Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)
besvärligt

Jag tänkte göra det ännu mer besvärligt för dig genom att föreslå att du köper begagnat.
Du kan få en klart vassare kamera för de pengarna.

mvh Marcus
 
nä det kommer bli nått nytt för det ska vara en examenspresent.... vill inte krångla till det för mor min =)
 
Eos 300/300v har en del marknadsmässiga fördelar.
Eos 300 har vad jag läst, sålt mest av alla systemautofokuskameror så beg, marknaden är således stor.
SÅ att finna bättre beg. gluggar är allså inget problem.
Canon har även ett väldigt stort antal gluggar som passar med kameran, och det viktigaste är ju inte huset utan gluggarna!
 
Supernöjd!

Jag har haft min F75:a i en månad nu och kan säga att den verkligen uppfyller mina krav på en kamera i den prisklassen. I och för sig så inser jag kanske att man om några år vill ha bättre och dyrare grejjer, men det beror nog bara på att jag återfunnit mitt behov att köpa saker(läs: materialist). Någon jämförde med Canon 300/300V vilket är en bra kamera, men eftersom jag förutom en 500 haft dåliga erfarenheter av Canon så valde jag bort den. Minolta Dynax 5 är en liten, nätt och ganska rörig kamera om man frågar mig. Den är så lätt och liten att man nästan tror att det är en kompaktkamera med systemkamerans finesser. Inget man vill ha om man är ute efter en stabil kamera. Jag ger F75 4.5 på en skala till 5, den uppför sig utmärkt. Exponeringskomesationen är INTE svår, och den pressar filmen precis som när man anger ett annat ISO-tal.

Hoppas du finner det du söker.
 
tråkigt att du hade problem med 500:an. Vad vad det för fel?
har skaffat den 500 till syrran.
 
pola skrev:
tråkigt att du hade problem med 500:an. Vad vad det för fel?
har skaffat den 500 till syrran.

Nope, inser att du antingen misstolkade mig, eller att jag skrev helt galet. Jag och min flickvän hade hennes Canon eos 500(den heter ngt. annat i USA) när vi reste runt i Laos i 4 veckor. Den tyckte jag var väldigt bra, och speciellt tålig är den eftersom vi inte hade någon kameraväska, utan lindade in den i en sjal. Väldigt fina bilder och en god vän på resan. Annars har jag inte haft så bra erfarenheter av Canon. Har några kompisar som har 300:an, och verkar nöjda. Detta är något som jag fått för mig efter mina erfarenheter, och kanske inget ska ligga som grund andras eventuella inköp. Du gav henne säkert en grym kamera.
 
roninen skrev:
och finns det nån som kan slänga upp nån länk till nån bild som ni vet är tagen med en F75:a?

/robin

Ja.. det säger precis................ingenting om kameran...Det berättar mer hur bra optiken är..knappast hur bra kameran är.. Sen gäller det även att kunna göra en korrekt exponering..
 
wennerstrom skrev:
Sådär våldsamt svårt och bökigt är det ju nu inte.

För en nybörjare tror jag det är enklare att förändra kamerans känslighet än att använda exponeringskompensation vid de tillfällen som en förändring av filmkänsligheten är viktig. Särskilt om man fotar i ljusmässigt besvärliga miljöer och man där vill använda automatikläge med exponeringskompensation. Då har man ett problem om exponeringskompensationen redan är upptagen med att försöka emulera en förändring av filmkänsligheten. Jag tycker det är mycket enklare att förändra filmkänsligheten, och sedan använda exponeringskompensationen på vanligt sätt.

Kamerorna i denna prisklass, och lägre, är tämligen lika varandra. Alla har bra autofokus, bra exponeringssystem (Pentax exponerar bäst enligt många tester som gjorts, men skillnaden är liten), likvärdig byggkvalitet etc. Ingen av dem tar egentligen bättre bilder än någon annan, eftersom detta mer beror på fotografen och på optiken än kameran.

Personligen ser jag ingen fördel med att välja en kamera där man måste använda s.k "work-around" lösningar för att komma runt avsaknaden av vissa funktioner, när konkurrenterna inte saknar dessa funktioner och dessutom är några hundralappar billigare. Trots allt har konkurrenterna allt det som F75:an har, bara ännu mer - till lägre priser.

Minolta Dynax 5 är i stort likvärdig med den dyrare Nikon F80:n - om vi betänker teknisk prestanda och finesser - till ett pris som ligger flera hundra under F75:an. Jag tror den är en bättre kamera att växa med, jag köper inte argumentet att man ska köpa en kamera för att lära sig och sedan sälja den för att köpa en annan kamera när man har lärt sig. Jag tycker personligen att det verkar billigare att köpa en kamera som klarar båda situationerna.

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.