Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Digitalkamera Coolpix P7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Townes

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Mitt allra första inlägg här. Saken är den att jag funderar på att köpa en kamera. Jag fotograferade mycket när jag var yngre och var ute och reste i hela världen (tja, nästan) och då var det naturligtvis med en analog systemkamera.

Eftersom jag inte har några barn så har jag inte känt att jag behövt någon kamera och jag hinner inte resa på grund av jobbet. Så det känns som att det inte finns så mycket som är värt att fotografera.

Men jag har en kamera i min iPhone och har så sakta återupptäckt glädjen med att fotografera och känner att jag behöver en riktig kamera. Min ekonomi är ganska ansträngd och jag kan inte köpa någon dyr kamera. Men så fick jag ett erbjudande från Expert att under en öppningskväll få köpa Nikon Digitalkamera Coolpix P7100 för 3500:-.

Så min fråga är helt enkelt, är detta en bra kamera och är det ett bra pris. Fördelar nackdelar etc skulle jag vilja veta mer om innan jag bestämmer mig.

Mycket tacksam om någon vill ge mig råd angående denna kamera. Ska jag slå till. Kommer jag att bli nöjd? Jag fotograferar mest på skoj och är så långt i från professionell man kan komma. Vill kunna fota barnkalas, naturbilder och vardagsmotiv.

Tack på förhand!

// Lars S.
 
Vad är det här för forum?

Jag ställde en enkel fråga som var viktig för mig min ingen orkar svara med ett enda ynka ord. Finns det några mera aktiva fotoforum som kan rekommenderas? Här var det ju stendött. Är ny på det här. Tack

// Lars
 
Fotosidan översvämmas tyvärr av dylika frågor och dessutom brukar de som är mest kunniga vara mer insnöade på systemkameror. Du har också utformat frågeställningen på ett sätt som gör att åtminstone jag tror att du är kapabel att ta reda på fakta själv;-) Det får du se som en komplimang.

Börja med att kolla rådande priser på kameran för att få en uppfattning om vad du bör betala: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=959047
Som du ser är 3500:- ett bra pris, men inte något exceptionellt lågt.

Personligen skulle jag inte lägga så mycket pengar på en kompaktkamera eftersom man får en systemkamera för ungefär 4000:-. Men om man nu i alla fall vill ha en mindre kamera, så finns det ännu mindre alternativ för ungefär samma pengar, som ger likvärdig bildkvalitet, till exempel Canon S95. Kameror som P7100 är på något vis gjorda för att ge en trevligare användarupplevelse, samtidigt som de har samma sensorstorlek (ganska liten) som till exempel S95.

Fråga dig själv om storleken är viktig. Är den inte det, så får du enormt mycket mer för pengarna om du köper till exempel en Nikon D3100 med kitobjektiv. Är storleken (litenheten) viktig så finns det mängder av mindre alternativ. Jag tror att det är lite dumt att snöa in på en specifik modell bara för att någon rekommenderat just den, och som du ser är priset inte superlågt.
 
P7100 är aldeles ny och jag har inte sett den för under 4000:-. Den har härlig hantering (mycket snabbare på alla sätt än P7000 (som man säkert kan få ny för under 3500:- om det finns några ex kvar. Dess största nackdelar gentemot systemkameror är svårigheten att få till tunnt skärpedjup och bruset på högre ISO. Den har sämre ljusstyrka än de bästa kompakterna i det hänseendet men den känns mest gedigen av kompakterna så jag tycker det är ett bra köp inom kompaktkameraklassen, i synnerhet för 3500:-.
 
Jag tackar ödmjukast för svaren och jag förstår att det blir jobbigt med alla dessa likartade frågor. Men vi är ju alla nybörjare i början och det är ju då vi behöver hjälp.

Jag är ofta ute och rör på mig och har då min lilla ganska tunna axelremsväska och vill helt enkelt ha en bra kompaktkamera som tar liten plats. Annars lämnar man bara den hemma. Och jag är en sådan som ser motiv lite överallt och förbannar att jag bara har min mobilkamera.

Så jag vill inte ha en systemkamera just nu utan en kompakt kamera som är lätt att bära med sig. Jag tänker en gammal analog Leica fast den digitala varianten. Av vilket märke det vara må. Vill alltså ha en kompaktkamera. Och den bästa som finns därute. Optisk brännvidd motsvarande mellan 28 - 135 i 35mm formatet vore trevligt och fullt tillräckligt.

