ANNONS
Annons

Nikon F4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att köpa en Nikon F4 och skulle gärna vilja ha lite råd eller dylikt av någon som har en sådan. Vad jag har förstått är kameran från sent 80-tal/tidigt 90-tal.
Då kanske man kan undra om Autofocusen är slö?
Något annat att anmärka på?

Tack på förhand.
Jonas
 
På följande sida finns det mycket matnyttigt om F4an. Bland annat vilka förändringar som har gjorts.

-- Nicke
 
Jag har använt F4 några år och är det något jag inte är så nöjd med så är det just autofokusen, den är mycket långsam och ibland lite osäker. Sen är den ganska tung och då särskillt med den största batteripacken MB-23 (F4E) då väger den 1,5 kilo!. Så kan man bara leva med den långsamma autofokusen och tyngden är kameran i övrigt verkligen toppen, skön ergonomi, exponerar väldigt bra, pålitlig och stryktålig som få. Det finns gott om tillbehör. kameran fungerar utmärkt med äldre manuella objektiv och nyare AF, dock inte G-objetiv utan bländarring om jag mins rätt. Jag hoppas att jag inte behöver skiljas från min.

MVH/Fredric
 
Tack Niklas och Fredric för era svar.
Det här med autofocusen har jag funderat på.
Jag var nämligen i en butik för ett tag sedan och då sa säljaren att autofocusens hastighet till största del beror på objektivet, eftersom detta är motordrivet. Jag trodde att de bara var kamerahuset som "bestämmer" sådant.
Eller?
 
Re: Flera modeller?

jonaskarlsson skrev:
Finns det flera modeller av F4?
Mjaää, inte vad jag vet. Vad som skiljer är de olika batterigreppen, de kan du byta själv som du vill. Mig veterligen finns det tre grepp; ett för fyra AA, ett som tar sex (tror jag) och är lite större och det största som tar uppladdningsbara och AA. Rätta mig gärna om jag har fel.
Sen har de äldre F4:eek:rna en annorlunda knapp för att välja mätmetod. På de senare modellerna är den lite mindre och sticker inte upp vid prismat lika mycket. Folk klagade på att den var alldeles för lätt att komma åt av misstag.
 
Flera modeller?

Men jag har fått för mig att jag har sett att det står F4s på något ställe och F4 på något annat...
 
Re: Flera modeller?

jonaskarlsson skrev:
Men jag har fått för mig att jag har sett att det står F4s på något ställe och F4 på något annat...
S är benämningen på batteripacket. Jag tror s är det mellanstora, och e det stora.
 
Jo det stämmer, F4E har den största batteripacken, F4S den mindre. Men F4 kan användas utan någon "pack" monterad under huset, batterierna sitter då i "handtaget" under avtryckaren, kameran blir då förhållandevis smidig. Att byta/montera batteripack är mycket enkelt och går i en handvändning.

Mvh/Fredric
 
Autofokus

Det var en sista fråga också, och det var angående autofokusen om sanbbheten på denna beror på objektivet eller kamerahuset? Jag har hört olika verisioner = dumt.

Tack för alla svar.
 
Med AFS objektiv är autofokusen inte så långsam, bara lite osäker (jämfört med nya kamerahus).

-- Nicke
 
Jag hade en F4 i några månader i våras och blev positivt överaskad av dess AF. Iofs hade jag ställt mig in på att den skulle ha en långsam AF.. När sensorn väl låser sig och AF-motorn börjar dra objektivet går det snabbt, det som jag upplevde långsamt med AFn är att sensorn tvekar lite i början och i slutet av autofokuscykeln.

Jag köpte den som en mycket bra manuell kamera och fick en enligt mitt tycke helt funktionell AF på köpet. Tyckte om kamerans välbyggda gedigenhet men den blev för stor, mäktigt och för högljudd för mitt fotograferande som för småbild alltmer drar åt gatusnapshots. Har sett att F4 går att få tag på till mycket bra priser idag.

Jo föresten, din sista fråga. AF snabbhet beror på både objektivet och kamerahuset. F4 drar ganska snabbt, tveka ibland lite i slutet och början. Med tex en Tokina 400/5,6 som jag hade ett tag blir AF långsam då fokuseringsslaget är långt och utväxlingen kanske inte är så hög, med andra objektiv såsom 50/1,8 gick AF mycket snabbare.

/Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.