Annons

Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
hej är på väg att köpa en Nikon F75, jag är nybörjare. finns det nån som vet nått om den så jag vet innan jag köper? ...och finns det nån som kan slänga upp nån länk till nån bild som ni vet är tagen med en F75:a?

/robin
 
Hej!

Jag har själv en F75 men jag är också nybörjare. Har du mer specifika frågor om kameran så kan jag nog hjälpa till.

Jag köpte en F75 för att jag ville ha en systemkamera som passar mig som nybörjare. Den har vari-program (fotografera sport, porträtt, landskap etc.), med även bländar-, slutarautomatik och helt manuellt.

Detta ser jag som en fördel då kameran i början sköter exponeringen automatiskt med vari-programmen och samtidigt lär man sig vad kameran sätter exponeringstiden och bländaren till. Med tiden kan man då börja fotografera mer eller mindre manuellt.

Hoppas det hjälpte lite!

Mvh

Mikael
 
roninen skrev:
hej är på väg att köpa en Nikon F75, jag är nybörjare. finns det nån som vet nått om den så jag vet innan jag köper?

F75:an är en trevlig kamera i ett nätt format, men tyvärr har den några onödiga begränsningar:

* Endast automatisk inställning av filmens känslighet (ISO). Man kan alltså inte påverka inställningen manuellt, och detta är en nackdel när man vill köra film efter en annan känslighet än den nominella. Att köra film på annan känsliget kallas för att pressa film, och detta kan vara bra för att få fram vissa effekter. Själv kör jag ofta Agfa RSX 50 ISO på 100. Vissa filmer kan må bra av en lätt justering av känslighetsvärde, jag vet fotografer som kör Fuji Velvia (ISO 50) på ISO 40. Det finns även speciella filmer där tillverkaren rekommenderar att man experimenterar med filmkänslighet. Detta är alltså inte möjligt med en F75:a, men det är möjligt med alla konkurrenter i klassen (Canon EOS 300V, Minolta Dynax 5 m. fl.)

* Inget uttag för trådutlösare. Ja, till skillnad från konkurrenterna så saknar F75:an uttag för trådutlösare. Trådutlösare används tillsammans med stativ för att minimera skakningskänslighet när man tar en bild, väldigt användbart vid natur- och närbildsfotografering. F75:an har dock en annan lösning - en trådlös fjärr, men nackdelen med en trådlös är att den går på batterier och detta blir en extra utgift som inte behövs med konkurrenterna.

* Spotmätning endast i kombination med exponeringslås. I automatiklägena så trycker man ner exponeringslåset för att göra en spotmätning och då låses även exponeringen. Spotmätning är bra när man kör diafilm, eftersom dia kräver en nogrannare exponering än vanlig färgfilm. Spotmätning innebär att kameran mäter från en liten punkt i mitten av bilden. Genom att spotmätningen är kopplad till exponeringslåset, är det inte möjligt att använda spotmätning i manuellt läge. Med konkurrenterna så är spotmätning fritt tillgängligt.

Sedan så har konkurrenterna i denna prisklass höghastighetsmöjlighet med blixtar och dessutom snabbare motordrivning, men det är saker som inte direkt spelar någon roll för nybörjare men det kan knappast vara någon nackdel att de finns utan att det kostar mer.

Detta är några saker som gör F75:an underspecificerad jämfört med konkurrenterna och jag tycker den definitivt är för dyr jämfört med vad den ger. Konkurrenterna erbjuder fler möjligheter till kreativ kontroll utan att de kostar mer. Och alla konkurrenter har bildlägen, som F75:an ("vari-program") så jag tycker inte det finns något egentligt skäl att välja den. Bästa Nikon är F80:n.

Med vänlig hälsning
Roland
 
paladin79 skrev:
Jag köpte en F75 för att jag ville ha en systemkamera som passar mig som nybörjare. Den har vari-program (fotografera sport, porträtt, landskap etc.), med även bländar-, slutarautomatik och helt manuellt.

Detta ser jag som en fördel då kameran i början sköter exponeringen automatiskt med vari-programmen och samtidigt lär man sig vad kameran sätter exponeringstiden och bländaren till. Med tiden kan man då börja fotografera mer eller mindre manuellt.

Ja, detta har konkurrenterna i klassen också (Canon, Minolta och Pentax).

Med vänlig hälsning
Roland
 
tack det hjälpte lite, men har lite fler frågor.
jag vill ju som sagt lära mej att fota. och vill inte att allt ska skötas helt automatiskt... eller jag vill kunna sköta det manuellt oxo med bländare o slutare etc. går det?
 
roninen skrev:
tack det hjälpte lite, men har lite fler frågor.
jag vill ju som sagt lära mej att fota. och vill inte att allt ska skötas helt automatiskt... eller jag vill kunna sköta det manuellt oxo med bländare o slutare etc. går det?

Visst kan man sköta bländare och slutare manuellt med den kameran.
 
okej, men har alla dessa funktioner som saknas betydelse för mej som nybörjare och min första kamera. Det jag är ute efter är att verkligen lära mej hur man fotar. Vad skulle du rekommendera mej för kamera?. vill inte gå över 4000 kronors gränsen
 
Ja


Den har vari-program (fotografera sport, porträtt, landskap etc.), med även bländar-, slutarautomatik och helt manuellt

Bländar och slutarautomatik och helt manuellt.. med de valen kan du påverka allt själv.
 
jag skulle rekommendera en Canon Eos 300/300v i paket med objektiv.
Med det finns säkert många fina Nikon kameror oxå.
 
