Annons

Nikon F, Apollo-versionen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigbax

Avslutat medlemskap
Hej,
Är det någon som kan historien om den modell av Nikon F som brukar kallas för Apollo (efter USA:s rymdfärder)?
 
Det är inget speciellt med den. Det är bara en ansiktslyft vanlig F. Det som skiljer är att själutlösararmen och filmframdragningsarmen har blivit plastklädda som på F2:an. Detta gjordes mest för att F inte skulle kännas altför omodern jämfört F2 då de såldes parallellt under ett par år.

Nikon har dessutom aldrig själva marknadsfört eller kallat den modellen för apollo.
Här finns lite info:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/michaeliu/cameras/nikonf/fbody/fspecial.htm
 
Tack för svar och länkar. Varför jag frågar är att jag har två Nikon F på ingående till min Nikonsamling varav en av dom har ett ganska högt serienr och med dom plastdetaljerna som nämns. Förhoppningsvis är det kanske en sådan sk Apollo-version, vore lite kul tycker jag :)
 
Senast ändrad:
Jo har den plast detaljer så är det en sk apollo. Men som sagt det är inget officiellt namn från Nikon och de har egentligen inget med NASA att göra.

M
 
Fick hem "Apollon" i dag. Riktigt fin med serienr 7440298. Några märken på sökarskivan som tar ner intrycket lite. Får försöka leta efter en annan bättre sökarskiva. Annars vilken kamera, är nog i samma klass som min favorit genom tiderna - Nikon F2.
 
Om jag inte minns fel så är det samma typ av sökarskivor som i F2 så det borde inte vara omöjligt att hitta.

Gratulerar till en fin maskin :) Visst är de mysiga, själv har jag en vanlig FTn och den är mysig att använda bortsett från vikten när man bär på den och den struliga filmladdningen. Min är i bruksskick med en ful repa/missfärgning på framsidan av prismat men det spelar inte så stor roll då jag inte är samlare i den meningen utan vill kunna använda grejerna. Det lite större smolket i bägaren är väl då att den lilla metallbiten mellan batteripacket och motorn är försvunnen så jag kan inte använda motorn. Tur att jag fick det vanliga bakstycket med också.

Jag har servicemanualer till den om du vill ha. Jag har själv haft nytta av dem då räkneverket strulade på min då jag fick den (lätt fixat) och för ett tag sedan la mätaren av. Det visade sig att det bara var oxid i batterifacket men då hade jag redan öppnat sökaren så jag passade på att justera mätaren för 1.5V batterier. Jättelätt det sitter trimpottar under klädseln högst upp på sökaren.

M
 
Senast ändrad:
Hej Melker, tackar för erbjudandet om servicemanualer. Skicka dom gärna om du har dom på länk. I dag fick jag min andra F m et t 50mm/1.4, i ett ännu bättre skick än "Apollon" och den var inte dålig! Nu har jag två, hade tänkt behålla en men bägge är så fantastiska så jag behåller bägge två. Skall försöka att ta ngn av dom och fota lite s/v och framkalla själv och sedan scanna in dom med min Canoscan, kan vara kul :)
 

Bilagor

  • 002b.jpg
    002b.jpg
    12.5 KB · Visningar: 301
Hej Melker, tackar för erbjudandet om servicemanualer. Skicka dom gärna om du har dom på länk. I dag fick jag min andra F m et t 50mm/1.4, i ett ännu bättre skick än "Apollon" och den var inte dålig! Nu har jag två, hade tänkt behålla en men bägge är så fantastiska så jag behåller bägge två. Skall försöka att ta ngn av dom och fota lite s/v och framkalla själv och sedan scanna in dom med min Canoscan, kan vara kul :)

Kul, Apollon har ju FTn sökaren så den är nog den bättre att använda. Den andra verkar ha Photomic T eller Tn

Jag har tyvärr inte länkar men maila mig på melker(a)adept.se så skickar jag dem till dig.

M
 
Kul, Apollon har ju FTn sökaren så den är nog den bättre att använda. Den andra verkar ha Photomic T eller Tn

Jag har tyvärr inte länkar men maila mig på melker(a)adept.se så skickar jag dem till dig.

M

Kan inte skillnaderna mln photomicarna. Vad är skillnafden mln T , Tn och FTn? På den andra, ej Apollon, står det n.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.