Jag behöver inte 18 Mpixlars upplösning och en massa jox. Vad jag önskar är ett läge för helt manuell exponering, en slutartidsstyrd och en bländarstyrd exponering. Jag vill kunna kontrollera det mesta själv men samtidigt ha full automatik om det är riktigt bråttom. Att vid ett porträttfoto tex kunna ställa in skärpedjupet knivsmalt och rätt i iris på motivet är mycket värt.

Så vad jag söker är nog en liten, men inte jätteliten, kompaktkamera som är den bästa på marknaden just nu. Systemkamera kan jag köpa senare, det är en kamera som man alltid har i väskan och därför aldrig missar ett motiv som jag är ute efter. När jag går till jobbet eller är ute och rör på mig på stan eller naturen med min lilla väska.

Jag vill inte ha en systemkamera alltså.

Tack så mycket!

//Lars
 
Leica X1 ser ut att vara ungefär vad jag söker men priset är ju löjligt. Kan inte lägga så mycket justb nu. Helst under 5K. Tack!

// Lars
 
Panasonic GF2 med 28mm equivalent finns ju till bra priser just nu.. Annars finns GF3 som är lite nyare men också lite mindre och med snabbare autofokus, samt något dyrare..

Sen har vi ju Olympus E-pm1 med den lilla kompakt kit-zoomen.. Snabb autofokus ska den ju ha.. Finns en hel del alternativ...

Jag skulle dock aldrig betala lika mycket för en P7100 med sin yttepyttesensor när det finns så många alternativ som är ungefär lika stora, men mycket större sensorer och således mycket bättre bildkvalitet i ungefär samma prisklass.
 
Panasonic GF2 verkar riktigt trevlig och bra pris också. Och så är det en väldigt kompakt systemkamera. Tack för tipset!! När jag var yngre och det var diabilder som gällde och jag luffade runt i centrala Afrika, Sydamerika, Centralamerika mm hade jag min Olympus OM2n som huvudkamera. Som komplement när man ville vara diskret eller undvika att bli rånad hade jag min Minox 35 ML. Och den var ju så liten att folk sällan uppfattade att de ens blev fotograferade. Och det var kvalitet rakt igenom. Mindre än en cigarettpaket (inte för att jag röker dock)

Så jag är inte så mycket för pekskärmar o.dyl utan föredrar rejäla rattar och knappar. Panasonic Lumix DMC-LX5EG-K ser i alla fall ut som jag vill att en kamera ska se ut. Och 24 - 90mm (35mm) räcker för mina behov. Allt från bra vidvinkel vid barnkalas och julfirande samt 90mm till porträtt. Hade den gått till 135mm hade det förstås varit ännu bättre. Men det räcker. Är detta en bra kamera?

Men jag tar mycket tacksamt emot tips på bra kompaktkameror. Systemkameror eller ej. Jag vill naturligtvis ha årets modell och den senaste tekniken. Men det är en djungel där ute och inte lätt att välja. Så låt tipsen komma. Men gärna rattar och inga pekskärmar. Helst. (jisses, vilken bakåtsträvande tråkmåns jag är). Slutligen, vad säger ni om Leica D-Lux 5? Har alltid viljat ha en Leica. Barnsligt, javisst, men det bjuder jag på.

Tack för tipsen MrKarisma! Snällt av dig. Och jag tar gärna emot fler tips. Tack på förhand!

MVH//Lars
 
Har du sett den nya läckra retrostylade Fujifilm X10...den passar dina önskemål rätt bra som jag ser det :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Jag vill påpeka att det är ffa två krav som gör det svårt att få en kompakt storlek:
1) möjlighet till knivtunna skärpedjup - där krävs antingen en väldigt stor sensor eller väldigt stora bländare. Det är, beroende på hur tunnt skärpedjupet skall vara för att vara godkänt, i stort sett omöjligt att uppnå med någon småsensorkompakt. En kamera i t ex m43 som GF serien från Panasonic kan uppnå relativt tunna skärpedjup, men inte med de kompakta kitgluggarna. Det blir till att köpa till en ljusstark fast också.
2) även om en kompakt har rel stor bländare så är sensorn så liten att diffraktion begränsar maxskärpa redan vid bl 4-5,6 så det finns väldigt lite vits att ställa in exp manuellt eller att använda A eller S lägena. Undantagen där det finns lite mee möjligheter är Olympus XZ-1, Panasonic LX-5, Canon S95/S100 (endast i vidvinkelläget) och Fuji X10. Problemet för m43 är att kitgluggen har bl 3,5-5,6 där man redan vid nedbländning över 5,6 kan tappa skärpa.

