Annons

Nikon F5, lås fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter W

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en begagnad F5:a utan manual
har nu en pdfmanual på eng. men jag får inte kläm på hur jag skall göra för att ta ett porträtt. Jag fokuserar på modellen och vill ju ha fokusen låst där medans jag komponerar om bilden men jag får ingen ordning på för den bara fokuserar om så fort jag flyttar kameran.

Hur kan man göra tro?

nybörjaren undrar..
 
har du kollat att fokusknappen står på S, troligen är den ställd på C då focuserar den på rörligt motiv.
Kanske det är problemet.

MVH Stefan
 
Först så borde det vara knappen vid vänsterhandens ringfinger men när du nämnner det så ringer en klocka i bakuvudet.
Det här går att programmera om lite grand.

Om du använder höger tummes AFknapp får du samma beteende då?

Jag måste manualen för att hjälpa dig.

Om du byter programmeringsläge, får du samma beteende då?

Görs under luckan under filmbakstycket. har för mig att man bara trycker på C1 eller C2 för att byta. Nollställning kommer jag inte ihåg hur man gör men annars om ngn kan det så borde det avhjälpa problemet.
 
Kan det vara så här enkelt?

När F5 sätter skärpan börjar två pilar lysa rött i högra ovankanten. När skärpan har hittats så lyser det en grön cirkel.

Innan det är en grön cirkel så uppträder kameran automatiskt som om den var ställd i Continous focusing även om omställaren är satt i Single focusing.
 
Erik Schalin skrev:
Kan det vara så här enkelt?

När F5 sätter skärpan börjar två pilar lysa rött i högra ovankanten. När skärpan har hittats så lyser det en grön cirkel.

Innan det är en grön cirkel så uppträder kameran automatiskt som om den var ställd i Continous focusing även om omställaren är satt i Single focusing.

Detta var ngt väldigt intressant jag tyckte att kameran uppförde sig någorlunda vettigt när jag fotade idag men känner mig osäker om den uppför sig riktigt. Men jag skall kolla noga på det här med den gröna cirkeln.

tack för tipset..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.