Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F5 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian S

Medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en begagnad analog 35mm kamera och har fastnat för Nikon F5 som kostar ungefär 4000kr idag.

Nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera kameran som ett bra val eller om det kanske finns en liknande kamera (i samma prisklass) som är ett bättre val.

Mvh
Christian
 
Jag har haft den, men gillade F4 bättre.

Den låg bättre i just in hand (lite mindre)

Men det är alls ingen dålig kamera!

Man bör ha stora händer...
 
Okej.

F4:an är väl lite mindre och lättare, men jag har stora händer så F5:ans storlek lär inte bli något problem.

Låter som att F5:an är ett bra val trots allt.
 
Fotar du digitalt med Canon eller Nikon idag?
I så fall är det väl bäst att fortsätta med samma märke, så slipper du ha två uppsättningar objektiv.
För Nikon finns ju även t ex F4 och senaste modellen F6. Men F6 är nog ganska dyr och svår att hitta begagnad.

Canons motsvarande är modellerna i EOS 1-serien. Men om det inte är en ren proffsmodell du behöver finns det massor av andra bra kameror från Canon, Nikon, Minolta, Pentax m fl.

Olle
 
Tyvärr har jag en digital Canon idag. Så det blir ju dubbla uppsättningar av objektiv. Jag funderar på att byta den digitala till Nikon i framtiden för att underlätta.

Jag har titta på F6:an men den kostar ungefär det dubbla av vad F5:an kostar så det blir lite mycket.
 
nikon f5

Använder du eller har för avsikt att använda Diafilm så köp.
Annars skall du använda negativ film så köp istället en digalkamera
 
du har bättre bilkvalite i digitala D300 än i analoga F5.Alla mina analoga kameror ligger på vinden allt från Hasselbld x-pan till småbild, mellanformat o där lär dom ligga länge..........
Vill du fortsätta med ff så köp en canon 5D.
 
Bildkvaliteten blir onekligen bättre med digitala fullformatare, men analoga kameror har något som digitala kameror inte har - filmkorn, filmkorn är snyggt! Vill du ha en bra analog Canonkamera så tycker jag att du ska ta med Canon EOS 3 i beräkningarna! Den stora fördelen med Canon mot Nikon är att det går att använda finfin Carl Zeiss, Leitz och även Nikon optik på en Canon, det är bara att sätta på en adapter och köra, men man får ställa bländare och skärpa manuellt, men det är det värt!
//Chasid
 
Ni kommer med väldigt bra tips måste jag säga. Jag har som sagt redan en digital Canon, men vill exprimentera med analog kamera och diafilm. Filmkorn är som sagt något som ger ett foto en viss karaktär.

Canon 5D är en önskvärd kamera, men tyvärr lite utanför min budget.


Har du (Mikael) någon egen erfarenhet av Canon EOS 3?
 
Om du vill fota med film - köp en F5, bättre kamera finns inte att få för de pengarna! Sökaren är fantastisk jämfört med de flesta DSLR, AF är blixtsnabb och klarar moderna AF-S & VR objektiv. Du kan bränna av 8 bilder/s om du vill (tveksamt nöje med film). Den är robust som en stridsvagn.

Att fota med diafilm ger en speciell känsla på bilderna. Man får förvånansvärt hög upplösning också med bra finkornig diafilm, helt i klass med digitala 10-12 megapixelkameror :)

Svart/vitt är också snyggt med film, t ex Tri-X. Att fota med negativ färgfilm är lite tveksamt, du får i princip alltid bättre resultat med en modern DSLR.

Jag har en F5 själv, men det kanske du listat ut redan ;)

Lycka till!
 
Jag förstår att du (Francis) är lite partisk i frågan, men jag är helt inne på samma linje som du.

Jag vet att fotografering med negativ färgfilm inte är det bästa med en analog kamera om man jämför med en DSLR. Men jag har som sagt tänkt att foto med diafilm och jag tror att F5:an är perfekt för detta.
 
