Annons

Nikon från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var i kontakt med en kille som sålde fabriksnya Nikon d70.
Hans bror var generalagent för Nikon i USA.
(Enligt honom själv)
Han påstår att Nikons produkter i USA skulle skilja sig från exempelvis en Nikon D70 köpt i Asien.
Stämmer detta eller kommer alla Nikons kameror från samma källa?

mikael
 
Så vitt jag vet så tillverkas både kamerahusen och kit-optiken till D70 i nikons fabrik i Thailand.
 
Han menade nog att Amerikanska marknaden hade hårdare kvalitetskrav. Kanske tillverkas i samma fabrik men med olika kvalitéer?
 
mikael214320 skrev:
Han menade nog att Amerikanska marknaden hade hårdare kvalitetskrav. Kanske tillverkas i samma fabrik men med olika kvalitéer?

Hårdare krav än vem? Har i och för sig svårt att tro att asiatiska konsumenter (=asiatiska marknaden) är mindre nogräknade än amerikanska d:eek:. Men bäst är kanske om du kan fråga honom vad han menade...
 
Håller med jan!

Har ytterst svårt att tänka mig att nikon sverige skulle köpa in en billigare variant av kameran, till ett land som sverige där befolkningen i högsta grad är medvetna om kavlité inte minst när det gäller elektronik.

Men inget är ju omöjligt i den här världen där allt styrs av pengar. På min D70 med kit-gluggen (18-70) står det i alla fall "made in thailand".
Vet inte vad ni andra tycker men är det inte rätt dumt att spekulera i det här. Vill man veta sanningen är vet väl bara att ringa nikon sverige och nikon usa om man nu känner att man har tid och lust.

Trevlig sommar!
 
Jag förstår inte idén med att en tillverkare skulle lägga tid och energi på att tillverka samma produkt enligt två specifikationer. Det skulle leda till mer problem än vad det ger fördelar.

Det är sannolikt riktigt att det finns skillnader i det som ligger i kartongen. Dels är sannolikt handboken för USA skriven på anmerikansk engelska och spanska, samt att kabeln till batteriladdaren är avpassad för utformningen av eluttagen.

Sedan kan de mjuka värderna som garantivillkor skillja sig åt.

Men visst är det praktiskt att ha en bror att referera till...
 
Generelt bland tillverkarna så håller man inte olika kavaliter på en produkt i en fabrik, skilnader kan förekomma mellan olika fabriker på olika kontinenter. Jag har inte koll på just Nikon men har svårt att tro att dom skiljer sig ur mängden.
 
RolandM skrev:
Jag förstår inte idén med att en tillverkare skulle lägga tid och energi på att tillverka samma produkt enligt två specifikationer. Det skulle leda till mer problem än vad det ger fördelar.

Det är sannolikt riktigt att det finns skillnader i det som ligger i kartongen. Dels är sannolikt handboken för USA skriven på anmerikansk engelska och spanska, samt att kabeln till batteriladdaren är avpassad för utformningen av eluttagen.

Sedan kan de mjuka värderna som garantivillkor skillja sig åt.
Tror Roland har rätt, endast vissa skillnader i t.ex bruksanvisning och sådant.
Dessutom gäller inte garantin på en D70 i Sverige om den är köpt i USA.
 
Han kunde iallafall ordna en ny D70 med Nikkor 18-70dx objektiv för under 12000kr.
Kanske man är lite väl girig om man nappar. Förmodligen säkrare att köpa från pålitlig källa. Ganska drygt också om man behöver adapter för att ladda baterierna.
Däremot borde väl garantin vara internationell?
 
mikael214320 skrev:
Han kunde iallafall ordna en ny D70 med Nikkor 18-70dx objektiv för under 12000kr.
Kanske man är lite väl girig om man nappar. Förmodligen säkrare att köpa från pålitlig källa. Ganska drygt också om man behöver adapter för att ladda baterierna.
Laddaren, iallafall till D100, funkar både i USA och Sverige. Men en adapter för vägguttaget behövs, som du säger.

Däremot borde väl garantin vara internationell?
Inte på digitala kamerahus. Objektiv och analoga kameror däremot köpta i USA har garanti som gäller i Sverige.
 
USA vs EU kameror

Sedan c:a 1996 krävas att alla produkter som marknadsförs och tas in genom Eu muren är CE märkta.
En Amerikask kamera har inte CE märke o får därför inte tas in i EU.
Skillanden då?
CE märkningen innebär en massa tekniska krav, ett är radiostörninagr båd till o från kameran. Exvis skall inte kameran börja göra fel om man sänder med en komradio eller mobiltelefon på nära håll. Kamerna skall heller inte störa komradio, rundradio, TV eller GSM.
En modern kamera med elektronik processor, minnen etc har alla dessa saker, dvs den kan ha svårt att samexistera med exvis radio stationer TV etc.
Därför krävs vissa nivåer för sådant.
Det finns killnader i dessa krav på kamror för olika marknader. Vilka läder som har hårdast krva är svårt att veta. det skulle kräva en mycket omfattande genomgång av de standarder som finns.
Ett exemple är att till vissa versioner, exvis de till EU med CE märke, finns stora ferrit filter på öerföringsladdar, batterieliminatorer, ladddare, för att stoppa störninagr både in o ut ur kamera o tillbehör.
Klart att tillverkaren vill göra versionera precis till de krav som ställs. Exvis om USA modellen inte behöver dessa filter på sladdarna så spar man in på dem Men kräver CE märkningen filter som ksotar en tjuga så måste de ju sätta dit, tillsammans med CE märket.
Skall man köpa i USa och ta hem måste man kunna bevisa att kraven stämmer överens eller är hårdare på den verion man köpt utaomlands.
Kalrt att tullen ännu ine kan detta. men intensionen av EU är att det skall ske, dvs tullen skall kolla om du kommer med en CE märkt produkt eller inte in till EU. Annars skall den tas om hand.....
Så se till att du köper med CE märke för att var säker.
jag jobbar med inport o teknik för komradio o vi håller ofta på med dessa frågor. För radiosändare gäller CE och R&TTE mörkning. Allt för att EU skall nås av goda produkter som gör attt de kan samexistera.
Vem vågra prova om kameran håller för en GSM på 5 cm avstånd??? USA ASIEN eller EU version???
 
