Annons

Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
hej är på väg att köpa en Nikon F75, jag är nybörjare. finns det nån som vet nått om den så jag vet innan jag köper? ...och finns det nån som kan slänga upp nån länk till nån bild som ni vet är tagen med en F75:a?

/robin
 
Hej!

Jag har själv en F75 men jag är också nybörjare. Har du mer specifika frågor om kameran så kan jag nog hjälpa till.

Jag köpte en F75 för att jag ville ha en systemkamera som passar mig som nybörjare. Den har vari-program (fotografera sport, porträtt, landskap etc.), med även bländar-, slutarautomatik och helt manuellt.

Detta ser jag som en fördel då kameran i början sköter exponeringen automatiskt med vari-programmen och samtidigt lär man sig vad kameran sätter exponeringstiden och bländaren till. Med tiden kan man då börja fotografera mer eller mindre manuellt.

Hoppas det hjälpte lite!

Mvh

Mikael
 
roninen skrev:
hej är på väg att köpa en Nikon F75, jag är nybörjare. finns det nån som vet nått om den så jag vet innan jag köper?

F75:an är en trevlig kamera i ett nätt format, men tyvärr har den några onödiga begränsningar:

* Endast automatisk inställning av filmens känslighet (ISO). Man kan alltså inte påverka inställningen manuellt, och detta är en nackdel när man vill köra film efter en annan känslighet än den nominella. Att köra film på annan känsliget kallas för att pressa film, och detta kan vara bra för att få fram vissa effekter. Själv kör jag ofta Agfa RSX 50 ISO på 100. Vissa filmer kan må bra av en lätt justering av känslighetsvärde, jag vet fotografer som kör Fuji Velvia (ISO 50) på ISO 40. Det finns även speciella filmer där tillverkaren rekommenderar att man experimenterar med filmkänslighet. Detta är alltså inte möjligt med en F75:a, men det är möjligt med alla konkurrenter i klassen (Canon EOS 300V, Minolta Dynax 5 m. fl.)