Advertisement

Annons

Nikon diakopiator ES-2

Produkter
(logga in för att koppla)

Miniseven

Aktiv medlem
Är det någon som använder, eller vet om det går att använda, Nikons diakopiator ES-2 till Canon FF och objektivet EF-S 60 mm / f:2,8 Macro? Jag tänker mig att kunna använda den till min EOS R med adapter. Det nämnda objektivet har en filterdiamter på 52 mm.
/Tommy L
 
För FF och 60mm macro skall man använda en av två medföljande adapters (A eller B) som har filtergänga 62mm. För att det skall passa ditt objektiv behöver du en filteradapter 52-62mm. Adapter A o B är olika långa för att passa Nikons 60mm microobjektiv.
A för AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED. A är ca 10mm lång.
B för AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D. B är ca 34mm lång
Adapter med diahållaren är 42-55mm lång.

Vet inte om du skall använda adapter A eller B till ditt objektiv.
Har du tur så är hållaren med diahållaren tillräckligt lång och passar ditt objektiv på 52mm. Du kan ju alltid justera längden med extra filteradaptrar.

Blev det rörigt? Jag tror alla uppgifterna står på Nikons hemsida.

Själv använder jag till en kamera med APS-C AF Micro NIKKOR 60mm 1:2.8, den långa adapter B, samt två filteradapters för att få rätt längd till diat.

Kanske kan Es-1 passa dig. Den har filtergänga 52mm och är 44-69mm lång. ES-1 är stabilare i metall och klarar 3mm diaramar.
 
Senast ändrad:
Frågan är om Canon EF-S 60 mm / f:2,8 Macro tecknar ut hela sensorn på en småbildskamera (s.k."FF").
 
Det ska användas med en EOS R i det här fallet. Den kommer automatiskt att "växla ner" till APS-C-format, när ett EF-S objektiv monteras.
 
Maximal förstoringsgrad tycks vara 1:1 men det går ju att ha ett längre avstånd till motivet så att man får med hela diat. Det hänger då på om man kan justera ES-2 till rätt avstånd.
 
Ja just det, kommer den att kunna få med hela diat med den brännvidden?
Prova med ditt objektiv vilket avstånd du behöver till diat. Jag har skrivit vilka avstånd du kan få med de olika delarna med ES-2 o ES-1.
Om det inte går så har Novoflex en flexibel lösning som borde fungera i de flesta fall. Visserligen dyrare.
 
Jag använder ES-1 tillsammans med min Canon 55/2.8 och då behövs det en mellanring för att fylla ut hela sensorn. Funkar så pass bra att jag sålde min Nikon Coolscan. Köpte från B&H.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.