Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

elsa10

Medlem
Hejsan!

Är en Nikon D90 för komplicerad för en nybörjare, eller kan det vara en bra instegskamera?

Om det inte är en bra kamera för mig som bara har använt kompaktkameror sedan tidigare, vilken av nikons systemkameror är då att rekommendera?

Tacksam för hjälp!

//Elsa

D90 är en riktigt bra kamera och inte alls svår på något sätt. Den går att använda såväl med automatik som helt manuell om man vill. Köp den och jag tror du blir nöjd. Lite dyrare kameror är inte svårare att fota med, men de erbjuder ofta lite mer möjligheter. Dessutom kan den köpas i paket med AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR som är riktigt bra om man vill ha en zoom.

Jag köpte en D90 som första systemkamera i somras och jag är inget annat än nöjd. Med instruktionsboken och fotosidan är det inga problem att lära sig kameran!

MediaMarkt har en liten drive på huset med 18-55. Minns inte riktigt priset, men den var billigare än det billigaste alternativet på prisjakt, det är jag säker på.

/K

Fast jag tycker å andra sidan att det är ganska dumt att köpa en kamera för ~10k kr om man är nybörjare. Typ en D3000 kanske är mer än tillräckligt bra för en nybörjare vilket gör att man sparar en hel del tusenlappar (som man istället kan lägga på t ex optik, för det är ju ändå sånt som är det roliga med en systemkamera!). Märker man sen senare att kameran är begränsande så är det ju bara att sälja (för dom förlorar ju faktiskt inte så mycket värde ändå) och köpa nåt värre.

Håller med om att cirka 10 000 kr faktiskt är i mesta laget för mig som nybörjare att lägga på en kamera..

och nikon d3000 eller d5000 kanske inte heller är så dumma?

Jag köpte en D90 som första kamera, helnöjd. Lite dyr kanske för att vara en förstakamera, men jag visste sedan tidigare att foto är nåt jag kommer fortsätta med då jag lånat kompisar D80 sedan tidigare så då kunde jag lika gärna köpa den direkt. Tror inte du kommer bli missnöjd med den iallafall ;)

D90:an är nog inte för komplicerad, men D3000 är också en verkligt bra kamera och den kostar väl bara ungefär hälften så mycket. Själv köpte jag en D60 (föregångaren till D3000) som min första systemkamera för ett år sen. Man kan ta hur bra foton som helst också med de minsta och billigaste systemkamerorna. Annars är jag riktigt nöjd med min kamera, men skärmen kunde gärna vara lite större och tydligare, och sen tycker jag att den är litet för liten att hålla i handen när man fotar. Men D3000 har en större och bättre skärm än D60, och du har kanske inte så stora händer ... Dessutom är det trevligt att ha en liten och lätt kamera när man går omkring på stan.

D90 har video, men det är väl mest en leksak, D3000 saknar kanske live view också, men det är ytterst sällan som man skulle ha nytta av den funktionen. Sen saknar D60 och D3000 fokusmotor i kamerahuset, men det har åtm. inte stört mig särskilt mycket, dom flesta objektiv som man kan köpa som nya har inbyggd fokusmotor, lite begränsar det möjligheterna att köpa billiga begagnade objektiv. Men 18-105 är ett bra allroundobjektiv som man kan fota det mesta med. Och det kostar bara 2000 kronor att komplettera det med det nya Nikon DX 35mm 1.8, ett ljusstarkt normalobjektiv som är litet och lätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar