Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kameror!

Produkter
(logga in för att koppla)

anteo

Aktiv medlem
Hejsan!

Ja undrar om Nikon D60 å D80. Har inte haft någon systemkamera innan så är helt ny på denna frånten så varför inte fråga experterna?? :)

Ja står å velar mellan D60 å D80.. Är där några stora skillnader? Vad skulle ni rekomendera?

Mvh, Andreas Olsson

Största skillnaden är väl att D80 har inbyggd fokusmotor samt är något större, D80 är förövrigt påväg att updateras till D90, så jag rekomenderar att du väntar in den... D300 light.
Är du intresserad av foto mer än vanliga Svenssons så rekomenderar jag dig inte köpa instegsmodellerna utan inbyggd fokusmotor, eftersom det medför att objektivutbudet blir mycket sämre.

/kent

Okej, tack för svaret!

Okej, vad tror du en sån skulle kosta? Är inte så sugen på att lägga ut en halv förmögenhet på en kamera å speciellt inte min första systemare..

Mvh, Ante.

Tackar, japp har också sett det! Därför ja ska försöka få så snabb info som möjligt.. eftersom det var erbjudande..

Vad är igentligen den stora skillnaden mellan D60 å d80? har läst en del under dagen.. Är det AF motorn? att d80 har inbyggd men det har inte d60?

hehe tack ;P Men just nu "orkar" jag inte leta upp info om dem å speciellt inte på en engelsk sida..

Just detta hatar ja på många forum, Man kanske har kollat igenom forumet men då inte hittat något man tycker stämmer in på det man själv undrar å ändå får man bara till svar "använd sök eller kollat forumet"

Varför inte bara svara på en fråga direkt istället för att skriva en massa andra saker å klabba till det? Går SÅ mycket snabbare att bara ge ett svar om man nu kan det istället för att bråka om det.

/ Andreas

hehe tack ;P Men just nu "orkar" jag inte leta upp info om dem å speciellt inte på en engelsk sida..

Lustigt förhållningssätt, du blir inte bara besvarad på din fråga, du blir även hänvisad en länk till mer info men orkar inte leta upp informationen. Varför skulle andra orka att ge dig informationen?

Två klick på länken som gavs hade gett dig denna sida

http://www.dpreview.com/reviews/com...debyside&cameras=nikon_d60,nikon_d80&show=all

Hej Andreas ! Det hjälper inte att bli arg på detta forum för att man inte får
långa snabba svar direkt! Ställde själv en oplanerad och dåligt
utformad fråga för en tid sedan som löd så här: -Är Pentax k200D
en bra kamera? Fick ett kort svar tillbaka av samma man som ville
hjälpa dig (Kent Bergström,Bokeh) som svarade: Ja ! Efter att läst
1 miljon olika trådar om olika saker här på forumet och läst många
hans inlägg och alla hans svar till mig innan jag ställde frågan
hade jag redan uppfattningen att Kent är en mycket erfaren duktig
fotograf,så det korta svaret jag fick räckte för mig.Hade läst på
ordenligt om denna kamera innan både här och utanför forumet,provat
och klämt i butik och jämfört med Nikon D80 innan jag bestämde mig
för Pentaxen,så mitt svar till dig Andreas är att gå till en butik
som MEDIAMARKT där dom har alla modeller av alla märke och prova
och klämma vilket som passar,läs på och förhasta dig inte med ett
köp som du sedan ångrar.En sak till,tänk på att det finns fler
märke än Nikon (denna Nikon-hysteri !) som är lika bra ! glöm inte
bort minneskort och en väska/ryggsäck som rymmer lite mer utrustning
skippa den lilla väskan som dom flesta kedjor försöker lura på folk
för 3-400kr,dom rymmer knappt kameran ! Vill du ha Nikon skippa D60
och kör på D80 som är billig nu,du får mera kamera !

NETONNET pris ex. Pentax K200D Med 2st objektiv 18-55mm och 50-200mm,
6.390 kr (lika bra som D80,fast enligt mig-bättre!)

Sony A300 med 2st objektiv 18-70mm och 55-200mm,har
jättebra liveview om du föredrar det 7.290kr

MEDIAMARKT pris ex Nikon D80 med 18-55mm 5.990kr,köp gärna till en
extra telezoom

Lycka till Andreas vad du än väljer och tack än en gång Kent Bergström
och alla andra här på forumet för er hjälpsamhet när man har frågor,
det är ju ändå användarna i slutändan som är experterna för sina olika
märke och utrustning !

Tjena Jonas!

Jag blev absolut inte arg, då hade mitt sätt att skriva varit helt annorlunda. Tycker bara att man kan ge ett svar på frågan om någon ställer den. Eller om man nu skickar en länk så är ju en direkt länk mycket bättre!

Tackar er båda för svaren och nu är man utvilad å pigg igen så då blir det till att läsa vidare.

Mvh, Andreas

Tjena Jonas!

Jag blev absolut inte arg, då hade mitt sätt att skriva varit helt annorlunda. Tycker bara att man kan ge ett svar på frågan om någon ställer den. Eller om man nu skickar en länk så är ju en direkt länk mycket bättre!

Tackar er båda för svaren och nu är man utvilad å pigg igen så då blir det till att läsa vidare.

Mvh, Andreas

Jag vet inte exakt vad du är ute efter. Men bägge kamerorna är bra. Avsaknad av af-motor ser jag som ett stort minus då skillnaden i pris är så liten. Mitt hetatste tips till dig är dock ändå D90 som snart är på gång. Inte för att den tillför nybörjaren särskilt mycket, utan för att den har en mycket bra filmfunktion. Idag ångrar jag mitt köp av en videkokamera för nästan 10000 då en D90 varit till mer nytta för mig. Kanske säljer jag min videokamera och slår till på D90, ett litet och smidigt andrahus. D90 plus Tamrons 17-50 2,8 blir en perfekt kombination.

Tack för svaret, men som ja tror att ja skrev innan är jag inte intresserad av att slänga ut tio tusentals kronor på en kamera, så en d90 är inte intressant då den antagligen kommer ligga över 10 tusen. Är bara en vanlig svenson som kommer använda kameran till alldagliga saker.. kommer nog bli en del djur bilder å även blåljusbilder när tid å plats funkar.

Mvh, Andreas

D90 kostar under 9000 kr, dvs ungefär 2000 kr mer än D80. Enligt min uppfattning är D90 mycket mer prisvärd än D80.

Okej, är det bara huset då eller? är ändå en del pengar för en kamera, har använt en system kamera 1 gång, så behöver inte någon värsting kamera..

Köp en D40 istället - samma kamera som D60 med obetydligt mindre antal pixlar (6MP istället för 10 = ingen större skillnad) och går att hitta för lite över 3000 komplett med normalzoom.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto