ANNONS
Annons

Nikon J2 vs J3 vs J4

Produkter
(logga in för att koppla)

Dressyrnordis

Ny medlem
Hej!
Ganska nybörjare på foto o har helt fastnat för Nikons J modeller som ligger i min prisklass o verkar passa mina fotointressen. Men vad skiljer dem åt?
Jag tar mkt actionbilder o vill även kunna film med bra kvalité. De skiljer ju inte så mkt i pris men ska man nöja sig med en J2? Vill som sagt kunna ta bra foto o film på motiv i rörelse i dagsljus. Skärmupplösning, utseende, blixt o fota i skymning är inget som intresserar mig. Någon som kan ge mig lite tips :)

J2 är en äldre kamera med "bara" 10 Mpix. Enda fördelen som den har mot sina yngre bröder är att den har IR-port och därför kan fjärrutlösas ned en ML-M3.

J3 är den kamera jag har. Den har 14 Mpix, men kan inte fjärrutlösas med mindre än att man stoppar in en WU-1a i den.

J4 har 18 Mpix och har inbyggd WiFi.

Tog bort korspostningen i köpråd, eftersom det räcker med en tråd om samma sak :)

/Mod

Även J5 finns ju om vi skall vara petiga ;)

Om du med actionfoto menar t.ex. extremsport och med film i bra kvalitet menar som det brukar se ut i sådana filmer så hade jag definitivt gått på J4. Den kan filma 1080p i 60 fps till skillnad från J3 som inte klarar mer än 30 fps. Det är ju ganska viktigt om du vill ha lite slow-motion på filmen.

Och med tanke på att prisskillnaden enligt prisjakt bara är 800 kr så hade jag definitivt gått på den nyare av modellerna.

Jag är ägare av Nikon J1 (J2 har samma sensor som J1) och Nikon J3. Jag skulle inte rekommendera någon av dessa om du är det minsta petig med bildkvalitén. Raw filerna från båda dessa sensorer är sämre än vad min snart 6 år gamla Panasonic LX3 som har en riktig liten sensor kan leverera. Så här har Nikon verkligen misslyckats. Är du efter supersnabb autofokus, och rakt igenom en supersnabb kamera så är de fantastiska!

Vill du snygga bilder direkt ur kameran så kan jag rekommendera Olympus m43 kameror. Grymt fina färger och nästan alltid bra exponerat och även dessa är ganska snabba, men framförallt så är bildkvalitén ljusår bättre än vad Nikon J1-J3 kan prestera.

Jag är ägare av Nikon J1 (J2 har samma sensor som J1) och Nikon J3. Jag skulle inte rekommendera någon av dessa om du är det minsta petig med bildkvalitén. Raw filerna från båda dessa sensorer är sämre än vad min snart 6 år gamla Panasonic LX3 som har en riktig liten sensor kan leverera. Så här har Nikon verkligen misslyckats. Är du efter supersnabb autofokus, och rakt igenom en supersnabb kamera så är de fantastiska!

Vill du snygga bilder direkt ur kameran så kan jag rekommendera Olympus m43 kameror. Grymt fina färger och nästan alltid bra exponerat och även dessa är ganska snabba, men framförallt så är bildkvalitén ljusår bättre än vad Nikon J1-J3 kan prestera.

Tack! Vet inte riktigt hur petig jag är med bildkvalitet egentligen, tyvärr är det inte så många foton som blir på papper ;-) men säg man skulle göra A4 utskrift från J3 menar du att bilden blir kornig då eller är det färgåtergivningen som blir kass?

Jag har själv en J2 och tycker inte att det är några uppenbara problem med bildkvaliteten. Men visst, olika reviews påpekar ofta att den lilla sensorn skapar vissa problem på högre iso-tal.

Men att det skulle vara ljusårs skillnad som MrKarisma påstår ovanför tror jag inte en sekund på.

Givetvis kan du göra A4-utskrifter med både J2, J3 och J4.

Du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer och som nybörjare kommer du aldrig uppleva någon som helst skillnad på bildkvalitet mellan olika kameror. Det handlar helt enkelt mer om hur du fotar och med vilket objektiv än sensorprestandan ;)

Som jag skrev ovan, har du råd med J4, ta den. Då får du en modern kamera till ett bra pris.

Tack för svar o tips!
Nu har jag ju fått storhetsvansinne o grym beslutsångest...
Snurrar runt med alla slutartider, ISO o sekvenstagning;-)
Har kollat lite på andra oxå:
* NikonD5200, D3300
* OlympusE- M5, E-M10, E- PL7
* Canon eos M, 650D, 1200D

Tacksam för tankar kring dessa eller andra förslag :)

Ja, om du nu öppnar den påsen så blir det en annan fråga ;)

Glöm Canon Eos-M, den är allmänt accepterad som ett misslyckande. Däremot finns nya Eos-M3 som skall vara riktigt vass.

Sen nämner du en massa "klassiska" systemkameror. Då är ju frågan, vill du ha en stor systemkamera? För även om D3300 är Nikons minsta så är den betydligt biffigare än en J4. Det blir ett helt annat projekt att ta med en systemkamera jämfört med en spegellös som lätt går ner i jackfickan/handväskan.

Gå till mediamarkt eller motsvarande och känn lite på kamerorna. Vill du har stor eller liten liksom? Det finns otaliga trådar här om för och nackdelar med spegellöst kontra vanlig systemkamera.

När du väl valt spegellöst eller vanlig så spelar det inte så stor roll vad du väljer. Mitt tips är dock att köpa så nya modeller som möjligt. Det kommer garanterat nån forumräv här snart och påpekar att du borde köpa en begagnad D300. Gör inte det.

Slutligen kommer specifika tips på vad jag hade köpt (med det inte sagt att andra märken är dåliga):

Spegellös: Nikon J4
Vanlig: Nikon D3300 (med 18-55 VRII)

Jag håller med om att det dynamiska omfånget och brusnivåerna inte är något att hurra för. Där märks det verkligen att sensorn bara är 1". Å andra sidan så kan förlängningsfaktorn på 2,8 vara väldigt användbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar