Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
D 70 för den amerikanska marknaden har fenor, mängder med kromdetaljer och finns i pastellfärger av gult, turkos, blått och rosa.
Detaljer men ändå......
Us
 
Re: USA CE EU etc

ROYSAN skrev:
Jag vidhåller att det är mycket ekonomi i att spara några tior på att ha flera versioner av en produkt.
Idag görs produktione av exvis kreskort till elektronik i ytmonteringsrobotar.
det tar bara 30 minuter att lägga in en programvara för at göra en annan version. 30 minuter inklusive att mata maskinen med de komponetkasseter som behövs.

Vad är detta för snack om att lägga in programvara mm mm i ytmonteringsrobotar? Det ser inte ut som man har god inblick i ett produktionsflöde inom ytmontering om man uttalar sig så, och kan mao låta bli att skriva om det.
Att rigga en lina för volymproduktion tar för övrigt åtskilliga timmar, upp till ett dygn). Det beror givetvis på vilken typ av lina man pratar om. Men man riggar med fördel atiklar (komponenttyper) för flera "varianter" av samma kretskort. Sedan matar man ytmonteringsmaskinen med samma typ av mönsterkort för dessa varianter, men kan när som helst på några sekunder skifta till en annan monteringsfil som innehåller en annan BOM-fil. (Bill Of Material)
Att stoppa linan för att rigga om, det är då det kostar flis. (Ställtid kallas den tiden)
Givetvis så klassar man i detta fall kameran för alla världsdelar. Det kan jag slå mig i backen på.
Jag upplever denna diskussion som att någon har något emot att vi köper en direktimporterad D70 någon tusenlapp billigare.

Mats// som råkar jobba som produktionstekniker inom elektronikindustrin och som dagligen genererar monteringsfiler off-line. Så det så! ;)

PS. Ulf, förmodligen är den mycket STÖRRE i USA också. DS
 
Senast ändrad:
Re: USA EU CE märkning

ROYSAN skrev:
en anna sak är ju att sådana här produkter har världsgaranti, och skall den fungera måste det ju vara versioner som går att köpa o serva i de olika läderna/världsdelarna.
Garantin på en D70 köpt i USA gäller inte i Sverige. Däremot har optik och analoga kameror världsgaranti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.