Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frida Ahlezon

Avslutat medlemskap
Hejsan jag är en glad amatör som vill bli lite mer än bara amatör...idag har jag en FX-S9500 från fujifilm men nu vill jag ha en ricktig systemkamera för det känns som jag växtur min Fx.
Jag kan inte så mycket om alla olika manuella inställningar och vill nog gärna ha en kamera som har lite förinställda program (klart jag vill lära mig den manuella biten så småningom) Jag har hört att Nikon är lite krångligare eftersom den inte har så mycket förinställa program som canon, stämmer det? Jag har haft funderingar på en canon EOS 400 Men kännde att jag vill nog ha något att växa i :0) Så nu funderar jag på storebror 40D istället....

Sedan vill jag ha något bra zoom objektiv (eller vad det heter) så man kan ta snygga bilder på långa avstånd...Villka objektiv rekomenderar ni som inte kostar en förmögenhet?

Någon som har något bra tipps på vad jag bör tänka på och om jag resonerar helt fel?
kram
///Frida

Senast ändrad:
Både canon och nikons instegsmodeller och semipromodeller har nog liknande inställningsmöjligheter som bländarautomatik och tidsautomatik, samt helautomatiskt...

40D är en grymt bra kamera, och den lär du inte växa ur i första laget...

Vill du lägga ner ca 9000:- på kamerahuset så tycker jag definitivt att du ska göra det. Men köp något lite bättre objektiv än EF-S 17-85, det gör inte kameran rätt. Köp typ ett Sigma 18-50 2,8 Macro (ca 4000:) eller ett Canon EF 17-40 f/4L (ca 5000:- beg.)

Jag tycker dina funderingar på 40D låter kloka (och inte bara för att jag själv har en!).