Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft en j-a tur med mina grejer och inte behövt service. Jo förresten, min gamla D70 behövde reparation men det är många år sedan. Det känns inte som att Nikon tar det där riktigt på allvar. Hoppas på bättring. Det där andra märket som börjar på C har ju en egen verkstad här i Mölndal, har varit där någon gång med kompaktkameror och de har en makalös servicenivå. Något för Nikon att ta efter, Göteborg är ju trots allt rikets näst största stad och storGöteborg har nog rätt många Nikonägare. /Frode
 
Fick tillbaka mina grejer från Nikon igår. D800 plus 70-200 2,8 af-s Gick snabbt, ca 2 veckor totalt. Tyvärr så kvarstod felet. Med min 70-200 2,8 af-s fixar inte kameran att sätta fokus på vänster sida. Blev naturligtvis besviken, för det här måste bara fixas. Har ju precis köpt batterigrepp med stora batteriet, laddare och BL-5 plus ett extra batteri. Det som gjorde mig ännu mer irriterad var det faktum att nu fixar inte kameran att sätta fokus på långa avstånd heller. Innan inskick var min 70-200 knivskarp i mitten och till höger på alla avstånd. Nu är det oskärpa där också på längre avstånd, uppskattningsvis 10 m eller längre. Odugligt, och nu åker den in för tredje gången i sämre skick än någonsin. Kontaktade Nikon som skickar mig en retursedel. Han på Nikon säger att det hela sköts med mätutrustning. Vet inte hur de gör i övrigt men de måste ju fota med kamera o glugg. Spelar ju ingen roll vad mätutrustning säger så länge bilderna blir oskarpa när jag fotar. Det här är inte fråga om inbillning. Helst skulle jag sälja kameran och bara köra på med min D600 men har inte samvete att prångla iväg något som inte är ok. Känner att jag sitter lite i en rävsax här.

Jättetråkigt och man kan ju lätt tro att jag är en skitjobbig kund. Men kan nämna att jag använde min 70-200 igår ihop med min D600 och fotade basket. Det gick kanon, har inga synpunkter på mitt nyinköp där. Den fungerar som förväntat och många bilder var tagna från 50 m+. Skärpan satt som den skulle. Även min 24-70 och 50 1,4 är knivskarpa med min D600. Jag kommer inte ge mig här. Skall ha min D800 med fungerande af.
 
Lika kö för alla

Förstår inte att kundsupporten är olika för en kamera om den är köpt av en amatör eller Pro.
Att någon vill betala en extra försäkring och låta det bolaget fixa till supporten är väl ok.

Eller ska alla som handlar till företag gå före i köerna när de går ut och handlar.

Paul, du är ingen jobbig kund, du kräver bara det som ska vara rätt.
Det är Nikon som är jobbiga.
 
Förstår inte att kundsupporten är olika för en kamera om den är köpt av en amatör eller Pro.
Att någon vill betala en extra försäkring och låta det bolaget fixa till supporten är väl ok.

Eller ska alla som handlar till företag gå före i köerna när de går ut och handlar.

Paul, du är ingen jobbig kund, du kräver bara det som ska vara rätt.
Det är Nikon som är jobbiga.

Det handlar som tidigare skrivits i tråden om att de som har sin huvudsakliga inkomst från fotografering inte ska behöva bli av med sin brödföda. Det handlar inte om att alla som är företagare ska gå före i kön, utan att de vars hela företag bygger på att de kan använda sina arbetsredskap (kameror och objektiv etc) kan utföra sitt arbete.

OnT så håller jag med om att det låter som Nikon har en del att jobba på med kundbemötandet. Självklart ska kamera och optik inte heller bli sämre efter service, då är nått galet.
 
Katastrofdålig av Nikon.

Hur märker du av fokuspunktfelet? har själv en D800, har inte märkt något, TROR JAG! Men det är ju beroende av hur ofta man använder vänstra fokuspunkerna också.
 
Hej.

Kan inte ge någon inblick i Nikon ( fast jag gillar märket ) så äger jag själv Canon och blev CPS för ett par månader sedan. Att få kortet tog två- tre veckor och min första inlämning så lagade de mitt 400 2.8 is på två dagar.

Dock så är det lite tråkigt att tillverkare har "rätten" att reparera en produkt på upp till 4? veckor. Man tycker väl att de borde ta lite hänsyn till vad det är man ha produkterna till samt vilket värde de har.

I ditt fall så lämnar du in ett "proffs" hus vilket inte vem som helst går och köper, där kanske de skulle kunna se till att påskynda reparationstiden lite... NPS eller inte.

Hoppas allt går bra och att din service går snabbt!
 
Katastrofdålig av Nikon.

Hur märker du av fokuspunktfelet? har själv en D800, har inte märkt något, TROR JAG! Men det är ju beroende av hur ofta man använder vänstra fokuspunkerna också.

