig vid den men jag är inte i så skriande behov. Enda anledningen till att jag skaffade ett batterigrepp en gång i tiden (till min F80) var att kunna köra med billigare batterier. Idag finns det laddningsbara CR123 som jag kommer köpa om jag plockar upp F80:n ur malpåsen igen.

Det finns de som tycker vertikalgrepp är en nödvändighet. Jag är inte en av dem. Mitt råd till alla är att själva gå och prova. Låna av en bekant några dagar om ni har möjlighet. Även om det är många kloka ord i denna tråd tror jag det till syvende och sist handlar om tycke.
 
Nöjd med vertikalgreppet

Hej...
Jag är mycket nöjd med vertikalgreppet till D200. Passformen är perfekt och jag känner inget glapp. Det mesta av ytmaterialet är exakt det samma som på kameran. Luckan eller hakarna har alltid fungerat också. Jag måste haft tur om man läser tråden. Visst blir kameran en stor klump med greppet på, men det ökar bildkvaliteten också.
MVH Christer
 
Kunde inte motstå längre och beställde MB-D200 på Dustin. Nu återstår att se om jag blir mer nöjd denna andra gång med batteripacket.
 
Nu har det hänt igen. Samma plasthake som håller inne det vänstra batteriet har gått av.
Denna gång märkte jag inte ens att jag stötte emot någonting.

Suck...
 
Batterigrepp på E-Bay

Jag köpte mitt batterigrepp på ebay och fick två batterier och en fjärrutlösare på köpet!

Kolla HÄR! BRA pris och snabb leverans! Perfekta grejor, lika bra som original!
 
Ett jäkla plastrangel är det, det är synd att dom inte gjorde ett grepp som motsvarar kamerans byggkvalitet, men det är lika kasst till Canon 30D.

/kent
 
Men till samma pris va? Har du samma? Jag tycker inte att det är rangligt och med plastkänsla även om det är gjort i plast. Nä, det funkar jäkligt bra till det priset. Jag skulle nog bli sur om jag köpte Nikon original och det var samma kvalitet till dubbla priset!
 
Maxieboy skrev:
Men till samma pris va? Har du samma? Jag tycker inte att det är rangligt och med plastkänsla även om det är gjort i plast. Nä, det funkar jäkligt bra till det priset. Jag skulle nog bli sur om jag köpte Nikon original och det var samma kvalitet till dubbla priset!

Jag skulle gladligen betala dubbla priset om det var byggt i samma kvalitet som huset, hade en D2Hs tidigare och man blev väl bortskämd, som det är nu så är det omöjligt att använda det på kameran vid stativfoto, det glappar alldeles för mycket.

/kent
 
När jag har kameran på stativ så tar jag av batterigreppet! Det blir mer stabilt då!

Självklart hade det varit bäst om det var integrerat redan från början i D200 men då heter det ju D2Xs istället. Till ett helt annat pris, som jag inte är beredd att betala.
 
Hade priset varit vettigt så hade det inte spelat så stor roll att det är plastigt. Men nästan tvåtusen spänn för en plastmojäng??? Tack, men nej tack. Femhundra eller så hade varit ett vettigt pris.
 
Makten skrev:
Hade priset varit vettigt så hade det inte spelat så stor roll att det är plastigt. Men nästan tvåtusen spänn för en plastmojäng??? Tack, men nej tack. Femhundra eller så hade varit ett vettigt pris.


878,74 SEK med dagens forex kurs! Ganska vettigt för batterigrepp och två batterier inkl fjärrkan!
 
Makten skrev:
Hade priset varit vettigt så hade det inte spelat så stor roll att det är plastigt. Men nästan tvåtusen spänn för en plastmojäng??? Tack, men nej tack. Femhundra eller så hade varit ett vettigt pris.

Jag håller med om att det är plastigt (och något klumpigt) men, det är väl ändå funktionen som räknas? Om det förbättrar ergonomin och batterihanteringen och håller för normal användning så fyller det sin funktion även om det kostar mycket.

Nikon hade dock gärna fått snegla lite på Minolta, vertikalgreppet till 7D var en ergonomisk önskedröm.

/Paj
 
Jag tycker batterigreppet gör mycket även för det horisontella greppet, tycker man får mycket bättre grepp om kameran även i det läget med batterigreppet på. Mitt grepp har suttit på sen jag köpte det, tycker det är helt suveränt!
 
Maxieboy skrev:
878,74 SEK med dagens forex kurs! Ganska vettigt för batterigrepp och två batterier inkl fjärrkan!
Vad det kostar utomlands är en helt annan femma.

swepri skrev:
Jag håller med om att det är plastigt (och något klumpigt) men, det är väl ändå funktionen som räknas? Om det förbättrar ergonomin och batterihanteringen och håller för normal användning så fyller det sin funktion även om det kostar mycket.

Nikon hade dock gärna fått snegla lite på Minolta, vertikalgreppet till 7D var en ergonomisk önskedröm.
Funktionen är tillräckligt bra även om greppet är onödigt stort. Men Nikons priser på tillbehör är verkligen bedrövliga. Finns inte en chans i världen att jag skulle betala de idiotsummor de vill ha. Jag skulle inte köpa även om jag var stormrik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.