Giva
Medlem
Hej.
Detta blir mitt första inlägg efter att varit medlem i ett par år men återfått ett intresse för fotografering.
Jag är på väg att köpa en digital D200 men vilka objektiv är oklart.
Men vid sidan om vill jag även ha en manuell kamera som kan kompletteras med de objektiv jag kommer att välja till D200.
Jag har tittat lite på Nikon FM2N / Nikon FM3A
Fråga
1) Vad är egentligen de största skillnaderna kameror emellan?
Jag är i nybörjastadiet men jag har sett någonting om DX optik eller om det nu heter G optik inte ska fungera till analoga kameror.
Fråga
2) Hjälp att reda ut hur optiken mellan digitalt vs. analogt fungerar?
Min inriktning för min analoga kamera skulle vara att fota främst med Fisheye objektiv, men säkert i framtiden även med andra objektiv.
Detta fisheye objektiv som jag ännu inte äger ska fungera även till min digitala D200 och analogt.
Fråga
3) Det objektiv som säljs nytt:
10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye-Nikkor
Kommer detta fungera perfekt till någon utav de analoga kameror jag föreslagit?
Men även en annan fråga, kan jag komma billigare undan med ett fisheye objektiv om man hittar något begagnat. Finns det något begagnat ifrån "tiden" som även skulle fungera lika fint till en digital kamera?
Tack på förhand.
Detta blir mitt första inlägg efter att varit medlem i ett par år men återfått ett intresse för fotografering.
Jag är på väg att köpa en digital D200 men vilka objektiv är oklart.
Men vid sidan om vill jag även ha en manuell kamera som kan kompletteras med de objektiv jag kommer att välja till D200.
Jag har tittat lite på Nikon FM2N / Nikon FM3A
Fråga
1) Vad är egentligen de största skillnaderna kameror emellan?
Jag är i nybörjastadiet men jag har sett någonting om DX optik eller om det nu heter G optik inte ska fungera till analoga kameror.
Fråga
2) Hjälp att reda ut hur optiken mellan digitalt vs. analogt fungerar?
Min inriktning för min analoga kamera skulle vara att fota främst med Fisheye objektiv, men säkert i framtiden även med andra objektiv.
Detta fisheye objektiv som jag ännu inte äger ska fungera även till min digitala D200 och analogt.
Fråga
3) Det objektiv som säljs nytt:
10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye-Nikkor
Kommer detta fungera perfekt till någon utav de analoga kameror jag föreslagit?
Men även en annan fråga, kan jag komma billigare undan med ett fisheye objektiv om man hittar något begagnat. Finns det något begagnat ifrån "tiden" som även skulle fungera lika fint till en digital kamera?
Tack på förhand.