ANNONS
Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Hippo22

Medlem
Jag har tröttnat på min kompaktkamera och fundera på att köpa en systemkamera. Nikon D90 verkar ett vettigt alternativ, men jag har mycket dålig koll på objektiv.

Det finns flera paket med kamera plus:

+Nikon AF Zoom Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II

eller

+Nikkor AF-S 16-85mm f/3-5-5.6G ED VR DX

Är det bra objektiv att starta med? fördelar/nackdelar/andra alternativ? Några som har erfarenhet av tyska återförsäljare, man verkar spara åtminstonde en tusenlapp på att köpa från dom.

Jag har tröttnat på min kompaktkamera och fundera på att köpa en systemkamera. Nikon D90 verkar ett vettigt alternativ, men jag har mycket dålig koll på objektiv.

Det finns flera paket med kamera plus:

+Nikon AF Zoom Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II

eller

+Nikkor AF-S 16-85mm f/3-5-5.6G ED VR DX

Är det bra objektiv att starta med? fördelar/nackdelar/andra alternativ? Några som har erfarenhet av tyska återförsäljare, man verkar spara åtminstonde en tusenlapp på att köpa från dom.

16-85:an har jag bara hört lovord om, 18-200 finns en del negativt skrivet om.

Det är väl så att 18-200 blir en större kompromiss antar jag och därför ger lite sämre resultat.

Båda objektiven är bra, var och en på sitt sätt.

16-85 är skarpare och ger dig två extra mm på vidvinkelsidan, vilket gör skillnad.

18-200 är inte lika skarp men ger dig så mycket tele man kan tänkas behöva för "vanlig bruk". Mer än 200mm brukar vara fågelfoto- och papparazzi-territorium, om du tål en grov generalisering.

D90 är bra, du kommer troligtvis inte att ångra ett köp.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar