Annons

Nikon F3, Nikon F4, Canon eos 1n ??

Produkter
(logga in för att koppla)

999

Aktiv medlem
Har läst om dessa tre modeller men har svårt att bestämma vilken man ska köpa..

nån som vill hjälpa med beslutet??

999 skrev:
Har läst om dessa tre modeller men har svårt att bestämma vilken man ska köpa..

nån som vill hjälpa med beslutet??

Kan bara säga nå't litet om Nikon...

Jag har bla en F3,
1980-talets proffskamera
slitstark arbetshäst! :)

Och har en F4,
1990-talets proffskamera
slitstark arbetshäst! :)

F3:an e ju litet kompaktare, med mindre "automatik" inbyggd...
och kanske litet mer "klassisk"...? ;)

Och vad gäller objektiv, så finns det mängder av bra, billiga manuella Nikon-gluggar som passar både F3 och F4..

Så hade jag inte nå'n F3 eller F4, och skulle köpa en av dom, för min typ av fotografering som är mest gatufoto och litet resor, fjällvandring, kajakpaddling, od, så blev det en F3:a med 24 mm och ev 50 mm! :)

Men,
allt är en smaksak! :)
/Bengan

Detta är ju högst olika kameror. Dessutom så kommer de olika i olika utföranden,,

Jag betraktar ju kanske de två manuella (jo jag ser F4 som manuell) som i ett mer säreget segment än EOS 1n.

Vill du köra analogt (såklart är ju det ett av målen,,) och liksom få känslan av manuellt foto så kör F3. F4 placerar jag som manuell eftersom den har rättså kass AF och har kvar typ ala manuella kvaliteter. Den är liksom ett mellanting.. Väljer man den får man både smör och fläsk men liksom inte den genuina manuella upplevelsen som jag hade varit ute efter.

Jag hade tveklöst valt F3 om jag ville ha "manuellt" hela vägen. F4 hade jag valt om jag gillade F4ans lite speciella uttryck.. jo den är rå. helt 100% rå. En porrig kamera... ;)
EOS 1n hade jag valt om jag ville ha ett modernt men analogt alternativ till en EOS DSLR med en serie canonobjektiv.

MVH Niclas,

Ja dom ryktas vara bra å slitstarka båda två...
F5 skulle heller inte sitta fel tror ja men den är dyrare...

Men de är de dära valet mellan f3 och f4 som är svårt... om man vill ha lite "hi-tech"... eller mer "old school" ;P

Ja tror de lutar mer åt f3 efter som de är mer "old school" jag är ute efter...

F3:an blir nog kanske ett bra kompliment till kameran ja strävar efter som är Hasselblad, men den är jag lite rädd för att de blir för mycket "manuellt" med dom kunskaperna jag har nu...

Men den kanske är lika manuellt som f3:an...

Senast ändrad:
Den enda fördel som jag ser det med F3 är väl möjligheterna till lägre vikt. Annars tycker nog jag att F4:an är bättre på i stort sett allt. F4 går också att strippa en del med det lilla batterigreppet. Fördel med F4 är som jag ser det, ljusmätningen, sökaren och dess utökade information, möjlighet till både af och manuella objektiv ( matrix med bägge), bättre blixtljusmätning, snabbare i alla avseenden, spotmätning. Det finns säkert fler fördelar men dessa tycker jag är de viktigaste. Af på F4:an är faktiskt inte fy skam, går betydligt fortare än att focusera manuellt. Kontinuerlig af är iofs ingen hit. Bägge kamerorna är byggda som stridsvagnar, kanske är F3 den något funktionssäkrare men det skall mycket till innan en F4 lägger av. Jag har haft bägge och F4 föll mig mer i smaken, fast bägge har kultstatus och var på sin tid milstolpar inom den analoga fotografin.

ANNONS