Om jag tar 4-5 bilder med vänster fokuspunkt, längst ut till vänster och sen tar på exakt samma motiv med den längst till höger så blir resultatet följande. På höger sida är som regel 4 av 5 bilder skarpa ibland alla 5. På vänster sida är i bästa fall 1 bild skarp och vi pratar stillastående motiv. Vid flera tillfällen har jag verkligen varit nogrann med fokuseringen och fokuserat om o verkligen gett kameran alla chanser att hitta fokus på vänstersidan, men inte ens då är träffprocenten högre än max 20%. Problemet finns inte till höger eller med mittpunkten, inte förrän nu dvs, då det blir oskarpt även på längre avstånd.
 
Om jag tar 4-5 bilder med vänster fokuspunkt, längst ut till vänster och sen tar på exakt samma motiv med den längst till höger så blir resultatet följande. På höger sida är som regel 4 av 5 bilder skarpa ibland alla 5. På vänster sida är i bästa fall 1 bild skarp och vi pratar stillastående motiv. Vid flera tillfällen har jag verkligen varit nogrann med fokuseringen och fokuserat om o verkligen gett kameran alla chanser att hitta fokus på vänstersidan, men inte ens då är träffprocenten högre än max 20%. Problemet finns inte till höger eller med mittpunkten, inte förrän nu dvs, då det blir oskarpt även på längre avstånd.

Okej, ska testa det där. Nikon kan kontrollera det ån en, men då måste man lämna in kameran några veckor.... Det är dåligt att Nikon inte informerar om ett fel som är konstaterat och som dom vet om. Det är ju inte säkert man upptäcker detta fel om man inte vet om det, och oskarpa biler kan man ju anklaga sig själv för.

Det enda jag har märkt än så länge är att jag tycker fokusen jagar lite mycket.
 
Hade en märklig upplevelse idag. Helt plötsligt sätter min d800 inte fokus alls. Minst 3meter ur fokus på varenda bild. Byter objektiv afs till afd och det är kvar.
Testar olika inställningar, nada.
In/ut med batteri, ingen skillnad.

Service tänker jag. ( och några andra fula ord)

Tar en rövare och lyfter spegeln med fingret.

Vips funkar det igen!?!
 
Pratade med en av Cyberphotos säljare idag som inte hört talas om att D800 skulle ha ett känt fel med vänster af. Är det nästa led i kundservicen att tillsammans med de större detaljisterna hålla en enad front utåt mot kunderna. Givetvis köper jag inte hans ovetskap för 5 öre, och för mig blir det i slutändan en fråga om förtroende, för hur mycket hjälp får man när ingen vill erkänna att ett fel existerar.
 
Pratade med en av Cyberphotos säljare idag som inte hört talas om att D800 skulle ha ett känt fel med vänster af. Är det nästa led i kundservicen att tillsammans med de större detaljisterna hålla en enad front utåt mot kunderna. Givetvis köper jag inte hans ovetskap för 5 öre, och för mig blir det i slutändan en fråga om förtroende, för hur mycket hjälp får man när ingen vill erkänna att ett fel existerar.

Kan bara hålla med, uselt. Jag har påtalat detta för Nikons kundservice med, te x att det är uselt att de inte går ut med info till kunder. Man ska som kund inte vara hänvisad till att själv leta info på olika fotosajter och bloggar.

Men självklart kan jag få lämna in kameran så kollar dom den..... Men dom påstår sig inte veta något om detta problem utåt, vilket är bullshit.

Dom frågar mig om jag har märkt av nåt problem, hur ska jag det? När de inte har informerat om att problemet finns och hur man ska testa det. Om jag får några suddiga bilder så utgår jag från att det är jag som tabbat mig, inte att det är fel på min dyra kamera.

Detta verkar typiskt Nikon, man ger inte information utåt. Det var samma sak när D800 släpptes och de kunde inte ge något svar alls på leveranstider, inte ens till återförsäljarna. Det kunde dock de andra kameratillverkarna, självklart visste Nikon hur långa leveranstider de har. Men som alltid, locket på.
 
Det var samma sak när D800 släpptes och de kunde inte ge något svar alls på leveranstider, inte ens till återförsäljarna. Det kunde dock de andra kameratillverkarna, självklart visste Nikon hur långa leveranstider de har. Men som alltid, locket på.
Nej det är inte samma sak.
Att inte vilja lova ngt som man inte kan hålla, är en sak.
Att leverera en produkt som inte fungerar som den ska o dessutom inte kunna reparera den, är en helt annan sak.
 
Pratade med en av Cyberphotos säljare idag som inte hört talas om att D800 skulle ha ett känt fel med vänster af.
---
"Hela Internet" vet ju detta... Men den säljaren kanske inte har någon dator?