Är möjlighet till tunna skärpedjup viktigt i ett kompakt paket kvarstår egentligen Fuji X100 (fast ingen zoom), Panasonics GF eller GX kameror eller Olympus E-P serie. Däremot är Panasonics kitglugg 14-42 rel stor så det är nog den nya X zoomen 14-42 som får gälla och då får man nog köpa den i paket med GX kameran. Sedan får man köpa till en ljusstark fast tele för porträtt. Panasonickittet kostar tyvärr ca 9000:- utan telen. Hos Olympus kan det bli lite billigare om man kan gå tillbaks en generation till E-P2 och deras kitzoom 14-42 är kompaktare än Panasonics vanliga. Sedan får man köpa till en fast för porträtt.
 
Panasonic GF2 verkar riktigt trevlig och bra pris också. Och så är det en väldigt kompakt systemkamera. Tack för tipset!! När jag var yngre och det var diabilder som gällde och jag luffade runt i centrala Afrika, Sydamerika, Centralamerika mm hade jag min Olympus OM2n som huvudkamera. Som komplement när man ville vara diskret eller undvika att bli rånad hade jag min Minox 35 ML. Och den var ju så liten att folk sällan uppfattade att de ens blev fotograferade. Och det var kvalitet rakt igenom. Mindre än en cigarettpaket (inte för att jag röker dock)

Så jag är inte så mycket för pekskärmar o.dyl utan föredrar rejäla rattar och knappar. Panasonic Lumix DMC-LX5EG-K ser i alla fall ut som jag vill att en kamera ska se ut. Och 24 - 90mm (35mm) räcker för mina behov. Allt från bra vidvinkel vid barnkalas och julfirande samt 90mm till porträtt. Hade den gått till 135mm hade det förstås varit ännu bättre. Men det räcker. Är detta en bra kamera?

Men jag tar mycket tacksamt emot tips på bra kompaktkameror. Systemkameror eller ej. Jag vill naturligtvis ha årets modell och den senaste tekniken. Men det är en djungel där ute och inte lätt att välja. Så låt tipsen komma. Men gärna rattar och inga pekskärmar. Helst. (jisses, vilken bakåtsträvande tråkmåns jag är). Slutligen, vad säger ni om Leica D-Lux 5? Har alltid viljat ha en Leica. Barnsligt, javisst, men det bjuder jag på.

Tack för tipsen MrKarisma! Snällt av dig. Och jag tar gärna emot fler tips. Tack på förhand!

MVH//Lars

Lumix LX5 köpte jag till far. Innan jag packade in den laddade jag batteriet och testade den. Fantatsisk kamera! Beställde den på simplyelectronics.com i UK för 3000 kr.
 
Återigen...X10!

Jag ska köpa en själv så fort den kommer ut. Semesterkamera när man inte vill släpa med sig (och skylta med) större burken :)

http://fujifilm-x10.se/?gclid=CKj7k8_-xKwCFYQtmAoduA0DrQ

"Så jag vill inte ha en systemkamera just nu utan en kompakt kamera som är lätt att bära med sig. Jag tänker en gammal analog Leica fast den digitala varianten. Av vilket märke det vara må. Vill alltså ha en kompaktkamera. Och den bästa som finns därute. Optisk brännvidd motsvarande mellan 28 - 135 i 35mm formatet vore trevligt och fullt tillräckligt.

Jag behöver inte 18 Mpixlars upplösning och en massa jox. Vad jag önskar är ett läge för helt manuell exponering, en slutartidsstyrd och en bländarstyrd exponering. Jag vill kunna kontrollera det mesta själv men samtidigt ha full automatik om det är riktigt bråttom. Att vid ett porträttfoto tex kunna ställa in skärpedjupet knivsmalt och rätt i iris på motivet är mycket värt."