Skulle inte tro att det skiljer någonting mellan versionerna.
Iofs så kanske Nikon kör mot specifika kundordrar men jag ser ingen produktionsekonomisk vinst med att göra 3 olika standarder med ytterst små skillnader.
Min D100 har både CE märkning och FCC som väl är en USA märkning om jag inte misstar mig och jag kan tänka mig att detsamma gäller för D70.
 
USA EU CE märkning

OK att D70 har både CE o FCC märke, låter bra. det är ganska ovanligt att produkter har flera
typgodkännanden.
Jag håller dock inte med om att det inte skulle vara lönsamt att inte göra flera varianter av en pryl för olika marknader.
det här är ju en graj som det säljs 100 tusentals av, kan man då spara 20kr på alla som skall till Eu eller 30Kr på alla som skall till USA så klart att man gör det.
en anna sak är ju att sådana här produkter har världsgaranti, och skall den fungera måste det ju vara versioner som går att köpa o serva i de olika läderna/världsdelarna.
 
Fast det finns en hel del som äter upp den där "vinsten" på insparat material.
Du måste då köra ordrar specifikt mot olika marknader och får ökade ställkostnader, sämre flöden på produktionslinjerna m.m

Fast det var ju inte huvudfrågan i tråden och jag är på väg till Piteå för att dansa och le.
 
USA CE EU etc

Jag vidhåller att det är mycket ekonomi i att spara några tior på att ha flera versioner av en produkt.
Idag görs produktione av exvis kreskort till elektronik i ytmonteringsrobotar.
det tar bara 30 minuter att lägga in en programvara för at göra en annan version. 30 minuter inklusive att mata maskinen med de komponetkasseter som behövs.
Kan mandå klara sig med exvis ett parkondensatorer mindre i en Asien verion, ett filter mindre, en bilougare stickpropp etc Så gör man det.
I vissa fall hadnlar detta med olika verioner om att bromsa svartimport och skydda imporöterena i resp världsdel oxo.
Men dessa produkter har man ju satsat på värdls garanti o inga sådan saker.
Föresten är en Nikon D70 en bra kamera???
 
Är det bara så "bara"? Det räcker inte med att spotta komponenter på ett kretskort. Lödfel, trasiga komponenter och banor, testplaster, reparationsrutiner, lager av extra komponenter, etc och personal som skall ha koll på det.
 
Re: USA CE EU etc

ROYSAN skrev:
Jag vidhåller att det är mycket ekonomi i att spara några tior på att ha flera versioner av en produkt.
Idag görs produktione av exvis kreskort till elektronik i ytmonteringsrobotar.
det tar bara 30 minuter att lägga in en programvara för at göra en annan version. 30 minuter inklusive att mata maskinen med de komponetkasseter som behövs.
Kan mandå klara sig med exvis ett parkondensatorer mindre i en Asien verion, ett filter mindre, en bilougare stickpropp etc Så gör man det.
I vissa fall hadnlar detta med olika verioner om att bromsa svartimport och skydda imporöterena i resp världsdel oxo.
Men dessa produkter har man ju satsat på värdls garanti o inga sådan saker.
Föresten är en Nikon D70 en bra kamera???
Jag skulle snarare påstå att ett "onödigt" produktionsstopp på 30 minuter i en tillverkningsprocess är oförsvarbart. Det kostar bra mycket mer än att bara programmera om en robot. Nu vet inte jag hur många kameror som fabriken i thailand spottar ur sig, men räkna på vad ett produktionsbortfall på en halvtimme skulle kosta i antalet färre producerade enheter över ett dygn och slå ut inkomstbortfallet av dessa enheter så kommer man snart att märka att det inte lönar sig. Glöm inte heller bort att kalkylera vad de olika versionerna skulle kosta i framtagning, allt från konstruktion och produktionslinjeutformning till testning. Det är alltså inte enbart att ändra komponentsammansättning på ett kretskort, dessa enheter ska leva upp till olika krav och gå specifikt mot olika marknader och detta kostar pengar i en produktion som ska vara så effektiv som möjligt.

Att klassa en produkt med världen som marknad för två standarder (FCC och CE) är ingen ovanlighet, speciellt inte komponenter som inte är beroende av omgivande standard. Se bara på datorkomponenter. Till och med nätaggregat är anpassade för flera olika marknader.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.