Sedan tror jag inte att Nikon officiellt har medgett att detta är ett systematiskt fel. Och vad jag vet inte heller det (utanför Nikon) väl kända oljesprejandet i spegelhus och på sensor i deras två senaste fullformatare (oljan sägs komma från spegelmekanismen). Att Nikon inte har skickat ut någon info medför säkerligen att det finns en hel del fotoaffärer där man inte känner till detta, till skillnad från de användare som följer ett antal fotofora på nätet.
.
 
"Hela Internet" vet ju detta... Men den säljaren kanske inte har någon dator?

Sedan tror jag inte att Nikon officiellt har medgett att detta är ett systematiskt fel. Och vad jag vet inte heller det (utanför Nikon) väl kända oljesprejandet i spegelhus och på sensor i deras två senaste fullformatare (oljan sägs komma från spegelmekanismen). Att Nikon inte har skickat ut någon info medför säkerligen att det finns en hel del fotoaffärer där man inte känner till detta, till skillnad från de användare som följer ett antal fotofora på nätet.
.
Det här var en av Cyberphotos mest erfarna säljare som mig veterligen nästan alltid jobbat där. När jag påtalade att jag liksom många andra drabbats av vänster fokusfel på D800 och samtidigt nämnde att jag inte hört talas om att Canon haft några direkt kvalitetsproblem med sina senaste modeller. Så ställde han sig väldigt frågande till mina påståenden, helt ovetandes och sa att det där var inget de kände till, att det skulle vara något konstigt med någon av Nikon eller Canons modeller. Det hade de ingen vetskap om. Tror jag slutar handla där ett tag framöver då jag gärna ser att både Nikon och deras återförsäljare möter sina kunder utifrån ärlighet och förståelse för sånt som faktiskt existerar. Tänker mer att det är Nikon Sverige som skall fjäska för sina återförsäljare. Ser ingen större anledning till att återförsäljarna skall behöva hålla vare sig Nikon eller Canon om ryggen. Vad säger Pentax och Sony om det?
 
Säljare talar ogärna illa om några produkter de säljer, oavsett vad de vet eller inte (oftast inte ...) ;)

Det är förstås trist när sånt här händer, och det är tyvärr inte något nytt. Canon 5D hade också en del oljespill på sensorn, diverse Nikonkameror tappar gummit (liksom Sony NEX-7), 1D MkIII fick massor av kritik för sin AF, Leica M måste justeras av finmekaniker för att få mätsökare och objektiv att lira ihop och så vidare.

Sedan finns det också massor av kameraägare som aldrig drabbas av några problem (oavsett vilket märke de använder), men de hörs och syns inte lika mycket. Läser man bara det som skrivs på nätet är det just nu lätt att tror att både D800 och D600 är måndagsexemplar allihopa, men riktigt så illa är det nog inte.

Men som sagt - för de som drabbas av såna här fel hjälper det ju inte att det finns andra kunder som är nöjda, och då borde tillverkarna försöka hjälpa till så mycket de kan. Det är inte direkt någon fördel för t.ex. Nikon att det just nu skrivits mycket om de här problemen i olika forum, även om de säljer massor av kameror ändå.
 
Det här var en av Cyberphotos mest erfarna säljare som mig veterligen nästan alltid jobbat där. När jag påtalade att jag liksom många andra drabbats av vänster fokusfel på D800 och samtidigt nämnde att jag inte hört talas om att Canon haft några direkt kvalitetsproblem med sina senaste modeller. Så ställde han sig väldigt frågande till mina påståenden, helt ovetandes och sa att det där var inget de kände till, att det skulle vara något konstigt med någon av Nikon eller Canons modeller.
---
Detta gör mig uppriktigt förbluffad.

Och även Canon har som bekant haft problem med vissa av sina modeller. Vissa 5D Mk III läckte ju ljus via toppdisplayen till sensorn (vilket Canon tätade med svart tape). Och den opålitliga AF-modulen i deras näst senaste EOS 1D-modell tog ju också ett tag innan de medgav och gjorde något åt. Plus en del annat.


---
Ser ingen större anledning till att återförsäljarna skall behöva hålla vare sig Nikon eller Canon om ryggen. Vad säger Pentax och Sony om det?
De är nog synnerligen vana vid att många säljare (och andra) säjer att Canon och Nikon är bäst (eftersom Canon och Nikon är bäst)...

Men ifall du syftar på hur det ligger till med andelen systematiska fel hos dessa, så vet jag att Pentax har haft en del sådana (jag är dock inte så väl insatt i just det systemet). Uppkomlingen Sony har lyckats med att helt undvika systematiska hårdvarufel - hittills inte ett enda på någon av deras systemkameror. Dock var det mycket skriande över A77:an, som drogs med mjukvaruproblem i början (var väldigt seg när man vred på rattarna). FW-uppdateringar fixade detta.

När det gäller reparationer så tror jag att Sony f.n. knappt har resurser ens för att utföra de allra enklaste reparationerna i Sverige, utan skickar kamerorna till något annat land här i Europa för service - kan ta ett par veckor. Å andra sidan är det inte så ofta det behövs, förefaller som att deras kameror sällan behöver servas. Men ev. profotografer behöver förstås ha backup-grejer.


Medan jag skrev hann afe skriva delvis samma saker som jag plitade med. Kan väl bara tillägga att gummi som lossnar finns det många fall av genom kamerahistorien. Under de senaste åren tycks man ha klagat mest på Nikon för detta, men bl.a Canons 650D har jag också sett åtskilliga klagomål över detta. Sedan har jag läst om ett fall av lossnat gummi på NEX-7, och två gånger för samma användare. Detta är dock ännu ett för litet underlag för att utnämnas till ett systematiskt fel, dvs ett fel som rör ett märkbart antal kameror (eller vad det nu än gäller) än enstaka slumpmässiga fel, som alla tekniska prylar förstås kan drabbas av.
.
 
Nä, troliogen är det ju en rätt liten andel kameror som krånglar även om det är tillräckligt många för att det skall kunna ses som ett mer utbrett problem än vad Nikon själva vill erkänna.. Det som stör mig är dels det faktum att väntetiderna för service är så skrämmande långa. Dessutom verkar ju inte viljan till att kompensera kunder som köpt grejer för 50000-100000 kr särskilt stor. Jag själv, som tycks förföljd av otur har fått skicka in min kamera två ggr och bägge gångerna kommer den tillbaka med felet intakt. Möjligen var det någon förbättring efter första servicen, men det är dessvärre markanta skillnader så fort man använder vänstersidan på kameran. Efter andra servicen känns det nästan som om felet är värre igen, ungefär som innan jag skickade in den första gången. Visserligen ger man mig en retursedel för inskick genom Schenker men det är ju ett jäkla balt med allt. man väljer dessutom en leveransgång där jag är tvungen att vänta på Schenker för att de skall hämta upp kameran och på samma sätt måste jag vänta vid en förutbestämd adress när den kommer tillbaka. Vi har ju Schenker-ombud i Norrköping som jag skulle kunna lämna och hämta hos. Förstår inte varför det skall behöva bli krångligare för kunden än vad som borde vara nödvändigt. Jag litar ju knappast på att min kamera skall vara ok nästa gång heller, plus att jag kanske får vänta i 4 veckor på det konstaterandet.

Skall dock erkänna att senaste servicetiden var bra. Ca två veckor från inskick till att jag hade den hemma. Men det spelar ju mindre roll när kameran ändå behöver en verkstadsomgång till. Det som kanske gör en mest förbannad är också att om man testfotat med kameran kan man ju inte undgått att märka hur fruktansvärt svårt den har att sätta af på vänstersidan. Ingen tekniker med en gnutta samvete skulle lämna ifrån sig min kamera och hävda att han åtgärdat problemet. Eller så utgår man från att många kunder är dumma i huvudet och inte skall upptäcka att produkten är precis lika bedrövlig efter service som den var innan. Jag har väldigt svårt att se en bra förklaring till varför man skickade tillbaka kameran till mig och hävdar att den är åtgärdad. Dessutom kalibrerad ihop med en optik som det första jag får göra är att microjustera för tillfredställande resultat. Detta är uselt. Har nyligen slängt ut kameran på annons, men jag kommer använda min retursedel och skicka in den igen istället.
 
Att systematiska fel inte medges är illa nog, men det finns absolut INGENTING som gör en kund så upprörd som att få tillbaka en pryl från service med exakt samma problem som innan, eller, som i ditt fall, t.o.m. förvärrat!

Får man sen skicka in prylen t.o.m. en tredje gång, ja då har användarens förtroende för märket ifråga vanligen sjunkit så djupt ner att ett märkesbyte kan vara överhängande. Dock ska i ärlighetens namn sägas att man kan råka ut för detta i stort sett oavsett fabrikat - det finns tyvärr inkompetenta typer utsprida över hela världen. Dock verkar det vara väldigt mycket klagomål på servicen från just Nikon Sverige. Nikon skulle nog inte ha dragit undan mattan för Lasses Kameraservice (om det nu var så det gick till).
.
 
Lasses lade såvitt jag vet ner helt frivilligt, den 1D som hade problem med autofokus var den förrförra (Mk 3), och kollar du t.ex. dpreviews forum är det lätt att se att inte bara enstaka Nex-7 tappar gummit. Annars var det kanske rätt ;)

Att servicen strulat som för Paul är förstås synnerligen dåligt. Samma kamera ska inte behöva skickas in så många gånger, och jag tror han enligt konsumentköplagen har rätt att häva köpet (och slipper sälja den).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.