Det här var en av Cyberphotos mest erfarna säljare som mig veterligen nästan alltid jobbat där. När jag påtalade att jag liksom många andra drabbats av vänster fokusfel på D800 och samtidigt nämnde att jag inte hört talas om att Canon haft några direkt kvalitetsproblem med sina senaste modeller. Så ställde han sig väldigt frågande till mina påståenden, helt ovetandes och sa att det där var inget de kände till, att det skulle vara något konstigt med någon av Nikon eller Canons modeller.
---
Detta gör mig uppriktigt förbluffad.
Och även Canon har som bekant haft problem med vissa av sina modeller. Vissa 5D Mk III läckte ju ljus via toppdisplayen till sensorn (vilket Canon tätade med svart tape). Och den opålitliga AF-modulen i deras näst senaste EOS 1D-modell tog ju också ett tag innan de medgav och gjorde något åt. Plus en del annat.
---
Ser ingen större anledning till att återförsäljarna skall behöva hålla vare sig Nikon eller Canon om ryggen. Vad säger Pentax och Sony om det?
De är nog synnerligen vana vid att många säljare (och andra) säjer att Canon och Nikon är bäst (eftersom Canon och Nikon är bäst)...
Men ifall du syftar på hur det ligger till med andelen systematiska fel hos dessa, så vet jag att Pentax har haft en del sådana (jag är dock inte så väl insatt i just det systemet). Uppkomlingen Sony har lyckats med att helt undvika systematiska hårdvarufel - hittills inte ett enda på någon av deras systemkameror. Dock var det mycket skriande över A77:an, som drogs med mjukvaruproblem i början (var väldigt seg när man vred på rattarna). FW-uppdateringar fixade detta.
När det gäller reparationer så tror jag att Sony f.n. knappt har resurser ens för att utföra de allra enklaste reparationerna i Sverige, utan skickar kamerorna till något annat land här i Europa för service - kan ta ett par veckor. Å andra sidan är det inte så ofta det behövs, förefaller som att deras kameror sällan behöver servas. Men ev. profotografer behöver förstås ha backup-grejer.
Medan jag skrev hann afe skriva delvis samma saker som jag plitade med. Kan väl bara tillägga att gummi som lossnar finns det många fall av genom kamerahistorien. Under de senaste åren tycks man ha klagat mest på Nikon för detta, men bl.a Canons 650D har jag också sett åtskilliga klagomål över detta. Sedan har jag läst om ett fall av lossnat gummi på NEX-7, och två gånger för samma användare. Detta är dock ännu ett för litet underlag för att utnämnas till ett systematiskt fel, dvs ett fel som rör ett märkbart antal kameror (eller vad det nu än gäller) än enstaka slumpmässiga fel, som alla tekniska prylar förstås kan drabbas av.
.