Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon kit-objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

foppe

Aktiv medlem
Hej alla. Min första post här. Nån gång måste man ju börja.:)

I fredags köpte jag Nikon D50-kitet med 18-55 objektiv, och det som slår mig är att objektivet inte känns som om det passar ihop med kameran. Känns otroligt plastig och "rasslig" jämfört med själva kameran.

Jag letade fram min gamla nikon-utrustning och kollade på mitt Sigma 28-105 som jag köpte tillsammans med min F70 för ett antal år sen. Det objektivet känns mycket mer gediget och känns mer som kvalitet.

Min fråga är då om det är nån fördel att använda sig av de nya objektiven jämfört med det objektiv jag har. Det är ett D-objektiv.

Trevlig sida det här by the way.

/F

Det är ju bara att prova. 18-55:an är väldigt plastig, men är faktiskt ganska bra rent optiskt, så låt dig inte luras. Men visst är det lite trist när det inte känns bra.
Kom ihåg; det är bilderna man ska bry sig om i första hand, inte utrustningen;-) Blir det bra så är det bra, oavsett vad man använt.

Du lyckades förresten lägga ditt första inlägg i fel forum, hehe;-)

Mitt gamla objektiv är ett snäpp mer ljuskänsligt. och lite mer zoom så det känns mer lättanvänt. Har inte a/b-testat dem så jag vet ju inte. Frågan är om jag märker nån skillnad med min begränsande erfarenhet. Sigmaobjektivet jag har är ett 28-105 2,8-4 om jag inte minns helt fel. Har för mig att det kostade runt 2000kr när jag köpte det.
Självklart är det bilderna som man ska bry sig om, men eftersom jag har två val så vill man ju använda sig av det som är det bästa. ;)

Fel forum? Lade jag det inte i nikon-forumet?

/F

foppe skrev:
Mitt gamla objektiv är ett snäpp mer ljuskänsligt. och lite mer zoom så det känns mer lättanvänt. Har inte a/b-testat dem så jag vet ju inte. Frågan är om jag märker nån skillnad med min begränsande erfarenhet. Sigmaobjektivet jag har är ett 28-105 2,8-4 om jag inte minns helt fel. Har för mig att det kostade runt 2000kr när jag köpte det.
Självklart är det bilderna som man ska bry sig om, men eftersom jag har två val så vill man ju använda sig av det som är det bästa. ;)
Eftersom alla har olika prefereser så är det bara du själv som kan prova och se vad som passar bäst. Jag hade saknat omfånget 18-28 otroligt mycket, så jag hade i så fall hellre använt kitobjektivet. Men om du vill ha de längre brännvidderna mellan 55-105 så är ju valet det motsatta.

Fel forum? Lade jag det inte i nikon-forumet?
Jo, men det handlar om objektiv, och det finns ett forum för det också;-)

Aha, ok, ska tänka på rätt forum i fortsättningen... :)

Blir att testa en hel del med objektiven och se hur det blir helt enkelt. Tack för feedbacken iaf....

/F

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto