Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon MB-D200. Bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Isak_B skrev:
Jonas!
Köpte du det "över disk" i USA eller beställde du hem det till Sverige och isåfall varifrån? Hur lång leveranstid är det på ett grepp?

Mvh I

Köpte det av 17photo.com, beställde över internet och fick det skickat till en kompis i USA. Kom hem därifrån i morse och hade med mig det hem.
 
Jag har nu fått mitt grepp reparerat! Åkte till Nikon i Väsby. Det kostade mig ytterliggare 600 kr. Det var trasigt när jag fick det och det var tydligen mitt fel. Jag skall bråka med min leverantör på måndag. Det glappar fortfarande men inte lika mycket.
 
Jag fick min MB-D200 igår, det sitter absolut tätt intill kameran. inget glapp eller spelrum.
Det är gjort i komposit(plast?) har gummiklädsel framtill för fingrarna i vertikalgreppet, det känns bra att hålla, 2 batterier löser problemet med kort batteritid, vet inte än hur många bilder det räcker till. Ett batteri räcker till 300-400 bilder för mig.
Pris: MB-D200 plus 1 st batteri EN-EL3e 2500 kr
Köpt hos lokal fotohandlare ingen fraktkostnad.
MVH
Hans
 
Jag är väldigt nöjd med mitt batterigrepp, inget glapp utan sitter stabilt på kameran.
Oumbärligt om man tar mkt porträtt med stora objektiv.
 
MB-D200?

Försöker att blåsa liv i en sovande tråd.
Har lite funderingar på att investera i ett batterigrepp. Tidigare inlägg i tråden verkar vara delade om greppet är glappt eller inte. Det har gått en tid nu sedan de kom ut på marknaden så flera kanske har testat och har åsikter om greppet?

Är intresserad om de grepp som glappat varit felaktiga eller om det är dålig kvalitet?
Det måste sitta helt dikt om det skall vara någon mening att investera för min del eftersom jag använder stativ i de flesta situationer.

Om det känns plastigt spelar ingen roll, bara det sitter dikt mot kamera och stativfäste.
Glappt eller inte var frågan?

MVH Stefan
 
Senast ändrad:
Inget glapp här inte, vilket jag hade med Canon 20D och dess grepp. Greppet känns som jag nämnt i min recension inte av samma kaliber som kameran, men det fungerar.
 
Fick mitt batterigrepp i mitten på maj (tillsammans med D200:an). Det sitter helt perfekt på kameran, inget glapp eller så. Har det på för jämnan då jag tycker det känns bra.

OK! Visst är det "plastigt" om man jämför med kameran, med stör inte tycker jag. Det som stör är att kameraremmen kommer mitt för okularet när man ska fota höjdformat.

Har inte testat det med AA-batterier ännu.

Har också Hähnels batterigrepp till D70 (köpt hos Cyberphoto). Det är också av plast. Här saknas dock "kommandorattar och höjdavtryckare" vilket man naturligtvis saknar när man är van vid D200:s batterigrepp.

Jag tycker att man får en bättre balans på kamerorna med batterigreppen på. Det blir också "mera att hålla i" s a s.

Totalt blir omdömet från min sida - positivt...
 
boris.bonasin skrev:
Det låter bra, då kan jag låta beställningen vara kvar.

Ett par frågor till; Har du provat AA-hållaren till greppet? I så fall hur många bilder klarar kameran med sex AA-batterier?

Till sist; tycker du att greppet är prisvärt? Med andra ord, hade du köpt det igen med facit i hand?
Jag har provat med 6 st Sanyo 2500 mAh o tycker inte det funkar speciellt bra. Det som inte funkar bra är batterimätaren som inte går att lita på. Så det är nog att före dra Nikons original så ser man ju precis vad som finns kvar o den börjar ju faktiskt med att bara tömma ett o säger till när det är tomt o börjar på nästa o det är ju riktigt bra tycker jag.
 
