Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon f100 i kallt väder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fab

Medlem
skulle fota ute en kall dag (-20 C), kameran (nikon f100) hade legat ca 2 timmar i en bil så den var helt genomkall.

När jag satte på kameran funkade den men när jag skulle ta första bilden hängde frammatningen sig och "err" meddelandet visades i displayen.

kollade alla vanliga fel som brukar framkalla detta meddelandde (t.ex inte låst bländarringen o.s.v...) men allt var ok.

tog ut de helt nya batterierna o värmde dom under jackan ett tag, satte i dom igen och tryckte på varenda knapp för att något skulle hända men det gjorde det inte.

testade att spola tillbaka filmen och det funkade, "err" meddelandet försvann.

satte i en ny film och knäppte fram till första rutan, det funkade.

när jag några minuter senare skulle ta andra bilden hängde sig frammatningen igen.

tog hem kameran och lät den tina upp, då funkade den igen.

min fråga är nu;
-är det någon som har varit med om något liknande med en f100?

-är det jag som är fel ute när jag tycker att man borde kunna kräva att en kamera i den klassen ska funka under sådana förhållanden?
 
Fab skrev:
är fel ute när jag tycker att man borde kunna kräva att en kamera i den klassen ska funka under sådana förhållanden?
Med tanke på att min D100 fungerat under liknande förhållanden tycker jag att det låter konstigt, speciellt när D100 bygger på ett enklare kamerahus.
 
Problemet är nog inte din F100 utan batterierna.
Som alltid när det gäller batterier och kyla - håll baterierna varma i innerfickan tills du ska fota så funkar det fint. Ett iskallt batteri funkar ungefär lika bra som att stoppa en isbit i kameran... ;)
Sen är det ju skillnad på olika typer av batterier. Alkaliska pallar ju inte kyla alls, medan NiMh och Litium batterier funkar bättre.

Även jag har en D100 och Li-ion batterierna i den verkar tåla vad f-n som helst. Dom bara går och går, även i kyla. :)
 
batterierna

som jag skrev så var det nya batterier i kameran och dom gav fullt utslag på batteriindikatorn. är medveten om att kyla sliter på batterier men om nu indikatorn visar fullt så borde batterierna palla någon rulle tycker man ju.

när frammatningen hängde sig lät det som om motorn stannade mellan den tagna rutan och nästa. alltså lät det inte som om den nådde nästa ruta innan "err" visade sig.
 
Indikatorn kan ju visa fullt även om det egentligen inte är det. Som sagt så dras batteriet ur väldigt snabbt under belastning när det är kallt om dom ens funkar.
Att motorn inte ens orkar mata fram till nästa ruta och visar "err" bevisar just detta.
 
Jag har kört min f100 i under liknande betingelser och har inte märkt andra problem än att den "äter" batterier och att displayerna blir lite sega.
 
Jag har råkat ut för exakt samma fenomen med min F80 ett par gånger under stark kyla. Som tidigare nämnts så beror det sannolikt på batterierna, sen jag bytte till litiumbatterier har den fungerat mycket bättre. När det har hänt så har kameran alltid vaknat till liv igen efter att man tryckt på avtryckaren en gång till. Antagligen ökar den inre resistansen i alkaliska batterier när de blir kalla, vilket hindrar kameran från att få tillräckligt hög ström för att genomföra hela exponeringscykeln.

/Martin
 
"err"

Err brukar det stå i F100-displayen när bländarringen inte är låst (måste vara i låst läge för att bländaren skall styras med ratten på kameran).

Det låter som om det är glapp vid ringen alternativt frost/kondens el. dyl.

Prova med ett annat objektiv och se om historien upprepar sig. När batterierna dör brukar F100 bara stänga av sig själv, alternativt vägra att fyra av slutaren, och inte visa "err"-symbol.

Enligt manualen så betyder blinkande "err" (om det är återkommande) att kameran bör lämnas in på service.

Jag har använt min F100 vid mycket låga temperaturer och det är endast batterierna som äts upp fortare, dvs aldrig sett "err" pga detta.

Mvh, Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.