Annons

Nikon MB-D200. Bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vadå utomlands? Du sitter ju hemma i Sverige och köper! Jävligt mycket är tillverkat utomlands... hur klarar du ut det? Köp där det är billigast, det tjänar du mest på. Nikon kommer att justera sina priser eller upphöra med tillverkningen.
 
Malla skrev:
Är det bara jag som inte använder sitt batterigrepp? Tycker bara det är klumpigt..

Det beror väl på vilket objektiv man använder på kameran, med mitt 17-55 så balanserar kameran dåligt i handen utan grepp.

/kent
 
Nej då, jag använder heller inte batterigrepp på Nikon D200. Detta för att jag tycker att greppet till D200 är extremt klumpigt och lika uselt byggt.
 
roger_madsen skrev:
Nä, för hade man varit stormrik så hade man köpt en D2Xs :)
Nä, jag ser knappt några fördelar med den mot D200. Att inte kunna ta loss vertikalgreppet är inte direkt en fördel. Tokhög upplösning och ännu mer brus är jag inte direkt sugen på heller. Inte heller en något mindre sökare. Eller högre vikt. Den enda fördelen jag kan hitta är bättre AF.
Enda anledningen för mig att uppgradera är om det kommer en fullstor sensor. Men det kommer jag inte göra ändå, eftersom det kommer att bli för dyrt.
 
Makten skrev:
Hade priset varit vettigt så hade det inte spelat så stor roll att det är plastigt. Men nästan tvåtusen spänn för en plastmojäng??? Tack, men nej tack. Femhundra eller så hade varit ett vettigt pris.
Du kanske skulle forska lite i vad ett i metall kostar... Kolla t.ex. på MB-40 till F6: 4300kr på Scandinavian Photo. Hade det varit rimligt till en semipro-kamera för 15000kr?

För mig är funktionen och mervärdet till min fotografering det viktiga, och det jag i första hand sätter prisett i relation till. Hade det varit bättre med metall? Ja. Hade det varit värt priset på en D200. Nej. Så stora pengar lägger jag hellre på min förstakamera.
 
Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
878,74 SEK med dagens forex kurs! Ganska vettigt för batterigrepp och två batterier inkl fjärrkan!
MB-D200 kostar väl en tusing eller så utomlands. Att jämföra utlandspriser -- och oftast utan moms och tull -- med svenska priser, säger ju egentligen ganska lite.
 
jorgene skrev:
Du kanske skulle forska lite i vad ett i metall kostar... Kolla t.ex. på MB-40 till F6: 4300kr på Scandinavian Photo. Hade det varit rimligt till en semipro-kamera för 15000kr?

För mig är funktionen och mervärdet till min fotografering det viktiga, och det jag i första hand sätter prisett i relation till. Hade det varit bättre med metall? Ja. Hade det varit värt priset på en D200. Nej. Så stora pengar lägger jag hellre på min förstakamera.
Det priset är ju ännu mer skrattredande. För 4300:- kan man ju för böfvelen få ett riktigt fint objektiv. Eller en hel jävla kamera! VAD i batterigreppet är det som kostar egentligen? Det innehåller ju knappt något alls förutom tomrum.
 
jorgene skrev:
MB-D200 kostar väl en tusing eller så utomlands. Att jämföra utlandspriser -- och oftast utan moms och tull -- med svenska priser, säger ju egentligen ganska lite.

Jag köpte mitt för just 878,74 SEK från E-bay!
Inkl 2st EN-EL3e batterier och en fjärrkontroll.
För jag tyckte att dom Svenska priserna var för höga! Varför säger det ganska lite att jämföra?
 
Har haft mitt grepp sedan kameran var ny. Dels behöver jag batteritiden när man fotar med 70-200VR som tar en hel del batteri...Tycker det är lite sisådär med byggkvalitén. Mina batterihakar har redan gått sönder en gång. (Lasses fixade på garantin men ändå...) Batterihakarna är alldeles för klena.

Men som tidigare inlägg säger. Vill man ha en kompromisslös kamera med vertikalgrepp är ju D2** som gäller. Tycker ändå att batterigreppet för priset gör jobbet.

Bra också med nödbatterilådan som medföljer, om man sitter i djungeln utan tillgång till ström kan man ju skjutsa in vanliga AA-batterier.

När jag vill ha ett litet hus kan man hänga av greppet eller ta fram D40:n som inköptes idag! :)

/Selfish

/Selfish
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.