Stefan70
Ny medlem
Hej alla!
Jag behöver lite råd och input från er angående ett köp jag planerar. Jag har fotograferat förr med systemkameror men nu är det dags att ta upp hobbyn igen.
Kamerahus: Nikon D7200 (DX)
Objektiv: Nikon Nikkor AF-S 24-120/4,0 G ED VR (FX)
Själva huset känns mycket prisvärt, speciellt jämfört med nästa steg D750 full frame (ca dubbelt upp i pris) men, på objektiv sidan (DX) känns objektiven antingen rätt dyra eller för lite "bang for the buck" t ex ofta medföljande 18-140 zoom som ger en prisskillnad på endast 2000kr om man köper D7200 kombon.
FX objektivet 24-120 ligger på ca 8000kr med fast f4.
Så, efter att ha läst tester efter tester känns det som om jag snöat in mig på DX kamera med FX objektiv. Tanken är det skall vara ett allround objektiv för bättre hobbyfotografering.
(Jag är klar över att den upplevda brännvidden ligger på 36-180mm)
Är jag ute o cyklar?
Vänliga kommentera och kom med förslag allt efter er egen erfarenhet.
Tack på förhand
Jag behöver lite råd och input från er angående ett köp jag planerar. Jag har fotograferat förr med systemkameror men nu är det dags att ta upp hobbyn igen.
Kamerahus: Nikon D7200 (DX)
Objektiv: Nikon Nikkor AF-S 24-120/4,0 G ED VR (FX)
Själva huset känns mycket prisvärt, speciellt jämfört med nästa steg D750 full frame (ca dubbelt upp i pris) men, på objektiv sidan (DX) känns objektiven antingen rätt dyra eller för lite "bang for the buck" t ex ofta medföljande 18-140 zoom som ger en prisskillnad på endast 2000kr om man köper D7200 kombon.
FX objektivet 24-120 ligger på ca 8000kr med fast f4.
Så, efter att ha läst tester efter tester känns det som om jag snöat in mig på DX kamera med FX objektiv. Tanken är det skall vara ett allround objektiv för bättre hobbyfotografering.
(Jag är klar över att den upplevda brännvidden ligger på 36-180mm)
Är jag ute o cyklar?
Vänliga kommentera och kom med förslag allt efter er egen erfarenhet.
Tack på förhand