X10:an går inte fullt till 135 men väl 112 mm. Knivsmalt skärpedjup...nja...det går ju inte att koka soppa på en spik...men f/2,8 vid 112 mm och en 2/3" sensor är väl snudd på den bästa kompromissen om du inte vill gå på en micro 4/3:a + kvalitetsobjektiv (kitzoomarna vid f/5,6 och 84 mm duger inte till bättre skärpesläpp än vad X10:an mäktar med).
 
Senast ändrad:
Jag behöver inte 18 Mpixlars upplösning och en massa jox. Vad jag önskar är ett läge för helt manuell exponering, en slutartidsstyrd och en bländarstyrd exponering. Jag vill kunna kontrollera det mesta själv men samtidigt ha full automatik om det är riktigt bråttom. Att vid ett porträttfoto tex kunna ställa in skärpedjupet knivsmalt och rätt i iris på motivet är mycket värt.

Så vad jag söker är nog en liten, men inte jätteliten, kompaktkamera som är den bästa på marknaden just nu.
Det där kommer att bli dyrt;-) Du måste först förstå att i stort sett alla "kompaktkameror" har extremt små sensorer och därför inte på något vis är kapabla till att få kort skärpedjup alls.

Det smartaste är nog att köpa en av de relativt nya kameror som är små men som har stor sensor och utbytbara objektiv, såsom Sonys NEX-serie till exempel. Där kan du använda ett enkelt kitobjektiv när du inte vill ha klumpiga saker med dig, men du kan också sätta i stort sett vilket gammalt manuellt objektiv som helst på kameran, med hjälp av en adapter från tredjepartstillverkare.
I jämförelse har P7100 yttepyttesensor och kommer inte i närheten vad gäller skärpedjup och allmän bildkvalitet. Dessutom är det knappast någon idé att använda bländarstyrning när alla bländarvärden ger nästan oändligt skärpedjup.

Kan du nöja dig med fast brännvidd och icke utbytbar optik så finns Fuji X100 och Sigmas DP-kameror som har skapligt stor sensor. I segmentet under finns det så kallade micro four thirds-formatet som fortfarande är mycket större än vad kompaktkamerorna har, men det är lite knöligt att få tag i vettiga, ljusstarka objektiv (som krävs för kort skärpedjup).
 
Finns andra trådar i ämnet! Den här handlar, iaf enligt rubriken, i första hand om P7100.

Det är väl bara rubriken och fråga i första inlägget som pekar specifikt på P7100...om man läser 'Townes' senare inlägg i tråden är ju frågan om modell ganska öppen ("Av vilket märke det vara må"). Jag tyckte då i min enfald att det kunde vara intressant för trådskaparen hur du resonerat om x10:an. Men..för att vara korrekt och inte uppta värdefull serverplats med onödigt OT-tjafs...skriv för allt i världen inget om X10:an ;P
 
Senast ändrad:
Där ser man, så lite visste jag om digitalkameror. Men jag har fotat med min iPhone 4 det senaste året så jag är inte hyperkräsen direkt. Funderar på Fuji X10 och Fuji X100. Men det får nog bli den billigare X10. X100 har så vitt jag förstår fast brännvidd och det funkar inte. Har inte heller lust att lägga mer pengar just nu. Hur stor sensor har X10? Är den stor nog? Vad jag förstår är det en 2/3" 12 megapixel EXR CMOS-sensor.

X10 tycker jag har allt jag behöver. När jag fotar vill jag kunna ställa in bländarautomatik och sedan ställs bländaren in automatiskt beroende på slutartiden. Om det är skärpedjupet som är det viktigaste. Och tvärt om med slutartidsautomatik. Om man vill kontrollera exponeringstiden tex vid rörliga motiv. Trevligt om man kan avläsa skärpedjupet direkt på objektivet som på de analoga systemkamerorna. Och så möjligheten att kompensera exponeringen plus eller minus i några steg.

Jag vill gärna kunna styra skärpedjupet något i alla fall. Om man tex tar ett porträtt på sin sexiga kvinna på kort avstånd och med maximal bländaröppning, blir inte bakgrunden oskarp då? Gängor för polfilter/skylight/motljusskydd är plus. Liksom stativgängor.

Snälla säg nu att X10 är bra nog för sitt ändamål. En kamera man alltid har i sin lilla axelremsväska om något dyker upp och som inte tar någon plats.

Jag är inte dum. Jag begriper att en systemkamera har otroliga fördelar men det får bli nästa projekt.

Tack på förhand!

//Lars
 
Jag har läst igenom tråden en gång till riktigt noga och jag förstår att det är sensorstorleken som är kompaktkamerornas akilleshäl. Och vill man som jag ha en riktigt liten kamera blir det naturligtvis en paradox. Fujifilm X10 som har allt jag vill ha har en liten sensor, bara 2/3". Hur stor är sensorn på en hyggligt bra systemkamera. På ett ungefär bara?

Kan någon förklara vad jag förlorar rent bildmässigt på att ha en liten sensor. Litet skärpedjup har jag redan förstått och det kan jag leva med. Men vad mer? Mycket brus vid höga ASA-tal kanske? Vad mer?

En kille här föreslår Sony NEX 7 men jag kan inte få fram hur stor sensor den har. Bortsett från priset som är så högt att jag lika gärna kan köpa en schysst systemkamera på en gång verkar NEX 7 intressant.

Men jag vill som jag sagt löjligt många gånger nu ha en kompaktkamera. Vad tror ni om Fujifilm X10? Eller har ni några förslag på kompaktkameror med stor sensor?

På den analoga tiden hade jag som sagt en Olympus OM2n systemkamera och en Minox 35ML som komplement. Om man skulle fota nattlivet i downtown Kampala tex och ville vara lite diskret. Och ha "råd" att bli rånad utan att det innebär katastrof. När jag skulle fota bergsgorillorna behövde jag verkligen OM2n:an.

Vad jag ska göra nu är att skaffa en digital ersättare till Minoxen. Och jag är beredd att ta att den, naturligtvis, har brister jämfört med en stor systemkamera. Det ligger liksom i sakens natur. Men om vi tar ett konkret exempel. Jag vill ta ett foto på en människa på tre fyra meters avstånd och vill givetvis att personen blir skarp. Men om jag vill ha bakgrunden i oskärpa, för att om ni ursäktar uttrycket, visa att det är personen i fråga som är i fokus:) Går det alls med tex X10? Bara ett exempel på vad jag vill kunna göra. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara så illa att det inte går?!

Och systemkamera blir det förr eller senare, kanske om tre år när jag fyller jämnt som en födelsedagspresent av min väldigt generösa mor, far, syster och moster. Vem vet. det kanske blir till en grundplåt i alla fall.

Men jag kan inte uttrycka det nog, jag har en liten axelremsväska jag älskar och som är hyfsat smal och kameran måste vara kompakt nog för väskan. Max 45mm som bredast men gärna mindre. Jag vill kunna slita upp kameran på en sekund och bränna av ett foto om jag ser något att fota. Och det händer ofta. Det är inte bara Machu Picchu.som är värt att fotas, jag ser motiv dagligen i min (något tråkiga) vardagmiljö. Och då vill jag ha en lien kompakt kamera, annars lämnar jafg den bara hemma. Och en fördel är att det går snabbt att komma till skott.

Men jag har nog blivit lite förälskad i Fujifilm X10. Sedan är det ingen som har kommenterat mina funderingar kring Leica D-Lux 5. Leica är ju kända för sin kvalitet så kan det vara något att satsa på?

Tack för ert tålamod med mig och ett uppriktigt jättestort tack till alla som hittills svarat på mina jobbiga frågor. Jag är total nybörjare på digitalkameror och kan i princip ingenting alls om dem. Så hav överseende.

Tusen tack mina fotoälskande vänner!

//Lars
 
Relationen i sensorstorlek är på ett ungefär så här om P7100 har storlek = 1:
X10=2
Nikon CX (v1/j1) = 4
m43 = 8
DX (cropkamera t ex Sony NEX och de flesta systemkameror) = 12
Fullformat (DX, 35mm film) = ca 25

Det innebär att bl 2 på X10 ger samma skärpedjup som en Leica M kamera (f u M8, M8.2) på bl 10 vid samma bildvinkel. Bruset, jämfört med samma bländaröppning jämfört med t ex NEX av samma generation blir ungefär 2,5 steg sämre. Så att ISO 1000 på X10 torde ge i grova drag samma brus som ISO 6000 på en NEX 5N. Å andra sidan jämfört med kitgluggen till NEX 18-55 äts brusövertaget av NEX nästan upp av den sämre ljusstyrkan (i teorin, ännu inte sett test av X10 jf med NEX 5N). Det dynamiska omfånget borde vara 2,5EV sämre på X10.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.