boris.bonasin skrev:
Hmm, det verkar som om passformen inte är den bästa. Hur mycket flexar greppet egentligen? För mig är det mycket viktigt att det sitter stabilt, det bör kännas som att det är en integrerad enhet med kameran.
Nej så bra sitter det inte. Jag tror att det enda Nikongrepp för af-kameror som verkligen liknat en integrerad enhet var nog MB 10 till F90X, och naturligtvis F4:ans olika grepp (satt som berget). F100 som jag hade förr hade också i mina ögon ett något gingligt grepp. Jag tycker MB D200 liknar F100:ans grepp sett till kvalitet. Mitt eget grepp sitter dock på hela tiden och trots sina brister så har greppet ändå fler fördelar för mig. Synd bara att Nikon fortsätter med traditionen att tillverka grepp som är en kvalitetsgrad lägre än själva kameran.
 
Tja, jag vet inte jag uttrycka mig utan att väcka upprörda känslor. Men det snällaste jag kan säga om MB-D200 är att jag sålde det omgående...
 
boris.bonasin skrev:
Tja, jag vet inte jag uttrycka mig utan att väcka upprörda känslor. Men det snällaste jag kan säga om MB-D200 är att jag sålde det omgående...
Jag beställdet ett ganska så tidigt och fick kort efter provkänna en kompis grepp, därefter så avbeställde jag omgående. Efter ca 4-5 månader beställde jag ett igen och trots visst missnöje så hade jag greppet monterat och har nu vant mig vid det.
 
Kanske är det dags att beställa ett igen då om kvaliten har blivit bättre, för trots allt sitter kameran bättre i handen med batterigrepp monterat. Framförallt med blixt på kameran,utan batterigrepp välter den hela tiden, och det kan driva en till vansinne...
 
boris.bonasin skrev:
Kanske är det dags att beställa ett igen då om kvaliten har blivit bättre, för trots allt sitter kameran bättre i handen med batterigrepp monterat. Framförallt med blixt på kameran,utan batterigrepp välter den hela tiden, och det kan driva en till vansinne...
Kvaliteten är den samma som tidigare, kanske dock din besvikelse över ej motsvarade förväntningar är mindre. Så var det för mig andra gången, vilket gjorde att jag gav greppet en chans att bevisa sin funktionalitet. Det har trots sina kvalitetsbrister klara fördelar och kommer man bara över plastighetskänslan så funkar det ändå i vardagen. Men skulle Nikon släppa ett stadigare grepp så är jag nog den första att beställa.
 
Okej, en andra chans kanske inte är helt fel. Men det är ju så att jag en gång i tiden valde Nikon just på grund av de extremt välbyggda prylarna och MB-D200 motsvarade inte mina förväntningar kan jag lugnt säga...
 
Staffan Zetterlund skrev:
Jag har provat med 6 st Sanyo 2500 mAh o tycker inte det funkar speciellt bra.
Jag har testat med:

a) IKEA:s vanliga gula alkalinebatterier och fick då ut knappt 100 bilder, 93 om jag minns rätt (lite "svajig" funktion de sista 10 ungefär). Stäng av LCD:n helt, så får du säkert ut några bilder till.

b) GP:s 2700mAh MiMH-batterier och dom har jag inte ens orkat köra slut på någon gång. Tog bara för ett par dagar sedan cirka 110 närbilder/macro med interna blixten på *alla* bilder. Batteriindikatorn hade då inte ens rört sig, och batterierna var inte ens fulladdade när jag började...
 
boris.bonasin skrev:
Okej, en andra chans kanske inte är helt fel. Men det är ju så att jag en gång i tiden valde Nikon just på grund av de extremt välbyggda prylarna och MB-D200 motsvarade inte mina förväntningar kan jag lugnt säga...
Jag håller med. Det verkar som om mycket är sämre nu för tiden, sett till kvalitetsaspekten. Titta som sagt på F90X MB10, eller Canon EOS 5 VG10. Där kan man snacka om passform, MB10 hade dessutom egenheten att suga fast i kameran så att det var väldigt svårt att få loss de gånger man ville ta av dem. De problemen är knappast något som dagens grepp lider av.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.