Jag måste också lovorda F5 (som jag också har en av). Den är sanslöst robust, sökaren är otrolig, och att bara höra maskineriet på 8fps är så man blir religiös (nu överdrev jag lite). Sen så är det extra coolt att man kan byta sökare.
 
Ja, F5:an funkar bra med diafilm också. Jag har hört många oja sig över hur svårt det är att exponera diafilm korrekt. Med F5:ans matrismätare blir det oftast helt rätt exponering utan några tricks. Sen finns ju spotmätning, centrumvägt, kompensation och helt manuellt att tillgå.

Kameran är också väldigt trevlig att jobba med. Reglagen är rejäla och sitter bra till. Kamerahuset känns som en solid metallklump. Den har också inbyggd slutare för sökaren så att man kan undvika ströjlus den vägen vid långa exponeringar på stativ mm.

Den låter himmla läckert vid "avfyring" också :D


MEN om du har en Canon DSLR nu med bra objektiv så är det kanske smartare med en Canon (A)SLR?
 
Jo, jag har tänkt på det där med kompabiliteten mellan kameror. Jag har en Canon DSLR idag och det smarta vore som sagt att införskaffa en analog SLR från Canon.

Saken är den att jag troligtivis kommer att byta min DSLR från Canon till Nikon nästa år och får väl leva fram tills dess med två uppsättningar av objektiv.
 
Christian S skrev:
Ni kommer med väldigt bra tips måste jag säga. Jag har som sagt redan en digital Canon, men vill exprimentera med analog kamera och diafilm. Filmkorn är som sagt något som ger ett foto en viss karaktär.

Canon 5D är en önskvärd kamera, men tyvärr lite utanför min budget.


Har du (Mikael) någon egen erfarenhet av Canon EOS 3?

Jag har personligen ingen erfarenhet av Canon EOS 3, men det är många i min bekantskapskrets som lovordar den som Canons bästa analoga kamera! I och med att jag har en hel del Carl Zeiss optik har jag köpt mig en analog Contax 137 MA istället för en EOS 3'a mycket för att 137 MA + CZ 45/2.8 är en fickvänlig kombo!
Mvh//Chasid
 
För 4000 är det inte omöjligt att hitta en Eos 1v, som absolut matchar en nikon f5, då kan du ju dessutom använda de objektiv du redan har.
 
Canon EOS 3 låter som en mycket bra kamera, men det faktum att Nikon F5:an är byggd som pansarvagn, att sökaren är helt otrolig och möjligheten att ta 8fps gör att den känns som ett mer intressant val.
 
Christian S skrev:
Hej

Jag funderar på att köpa en begagnad analog 35mm kamera och har fastnat för Nikon F5 som kostar ungefär 4000kr idag.

Nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera kameran som ett bra val eller om det kanske finns en liknande kamera (i samma prisklass) som är ett bättre val.

Mvh
Christian


Jag skulle ta en Nikon F100, den räcker långt!

Har själv en F, F2, F3 och F4, och vad gäller F4 så visst är det Nikons sista bästa proffskamera! :)

Men jag tycker den känns litet tung och hal då man håller den i en hand! :)
Där är F100 mycket bättre,
även prismässigt.

Tror att ett bra begagnat hus får du för C:a 2-2500:-

Och Nikongluggar, det finns mängder av bra begagnade!!

/Bengan
 
Nikon F100 är väl en lite mer avskalad variant?

För min del har det inte så stor betydelse huruvida stor och tung kameran är. Jag gillar faktiskt lite tyngre kameror som i mitt tycke ligger bättre i mina händer.
 
Nikon FM3A är en drömkamera om du behöver nåt annorlunda än din digitala Canon. Annars så kan jag rekommendera EOS 3, om du redan har massa pengar investerade i Canonoptik. EOS 3'an känns väldigt 1D-aktig i elektroniken (AF med mera).

Vad ska du med 8fps till? :) Det låter häftigt på pappret, men är mindre lockande när man har 36 exponeringar åt gången.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.