Scandinavian Photo har paket med F75 och ett 28-100mm objektiv. Detta går på 3950:-

Jag har blivit avråd från att köpa dessa paket utan istället köpa kamerahus och ett bättre objektiv.

Jag tror inte att avsaknaden av vissa funktioner är såpass allvarliga så att man väljer bort en kamera. Oftast finns det andra funktioner som väger upp nackdelarna.

Har man använt kompaktkamera innan så är allt mycket bättre i vilket fall som helst =)

Mvh

Mikael
 
roninen skrev:
hehe detta börjar bli svårt, alla säger olika saker =) men tack för alla tips ändå =)
gå in i någon butik och känn på grejerna, och bilda dig en uppfattning efter det.
Kanske du har möjlighet att prova någon kamera?
 
Det kan jag också rekommendera. Hur känns kameran i handen? Det är det som är viktigast. Att ha en kamera som man trivs med. Ingen ide att få ångest när man ska ut och ta kort för att kameran känns fel.

Du bor i Jönköpings län såg jag. Scandinavian Photo ligger i Bankeryd, ca. en mil från Jönköping. Om du har möjlighet så åk dit och provkänn på kameror. Dom har ett stort sortiment så det kan vara värt ett besök.

Mvh

Mikael
 
roninen skrev:
okej, men har alla dessa funktioner som saknas betydelse för mej som nybörjare och min första kamera.

Ja, de brister med F75:an som jag nämnt är negativt även för nybörjare - eftersom de begränsar det man som fotograf kan göra och när man köper sin första kamera så tror jag det är viktigt att välja en kamera som man kan växa med. Ska du gå en fotokurs, på Kulturama eller liknande, så bör du definitivt ha en kamera där filmens känslighet kan justeras manuellt.

Det går till viss del att trixa med exponeringskompensationsratten för att uppnå liknande effekt, men det är bökigt och svårt. Inget för nybörjare!

En spotmätning som fungerar även i manuellt läge är viktigt när man lär sig exponeringsteknik och ljusmätning.

Men visst, det går att lära sig exponeringsteknik och ljusmätning utan en spotmätare, men när nu en sådan finns i kameran - så tycker jag det är dumt att den bara går att använda med automatiska exponeringslägen.

Vad skulle du rekommendera mej för kamera?. vill inte gå över 4000 kronors gränsen

Canon EOS 300V och Minolta Dynax 5 är bra kameror som inte har F75:ans begränsningar. Minoltan har dessutom snabbare slutare och bättre blixtsystem, till ett lägre pris. Alla är lika bra att lära sig fotografering med.

En väldigt intressant modell på ingående är Pentax *ist, men den hamnar på över 4000:- så den blir utanför din budget då.

Med vänlig hälsning
Roland
 
En anna viktig fråga är - vilken typ av film vill du köra med i kameran? Diafilm (som visas med projektor) brukar må bra av en liten underexponering, medan färgkort trivs mer med överexponering. Med ISO talet kan man justera detta på ett enkelt sätt. Säg att man köper en diafilm med känsligheten ISO 100, om kameran har möjlighet till manuell inställning av ISO så kan man ställa värdet på 125 och då anpassar sig ljusmätningen efter detta.

Och vill man köra Agfas sv/v film APX 400 på känsligheten 1600 (som faktiskt rekommenderas av Agfa!), så måste man också ha en kamera där filmens känslighet kan justeras manuellt. Jag kör ofta Agfa RSX 50 (känslighet 50) på 100 (och ber labbet framkalla på 100), därför att jag gillar de resultaten bätte. Detta är ingen svår teknik, det är bara att vrida på en ratt. Ljusmätningen anpassar sig automatiskt.

En metod som är kul att pröva. Jag tror inte på kameror som begränsar kreativiteten och jag minns när jag var nybörjare, jag ville prova och lära mig så mycket som möjligt. Jag ser därför inten vits med att välja en kamera som hindrar den ivrige nybörjaren i sin experimentlusta, för experimentera - det vill man! Det är ett roligt sätt att lära sig på.

Så, endast automatisk inställning av ISO tycker jag är den allvarligaste bristen på F75:an. Alla konkurrenter i F75:ans prisklass har möjlighet till manuell inställning av ISO.

Med vänlig hälsning
Roland
 
min budget är inte så stram direkt kan nog gå lite över.... men är pentaxen att rekommendera då alltså?... nu blir allt mer förvirrande när jag har ännu fler o välja mellan =)
 
är det nån som har bilder som är tagna med pentax ist* och canon 300V så man har o jämföra med lite? ... jag framkallade en rulle nu som jag tog med pappas gamla Minolta AF 7000 från 80-talet o blev rätt förvånad över vilka fina bilder det blev.. är det nån direkt som kan säga att att de överstående bör ge finare resultat?
 
Senast ändrad:
Kamerahuset påverkar inte bildkvaliteten alls, undantaget möjligen spegeluppfällnin som kan ge skarpare bilder vid vissa tillfällen.
 
FotoZ skrev:


Det går till viss del att trixa med exponeringskompensationsratten för att uppnå liknande effekt, men det är bökigt och svårt. Inget för nybörjare!


Sådär våldsamt svårt och bökigt är det ju nu inte. Jag gjorde så på min F60, och gör det fortfarande på min GR1s. Funkar utmärkt om man A) inte vill pressa/dra mer än två steg (och hur ofta vill man det?), och B) inte behöver exponeringskompensera -utöver- det man redan pressat.


Tycker F75 verkar vara en bra kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.